hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تعطیلی تنها گرمخانه مردمی اصفهان

تعطیلی تنها گرمخانه مردمی اصفهان

تنها گرمخانه مردمی اصفهان پس از چند سال فعالیت در یک کاروانسرای قدیمی تعطیل شد و حالا ساختمان ۴۰۰ ساله آن به مکانی برای نگهداری متکدیان تبدیل شده است.

محسن انصاری، مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های امید اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تعطیلی گرمخانه مردمی امید از ۲ روز گذشته، اظهار کرد: از سال‌ها قبل ساختمانی برای نگهداری افراد بی‌خانمان اجاره می‌کردیم، تا اینکه ۴ سال قبل کاروانسرای قدیمی با قدمت ۴۰۰ سال از طرف استانداری وقت در اختیار ما قرار گرفت و در آن مستقر شدیم.

وی با اشاره به پذیرش افراد بی‌خانمان در کاروانسرای قدیمی طی ۴ سال گذشته، گفت: البته برای استقرار در این مکان اجاره‌نامه‌ای به ما ندادند و فقط گفتند خالی است. پیش از آن‌هم اتباع افغان آنجا مستقر بودند، تا اینکه به‌تازگی اعلام کردند اینجا قرار است مرکز ساماندهی متکدیان باشد. یعنی افرادی که تکدی گری و دست‌فروشی می‌کنند توسط شهرداری دستگیر شده و به این مکان آورده می‌شوند.

انصاری با بیان اینکه گرمخانه مکانی است که افراد بی‌خانمان به‌صورت خود معرف به آنجا مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: افراد بی‌خانمان که به هر دلیلی توان هزینه‌های زندگی را ندارند، افرادی که توان اشتغال ندارند، شب‌ها کار می‌کنند و یا چند ساعت در روز یا هفته بیشتر نمی‌توانند کار کنند به این مکان مراجعه می‌کردند. گرمخانه به‌صورت شبانه‌روزی دایر بود تا افراد ناتوان در هر ساعتی از شبانه‌روز بتوانند به گرمخانه بیایند و مجبور نباشند در سطح شهر و کنار خیابان و زیر پل، شب را به صبح برسانند.

وی با بیان اینکه گرمخانه مردمی امید بدون هیچ شرطی پذیرای همه افراد نیازمند و ناتوان بود، گفت: مردم و خیرین امکانات مورد نیاز و خوراک ساکنان گرمخانه را تهیه می‌کردند، حتی درمان بیماران‌ و اقدامات خوبی هم برای توانمندسازی افراد بی‌خانمان انجام می‌شد.

مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های امید اصفهان افزود: طی ۴ سال گذشته حدود ۵ هزار نفر فقط از طرف شهرداری و نیروی انتظامی در این مکان پذیرش شدند، بدون اینکه کمکی از دستگاه‌ها داشته باشیم. فقط اجاره مکان را نمی‌دادیم و بقیه هزینه‌ها توسط مردم تأمین می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا و حتی شهرهای ایران گرمخانه‌ها توسط شهرداری اداره می‌شود، اما متأسفانه در اصفهان ‌همین یک گرمخانه مردمی هم تعطیل شد.

انصاری با تأکید بر اینکه بی‌خانمانی و تکدی گری دو مقوله جدا است، گفت: افراد بی‌خانمان مجرم نیستند و مرتکب جرمی نشده‌اند اما شرایط زندگی آن‌ها به‌گونه‌ای است که نیاز به سرپناهی برای زندگی دارند. بر این اساس، همراهی متکدیان و افراد بی‌خانمان در این مکان ممکن نبود.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از همه‌گیری کرونا پذیرای حدود ۲۵۰ نفر زن و مرد و کودک در این ساختمان بودیم، گفت: در دوران کرونا پذیرش افراد بی‌خانمان کمتر شد و ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر پذیرش داشتیم، تا روزهای آخر که حدود ۸۰ نفر در گرمخانه بودند، اما به دستور مقامات مجبور به تخلیه ساختمان شدیم.

مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های امید اصفهان با اشاره به اینکه این کاروانسرا هم‌اکنون به مرکز ساماندهی متکدیان تبدیل شده، اظهار کرد: متولی ساماندهی متکدیان فرمانداری است و دستور قضائی برای تخلیه این مکان داشتند، درحالی‌که ما هیچ فرصتی برای تخلیه وسایل خیریه نداشتیم و مجبور شدیم وسایل را در انباری بگذاریم و قفل کنیم تا زمانی که مکان جدیدی پیدا کنیم.

وی از خیرین دعوت کرد به کمک خیریه پایان کارتن‌خوابی امید بیایند تا سرپناه جدیدی برای افراد بی‌خانمان پیدا شود و افزود: یکی از مشکلاتی که داریم این است که شهروندان نسبت به فعالیت گرمخانه در محلات خود سخت‌گیری می‌کنند، ضمن اینکه باید در ساختمانی مستقر شویم که همه امکانات لازم مثل آشپزخانه بزرگ، سرویس بهداشتی، حمام، محل خواب و استراحت را داشته باشد. پیدا کردن چنین مکانی نیاز به زمان دارد، اما متأسفانه این زمان را به ما ندادند و مجبور به تخلیه شدیم.

انصاری با اشاره به اینکه محل سابق گرمخانه یک کاروانسرای قدیمی متعلق به استانداری است که اداره آن را به شهرداری اصفهان واگذار کرده، گفت: بهتر بود شهرداری مکان جدیدی برای ساماندهی متکدیان ایجاد می‌کرد تا افراد بی‌خانمان و بی‌سرپناه در سطح شهر رها نشوند. متأسفانه در همین چند روز فیلم و عکس‌هایی در شبکه‌های مجازی دیدم که افراد بی‌خانمان‌ها در سطح شهر رها شده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد که در این هوای سرد فکری برای افراد بی‌خانمان شهر اصفهان شود و گفت: افراد بی‌خانمان اکنون دیگر هیچ جایی در اصفهان ندارند، چون تنها خیریه‌ای که در این چند سال ثبت شده بود و فعالیت می‌کرد خیریه پایان کارتن‌خوابی امید بود و به جز این، هیچ گرمخانه دیگری در اصفهان نداریم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد