hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > رنگ سفید مدفوع کودک نشانه چیست؟

رنگ سفید مدفوع کودک نشانه چیست؟

مدفوع سفید : تغییر رنگ و یا اندازه در مدفوع کودک ممکن است برای فرزند شما هم پیش آمده باشد. بهتر است که بدانید مدفوع به رنگ سفید خطرناک است و این مدفوع سفید نشانه بیماری است.

تغییر رنگ و یا اندازه در مدفوع ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. بهتر است که بدانید مدفوع به رنگ سفید خطرناک است و این مدفوع سفید نشانه بیماری است.
مدفوع سفید طبیعی نیست و باید به سرعت توسط یک دکتر بررسی شود. مدفوع سفید معمولا با فقدان صفرا ایجاد می شود. عدم وجود صفرا در بدن نیز نشانه ای از مشکل زمینه ای جدی است.
صفرا مایع گوارشی تولید شده توسط کبد است که در کیسه صفرا ذخیره می شود. رنگ قهوه ای و طبیعی مدفوع حاصل وجود همین ماده است. مواد غذایی که می خوریم به همراه صفرا، طی عمل گوارشی دفع شده و موجب ایجاد ماده ای به نام مدفوع می شود.
اگر کبد صفرا تولید نکند یا اگر مسیر خروج صفرا از کبد مسدود شده باشد، مدفوع رگه های روشن داشته و یا کاملا سفید است. همانطور که گفتیم این نشانه خوبی نیست.

انسداد مجرای صفراوی اغلب در لوله و یا مجرایی اتفاق می افتد که صفرا را به روده کوچک می رساند. زمانی که مدفوع سفید است و صفرا در آن وجود ندارد نشان از این است که این لوله فشرده شده و یا به طور کلی مسدود و بسته شده است. علل مختلفی نیز می تواند موجب ایجاد این انسداد باشد.
گاهی وجود تومور در این مسیر و یا اطراف این لوله باعث ایجاد فشار به مجرا عبور صفرا می شود و گاهی نیز انسداد، حاصل سنگ کیسه صفرا است که مانع ورود صفرا به روده کوچک می شود. یکی دیگر از دلایل ایجاد مدفوع سفید نقص مادرزادی است. برخی از کودکان با مجاری صفراوی تنگ به دنیا می آیند. برخی از بیماری های کبدی، مانند هپاتیت و سیروز، نیز گاهی اوقات می توانند مدفوع را سفید کنند.

چه علائم دیگری ممکن است با مدفوع سفید رخ دهد؟

بسته به بیماری که موجب این اختلال می شود، مدفوع سفید ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد. در واقع شرایطی که مدفوع را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است سایر سیستم های بدن را نیز دگرگون کند. معمولا علائم همراه مدفوع سفید در دستگاه گوارش رخ می دهد.

مهمترین علائم دستگاه گوارش همراه با این اختلال عبارتند از:

  • درد شکمی یا دل پیچه
  • تورم شکم، اتساع یا نفخ
  • مدفوع با بوی بد و غیر طبیعی
  • تغییرات در قوام مدفوع
  • یبوست
  • اسهال
  • گاز
  • سوء هاضمه
  • تهوع همراه استفراغ یا بدون استفراغ

مهمترین علائم سایر سیستم های بدن همراه با این اختلال عبارتند از:

  • درد مفاصل و استخوان
  • خونریزی آسان و یا کبود شدن بدن با دلایل کوچک
  • خستگی
  • تب
  • خارش پوست
  • کاهش وزن بدون دلیل و یا عدم افزایش وزن
  • ضعف (از دست دادن قدرت)
  • زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان)


آیا تغییر در اندازه و یا رنگ مدفوع نشانه بیماری است؟

ممکن است که برخی از افراد با مدفوع سفید مواجه شوند، اما آن را جدی نگیرند. با این‌حال، متخصصان معتقدند که این اتفاق نباید نادیده گرفته شود، چون مدفوعی که رنگ سفید یا خاکستری داشته باشد، واقعا نگران‌کننده و خطرناک است.
رنگ مدفوع در حالت عادی، باید بین طیف زرد تا طیف قهوه‌ای باشد. این رنگ‌ها توسط کبد ساخته می‌شوند و بعد از صفرا وارد مدفوع می‌شوند. اگر مدفوع دارای رنگ سفید باشد، انسداد در مجرای صفراوی را نشان می‌دهد.

مساله دیگری که می‌تواند ذهن افراد را به خود مشغول کند، اندازه مدفوع است. به نظر متخصصان، اندازه مدفوع هیچ اهمیتی ندارد و نشان‌دهنده هیچ خطر یا مشکلی نیست. شکل یا اندازه مدفوع معمولا به این مساله مربوط می‌شود که مدفوع با چه سرعتی در روده بزرگ حرکت می‌کند. اگر این حرکت آرام باشد، اندازه مدفوع نیز کوچک‌تر می‌شود. اگر سرعت این حرکت خیلی زیاد باشد، ممکن است که مدفوع به حالت اسهال نزدیک گردد.


متخصصان معتقدند که کوچک بودن اندازه مدفوع نشان‌دهنده هیچ مشکلی نیست، مگر این‌که عمل دفع با فشار خیلی زیاد و غیرعادی همراه شود. علاوه بر این، اگر مدفوع شما به‌طور ناگهانی پهن می‌شود و طی یک دوره دیگر باریک می‌گردد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. درواقع، این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده انسداد در روده باشد.


خوردن مقدار زیاد برنج در برنامه غذایی می تواند برای 1 یا 2 روز باعث کم رنگ شدن مدفوع شود. در صورتی که کم رنگ شدن مدفوع کودک مدت بیشتری ادامه یابد می تواند نشانه مشکل دیگری باشد. صفرا به هضم چربی کمک می کند و رنگ مدفوع را تیره می سازد.
مدفوع سفید نشانه مشکل کبد یا کیسه صفرا است. رنگ طبیعی مدفوع را صفرا تعیین می کند. اگر کبد صفرا تولید نکند یا صفرا مسدود شده باشد مدفوع می تواند سفید باشد. اگر متوجه مدفوع سفید در کودک خود شدید در صورتی که همراه با تب، استفراغ، کج خلقی و بی اشتهایی و کاهش فعالیت باشد فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد