hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > وقتی منطقه گردشگری خرگوشناب سلسله زباله دان می‌شود/ ورود دادستان برای نجات طبیعت

وقتی منطقه گردشگری خرگوشناب سلسله زباله دان می‌شود/ ورود دادستان برای نجات طبیعت

فع غیراصولی روزانه ۶۰ تن پسماند در شهرستان سلسله و برداشت بیش از حد مجاز شن و ماسه از معادن منطقه خرگوشناب باعث شده ضربه‌های جبران ناپذیری بر پیکراین منطقه گردشگری وارد شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سلسله، روزانه حدود 60 تن پسماند در شهرستان سلسله تولید می‌شود که در منطقه‌ای به نام خرگوشناب دفع می‌شود، منطقه خرگوشناب در سالیان گذشته یکی از مناطق گردشگری سلسله بوده که از لحاظ گیاهی و جانوری جزو مناطق غنی کوهستانی شهرستان محسوب می‌شود و چاه‌های آب شرب شهر الشتر نیز دراین منطقه قرار دارند.

متاسفانه به دلیل برخی اهمال‌ کاری‌ها این منطقه در سالیان گذشته به عنوان سایت دفع زباله شهرستان انتخاب شده و با توجه به معادن شن و ماسه‌ای نیز که در این منطقه قرار دارند و برداشت‌های غرمجاز و بیش از حدی که توسط برخی معادن صورت گرفته این منطقه اکنون به یکی از مناطق پر خطر شهرستان سلسله تبدیل شده که ضربه‌های مهلکی به لحاظ زیست محیطی بر آن وارد شده است.

با اینکه سال‌ها است موضوع تغییر سایت دفع زباله شهرستان سلسله مطرح شده و مسئولان بارها جلسات مختلفی نیز پیرامون آن برگزار کرده‌اند و از سوی سازمان‌های مردم نهاد نیز در مورد خطرات دفع زباله در این منطقه به متولیان امر گوشزد شده اما هنوز راهکاری اساسی برای تغییر این سایت صورت نگرفته و اداره حفاظت محیط زیست و شهرداری به تصمیم قاطع در این رابطه نرسیده‌اند و هر بار سایت‌های پیشنهادی به دلایلی رد می‌شوند.

این امر باعث شد تا دادستان سلسله به این موضوع ورود جدی داشته و در راستای احیای منطقه و برخورد با متخلفان، دفع زباله در این منطقه را ممنوع اعلام کند.

ممنوعیت انباشت زباله و نخاله های ساختمانی در خرگوشناب

یونس آزادپور در این باره اظهار داشت: چاه‌های آب شرب شهرستان سلسله در این منطقه قرار دارند و در دراز مدت ممکن است شیرابه‌های زباله ها با نفوذ در این منابع سلامت شهروندان شهر الشتر را با مشکل مواجه کند بنابر این دفع و انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی نیز در خرگوشناب ممنوع شده با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

وی افزود: شهرداری‌های الشتر و فیروزآباد ضمن جمع‌آوری پسماندهای موجود موظف شده‌اند با به کارگیری ماشین آلات خود و اداره راهداری نخاله‌های ساختمانی موجود در این منطقه را به دره‌های ایجاد شده ناشی از برداشت‌های غیرمجاز منتقل کنند.

آزادپور بیان کرد: تا جانمایی سایت دفع پسماند جدید، طبق هماهنگی های صورت گرفته باید زباله‌ها به صورت بهداشتی دفع و در زیر خاک مدفون شوند.

وی با اشاره به اینکه برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حد شن و ماسه توسط کارخانه‌های واقع در این منطقه باعث ایجاد دره و چاله‌هایی با عمق بسیار شده است تصریح کرد: تمامی واحدهای برداشت شن و ماسه‌ای که در گذشته با برداشت غیرمجاز خود باعث خسارت به منطقه گردشگری خرگوشناب شده شناسایی شده‌اند ضمن تشکیل پرونده و پیگیری‌های قضایی باید پاسخگوی تخلفات خود باشند.

قصور و عدم نظارت ادارات عامل اصلی ضربه‌های وارد شده به خرگوشناب

دادستان سلسله گفت: ضربه‌هایی که به پیکره منطقه خرگوشناب بر اثر برداشت‌های بیش از حد و غیرمجاز شن و ماسه و دفع غیراصولی پسماندها وارد شده جبران ناپذیر است.

وی با بیان اینکه این مشکل را ناشی از قصور ادارات و عدم نظارت ادارات بر فعالیت معدن داران منطقه می‌دانیم افزود: مفاد قراردادی که با معدن داران بسته شده به درستی بوده اما به دلیل عدم نظارت ادارات بر برداشت معدن‌داران این مشکلات ایجاد شده است.

آزادپور عنوان کرد: معدن داری که باید مطابق مجوز از سایت کوهی برداشت می‌کرده چون نظارتی از سوی ادارات صورت نگرفته از همین بستر رودخانه اقدام به برداشت کرده و مسیر رودخانه‌ای که شاید دو یا سه متر بیشتر نبوده اکنون 25 متر عمق و حدود 30 تا 40 متر نیز عرض دهانه آن است که تمام این ها به علت عدم نظارت بر فعالیت معدن داران بوده است.



وی تصریح کرد: قطعا با توجه به برنامه‌ریزی های انجام شده هم برای مدیرانی که در ادوار گذشته مرتکب قصور شده‌اند و به خاطر عدم نظارتشان چنین ضربه‌های مهلکی بر پیکر منطقه وارد کرده‌اند پرونده قضایی تشکیل می‌شود و هم برای معدن دارانی که خارج از مفاد قرارداد برداشت غیرمجاز داشته‌اند و به جای برداشت کوهی از مسیر رودخانه برداشت کرده‌اند پرونده قضایی تشکیل می‌شود و به زودی شخصا این پرونده‌ها را مورد رسیدگی قرار خواهم داد.

خسارات وارد شده باید جبران شوند

دادستان عمومی و انقلاب سلسله خاطرنشان کرد: به زودی حکم قانونی بر علیه کسانی که ضربه‌های جبران ناپذیر بر پیکر خرگوشناب وارد کرده اند صادر می‌شود.

فرماندار سلسله نیز با اشاره به اینکه خرگوشناب یکی از مناطق زیست محیطی و گردشگری شهرستان است گفت: برخی معادن در طول سالیان گذشته با تخطی از قانون برداشت غیرمجاز داشته و خسارت‌ها و آسیب‌های جبران ناپذیری براین منطقه وارد کرده‌اند.

مسلم مرادی افزود: پیرو جلسات قبلی که برگزار شده تصمیم گیری عملیاتی گرفتیم و بنا شد با استفاده از ظرفیت و تجهیزات تمامی دستگاه‌ها بخشی از این مشکلات و خسارات وارده را جبران کنیم.

وی ادامه داد: خسارت‌های وارده ارزیابی و متولیان امر نیز شناسایی شده‌اند و باید خسارت‌هایی را که بر پیکره محیط زیست وارد کرده‌اند جبران شود.

مرادی گفت: یک ارزیابی محیطی صورت داده‌ایم و دره‌های عمیقی که ایجاد شده باید دستگاه‌های خاطی نسبت به ایجاد این دره‌ها مطابق نظرات کارشناسان جبران خسارت کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد