hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آخرین وضعیت تامین آب کشت پاییزه خوزستان / کرخه بحرانی است

آخرین وضعیت تامین آب کشت پاییزه خوزستان / کرخه بحرانی است

ایسنا/خوزستان رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حوضه‌هایی مانند کرخه و تا حدودی دز، در بحث کشت پاییزه مشکل وجود دارد و در حوزه رودخانه کرخه وضعیت تامین آب کشت واقعا بحرانی است.

خدارحم امیری زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت کشت پاییزه در استان، اظهار کرد: بارندگی‌های استان در سال جاری با تاخیر بسیار زیادی آغاز شدند و اولین بارندگی موثر در خوزستان، ۲۷ آذرماه بوده است. به همین دلیل در حوضه‌هایی مانند کرخه و تا حدودی دز، در بحث کشت پاییزه مشکل وجود دارد و در حوزه رودخانه کرخه وضعیت تامین آب کشت واقعا بحرانی است.

وی ادامه داد: هر ساله پیک بارندگی‌های زمستانه در دی ماه و بهمن ماه اتفاق می‌افتاد. اگر چه در دی ماه چند بارندگی خوب به وقوع پیوست اما متاسفانه در بهمن ماه این وضعیت مناسب نبود.

زنگ خطر کشت آبی برای سال آینده به صدا در آمده است

امیری زاده تصریح کرد: کشت‌های دیم واقعا در معرض آسیب و خطر قرار گرفته‌اند و اراضی آبی در حوضه رودخانه کرخه در معرض بحران قرار دارند. متاسفانه پیش بینی‌های هواشناسی در بهمن ماه در بحث بارندگی خوب نبود اما پیش بینی می‌شود در اسفندماه بارندگی‌های خوبی داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه زنگ خطر کشت آبی برای سال آینده به صدا در آمده است، افزود: در سطح استان با کاهش میزان بارندگی بی سابقه مواجه شده‌ایم؛ در سال‌های گذشته، بهمن ماه اوج پیک‌های بارندگی بود اما متاسفانه در سال جاری، مجموع بارندگی در بهمن ماه صفر بوده است.

وی عنوان کرد: اگر عدم بارش‌ها در اسفند ماه جبران نشود، کشت‌های دیم در معرض آسیب قرار می‌گیرند و در برخی از حوضه‌ها مانند کرخه وضعیت فوق بحرانی و در حوضه رود دز نیز تقریبا به این صورت خواهد شد. همچنین وضعیت تامین آب کشاورزی در حوضه کرخه نور نیز فوق بحرانی شده است؛ اگر در بالادست رودخانه‌ها، بارندگی‌ها و آوردهای خوبی حاصل نشود، قطعا وضعیت سال آینده بحرانی خواهد بود.

افزایش ۲ برابری سطح اراضی بیمه شده

امیری زاده با اشاره به بیمه مزارع کشاورزی استان بیان کرد: خوشبختانه سطح اراضی بیمه شده در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته و حدودا این میزان دو برابر شده است. فرصت بیمه کردن اراضی کشاورزی تا آخر بهمن ماه نیز ادامه دارد. تبلیغات بسیار گسترده و بی نظیری در زمینه بیمه محصولات کشاورزی در سال جاری انجام شد و هیچ کشاورزی نداریم که از اهمیت این موضوع آگاه نشده باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود : اگر تا اواخر سال جاری بارندگی نداشته باشیم، قطعا با بحرانی بسیار شدیدتر نسبت به سال قبل روبرو خواهیم شد.

وی در خصوص خرید تضمینی گندم اظهار کرد: صحبت‌ها و پیشنهاداتی مبنی بر خرید تضمینی گندم به مبلغ هر کیلوگرم ۹ هزار و ۵۰۰ تومان مطرح شده است اما این موضوع تاکنون نهایی نشده است و به نظر می‌رسد مبلغ نهایی خرید تضمینی گندم تا اواخر اسفندماه سال جاری اعلام شود.

امیری زاده اظهار کرد: در شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسانی وجود دارد که تمامی هزینه‌ها و جوانب را آنالیز می‌کنند و یک رقم و قیمت منصفانه برای خرید تضمینی گندم را در نظر خواهند گرفت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد