hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > روایتی از نمادها در «برف آخر»/داستانی متفاوت از قصه گرگ و گله

روایتی از نمادها در «برف آخر»/داستانی متفاوت از قصه گرگ و گله

فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسکری در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست با نقدهای مثبت اهالی رسانه و منتقدین روبرو شود، این فیلم در نهایت توانست چهار سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره را از آن خود نماید.

فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسکری در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست با نقدهای مثبت اهالی رسانه و منتقدین روبرو شود، این فیلم در نهایت توانست چهار سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره را از آن خود نماید. 

فیلم سینمایی «برف آخر» در نهایت توانست با به دست آوردن سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش های بهترین نقش اول مرد «امین حیایی»، بهترین فیلمبرداری «آرمان فیاض»، بهترین چهره پردازی برای «امید گلزاده» و سیمرغ بلورین هیات داوران به کار خود پایان دهد.

این فیلم از جمله آثار متفاوت جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم بود، اثری که از ژانر کم ریسک اجتماعی که حاصل تکرار در سینمای سیاه و تلخ سالهای گذشته است فاصله گرفته و به موضوع و محلی تازه در سینمای کشور می پردازد. 


تمرکززدایی از شهر تهران و دوری از داستان های کلیشه سینمای اجتماعی اولین گام مثبت فیلم سینمایی «برف آخر« در جذب مخاطبان است، فیلمی که به دل طبیعت زده اما از سویی نمی خواهد با به تصویر کشیدن زیبایی‌های طبیعت مخاطب را به صورت تصویری اغنا کند. 

این فیلم با برداشتی جالب از موضوع قدیمی گرگ و گله، خیر و شری تازه را به نمایش می گذارد، استفاده از کهن الگوها در این فیلم به خوبی از همان ابتدا به فیلمنامه تزریق شده و در ادامه باعث می شود تا کاراکترها هویتی درست و به قول سینمایی ها شناسنامه دار باشند. 

کاراکترپردازی درست در کنار فیلمنامه مسنجم که طبیعتا قشر خاصی را به خود معطوف می کند باعث می شود تا مخاطب با نوعی تازه از سینما روبرو شود، سینمایی که شاید ریتم مرسوم آثار کنونی را نداشته و برای پیشبرد داستان به صبر و زمان نیاز دارد. 

فیلمبرداری از دیگران نقاط قوت فیلم سینمایی «برف آخر» است، فارغ از شرایط سخت فیلمبرداری در برف و موقعیت محیطی و سرما قاب های سینمایی «برف آخر» صرفا به زیبایی شناسی خلاصه نشده و در راستای فیلمنامه جلو می رود. این در حالی رخ می دهد که فیلمبردار می تواند به راحتی مخاطب را غرق در صحنه های ناب طبیعت و کوهستان کند اما با حواسی جمع از این خودنمایی جلوگیری کرده و خودش را وقف کلیت اثر می کند. 

از سویی بازی «امین حیایی» و مجید صالحی در کنار هم به خوبی توانسته مفهوم اصلی خیر و شر و تعویض آن در شرایط و موقعیت ها را به نمایش بگذارد، تا جایی که کاراکتر اصلی که در ابتدا نمودی از خیر محسوب می شود و شر را گرگ تلقی می کند در نهایت رستگاری خود را در دستان همین عنصر شر می بیند. 


فیلم سینمایی «برف آخر» شاید در گیشه سینما آینده میلیاردی پیش روی خود نبیند اما از آن دسته آثاری است که برای سینمای کشور لازم است، آثاری که به تنوع ژانر و محتوا کمک کرده و سینما را از کلیشه مرسوم کمدی یا سینمای تلخ اجتماعی دور می زند. فیلمی که نشان می توان قدمی تازه در سینما برداشت و در نهایت موفق بود.

«برف آخر» نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد و عمده سکانس‌های آن در برف فیلمبرداری شده است.

امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی داشته‌اند. احسان علیخانی، حمیدرضا علی‌نژاد، امیرحسین عسگری و حسن مصطفوی نیز سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد