hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هزینه بخش خصوصی اتوبوسرانی در یزد افزایش یافت

هزینه بخش خصوصی اتوبوسرانی در یزد افزایش یافت

با تصویب لایحه افزایش کرایه اتوبوس‌های خصوصی شهر یزد، رسما کرایه بهای این ناوگان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، به طور کلی در جهان برای حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می‌شود تا این نوع حمل و نقل برای کل مردم به صرفه باشد.

در حال حاضر سهمی که شهرداری یزد برای حمل و نقل عمومی می‌پردازد بسیار زیاد شده و بار سنگینی را به بودجه تحمیل کرده و از آن طرف بهره‌وری لازم از حمل و نقل عمومی انجام نمی‌شود و طبق تحلیل‌های انجام شده حدود 75 درصد هزینه‌های شهرداری برای کل سامانه اتوبوسرانی است از هزینه سوخت گرفته تا لاستیک، روغن، اصطلاک، تعمیرات، راننده، سود سرمایه بهره‌بردار و غیره و حدود 25 درصد هم هزینه‌های اداری، نظارت و بازرسی و ساخت و نگهداری ایستگاه‌ها نشأت گرفته است.

از سال 1381 با خصوصی‌سازی ناوگان حمل و نقل نسبت هزینه‌ای که مردم برای پول بلیت اتوبوس می‌دادند به قدری مطلوب بوده که همان پول بلیت برای بهره‌برداران کافی بوده ولی از اواخر سال 85 که قرار بود دولت یک سوم هزینه‌ها را پرداخت کند چند ماهی دولت با تأمین قطعات یدکی کمک می‌کند و چند ماهی هم پول آن پرداخت می‌شود.

در طول شوراهای اسلامی گذشته شهر یزد پول بلیت را مطابق تورم افزایش ندادند این امر سبب شد یک سومی که طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود از سهم مردم پرداخت شود، به شدت کاهش یافته و از سال 1390 دولت هم سهم خود را پرداخت نکرده، بنابراین شهرداری سال به سال مجبور می‌شود یارانه پرداختی خود را بالا ببرد.

از اواخر سال 1396 به یک سری از اتوبوس‌ها نصف مبلغ پرداخت می‌شد و با شروع کرونا هم که هم تورم افزایش می‌یابد و هم کاهش شدید مسافر وضعیت اتوبوسرانی را به اینجا رسانده است.

بنابراین عدم اجرای قانون توسط دولت برای پرداخت یک سوم هزینه‌های اتوبوسرانی به مدت 10 سال، تورم بسیار بالا که سبب افزایش هزینه‌های اتوبوس‌ها شده، افزایش نیافتن هزینه بلیط اتوبوس‌ها متناسب با تورم، عدم برنامه‌ریزی و مدیریت حمل و نقل همگانی شهر یزد برای تشویق مردم به استفاده از این نوع حمل و نقل و همه‌گیری کرونا سبب افزایش قیمت کرایه‌های اتوبوس‌های حمل و نقل شهری شده است.



مرتضی شایق عضو شورای اسلامی یزد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در مورد افزایش کرایه حمل و نقل ناوگان عمومی شهر یزد اظهار داشت: در حدود  20 سال پیش شهر یزد نخستین شهری بود که ناوگان خصوصی در آن راه‌اندازی شد، قبلا خبری از هزینه تعمیرات و اصطلاک و روغن و لوازم یدکی نبوده، اینکه یک سری از مدیران بی‌عرضه استان بنابر مصلحتی می‌خواهند به ناوگان حمل و نقل شهری کمک کنند الآن شده مبلغی مانند 36 میلیارد ریال، چگونه می‌توانیم جوابگوی مردم باشیم اتوبوسی که در مسیر یزد تهران تردد دارد ماهیانه چه مقدار درآمد دارد، که برای اتوبوسی که بدون مسافر در سطح شهر تردد دارد یا برای دو اتوبوس باید چنین هزینه‌ای بپردازیم.

وی گفت: حاصل چندین سال تفکر چنین ناوگان شهری  شده، باید کاری کنیم هزینه‌ها نصف شود، اتوبوس‌ها با مسافر بسیار کم در مسیرهای شهری تردد دارند و در حال حاضر هم با آمدن اُمیکرون مسافر بسیار کمتر شده است.

عضو شورای شهر یزد تشریح کرد: برای سازمان حمل و نقل ناوگان شهری باید برنامه‌ای نوشته شود، هر سال گذاشتیم برای سال آینده یا خواهش شده به لایحه‌ای رأی داده شود، باید حساب کتاب شود، کدام بخش خصوصی می‌آید اتوبوس را بدون مسافر در سطح شهر بچرخاند، همه مردم این حساب کتاب‌ها را متوجه می‌شوند بنابراین به شرطی با افزایش کرایه حمل و نقل شهری موافق هستم که تا پایان سال برنامه‌ای برای این سازمان داشته باشیم چرا که در سال 1401 چنین ارقامی را نمی‌توانیم بیاوریم.

وی گفت: سال 1397، 14 مینی‌بوس، سال 1399، 12 اسکانیا خریدیم که 32 راننده فعال داریم ودر حال حاضر پیشروهای سال 1393 و پنج یا شش مینی‌بوس و بی‌آرتی متوقف هستند، ماشین‌هایی را با وام خریدیم و الآن کنار گذاشتیم و حالا می‌خواهیم با تصویب یک لایحه دیگر مشکلات این سازمان را برطرف کنیم.

شایق افزود: اکنون اسنپ، تاکسی‌ها و آژانس‌ها وسط کار هستند، سازمان هم باید تکلیف خود را مشخص کند که می‌خواهد چه کاری انجام دهد، وقتی دانش‌آنوزان همه خانه هستند چرا باید اتوبوس‌ها دو شیفت کار کنند.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی همه جانبه برای اصلاح فرآیند حمل و نقل شهری، مسیرها، خطوط، استفاده از حمل و نقل ترکیبی، سیاست‌های تشویقی برای مردم در جهت استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات، کاهش فشار تورم بین شهرداری و بهره‌برداران اقدامات ضروری برای سازمان حمل و نقل ناوگان شهری است تا بتواند جایگاه لازم خود را داشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد