hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > وقتی بارندگی و سرما در استان خراسان جنوبی سبب افزایش قیمت سیب زمینی می‌شود

وقتی بارندگی و سرما در استان خراسان جنوبی سبب افزایش قیمت سیب زمینی می‌شود

هر ساله عوامل زیادی روی افزایش قیمت صیفی جات اثر می‌گذارد و حال از دی ماه تاکنون سیب زمینی از قافله گرانی عقب نمانده به گونه‌ای که در میادین میوه تره بار کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ و درب مغازه ۱۳ هزارتومان به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرما عوامل زیادی روی افزایش قیمت صیفی‌جات اثر می‌گذارد و امسال نیز سیب زمینی از قافله گرانی عقب نمانده است.

بازار میوه حاکی از آن است که قیمت برخی میوه‌ها بالا است اما تقریبا نسبت به  یکی دوماه گذشته روند با ثباتی را طی می‌کند و هرچه به ایام عید و زمان مصرف بیشتر میوه نزدیک می‌شویم با اینکه مسئولان خبر از ذخیره سازی میوه برای ایام عید به اندازه کافی می‌دهند اما مردم از گرانی برخی محصولات مانند سیب زمینی گلایه دارند.

گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار میوه و تره بار بیرجند حکایت از آن دارد که قیمت انواع میوه در محدوده رنج 20 هزار تومان است. این قیمت‌ها در چند ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و نوسان آنچنانی وجود نداشته  با این حال مردم خصوصا قشر کارمند و کارگر، از قیمت بالای میوه گلایه دارند.


و حالا چند وقتی است مردم از افزایش یکباره قیمت سیب زمینی گلایه دارند  و معتقدند قیمت سیب زمینی  رشد تقریبا دو برابری دارد.

یکی از شهروندان بیرجندی معتقد است که سیب زمینی جزو کالاهای اساسی و پایه ثابت سفره مردم است و قیمت بیش از 10 هزار تومان اصلا پذیرفته نیست. اگرچه این افزایش قیمت‌ها به جیب کشاورز نمی‌رود و نصیب عده‌ای سودجو می‌شود.

وی افزود: این قیمت اگر چه نسبت به قیمت برخی اقلام خوراکی‌ قیمت زیادی نیست اما از آن جهت که سهم زیادی در سبد خانوار مردم دارد به ویژه برای اقشار کم درآمد جامعه تاثیر بیشتری دارد.

برخی مردم  معتقدند که توزیع اینترنتی کالا به ویژه در شرایط امروز که همه مردم مشغله زیادی دارند بسیار خوب است و نسبت به قبل، عیب و نقص فروش اینترنتی کمتر شده و بهتر است فروش میوه هم در حجم گسترده‌تر توسط فروشندگان اینترنتی انجام شود.

یکی از فروشندگان میوه و تره بار به خبرنگار ما گفت: در فصل سرما معمولا سیب‌زمینی و گوجه گران می‌شود. چرا که عرضه آن کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: در پاییز امسال هزینه سردخانه‌ها، انبارداری، کرایه حمل و نقل و بسته‌بندی بیشتر شده و همین مساله باعث افزایش قیمت سیب‌زمینی شده است.

این فروشنده توضیح داد: در فصل سرما سیب‌زمینی از سردخانه‌ها تامین می‌شود. از این‌رو کرایه حمل و نقل در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: سیب زمینی در روز‌های اخیر افزایش قیمت داشته که البته با توجه به فصل سرما و عوامل دخیل در گرانی آن، طبیعی است.

حیدری با اشاره به اینکه سه عامل در افزایش قیمت سیب زمینی دخیل است افزود: با سرد شدن هوا سیب زمینی‌ها از زمین‌های کشاورزی جمع و در انبار‌ها جمع‌آوری شده و هزینه انبار روی قیمت نهایی سیب زمینی تأثیرگذار است.

حیدری ادامه داد: راه صادرات باز شده و محصول از کشور صادر می‌شود و در کنار آن امسال میزان تولید سیب زمینی در کشور نسبت به پارسال کمتر بوده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان جنوبی تصریح کرد: سیب زمینی در استان تولید نمی‌شود و از شهر‌هایی مثل شیراز، همدان، اردبیل، مشهد و خرم آباد تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: در مورد باقی میوه و تره بار افزایش قیمت آنچنانی نداریم و تقریبا بازار ثابت است مگر اینکه کمبودی به هر دلیل اتفاق بیفتد و روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

نائب رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه، در حال حاضر ارزان شدن سیب زمینی با توجه به کمبود آن در استان امکان پذیر نیست گفت: امسال تولید سیب زمینی نسبت به پارسال 50 درصد کاهش یافته و تولید سال دیگر باید آنقدر بالا برود که از پس پایین آمدن قیمت برآید در غیر این صورت باید سیب زمینی را از دیگر کشور‌ها وارد کنیم.

مفاخر بیان کرد: اواسط دی ماه بود که به دلیل بارندگی برداشت سیب زمینی کاهش یافت و رفته رفته قیمت سیب زمینی افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب زمینی در میادین میوه و تره بار کیلویی 10 هزار و 500 تومان و درب مغازه کیلویی 13 تومان است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد