hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کاهش ۲۵ درصدی بارش در سرچشمه زاینده‌رود و کارون/ دیگر خبری از یخچال‌های طبیعی نیست

کاهش ۲۵ درصدی بارش در سرچشمه زاینده‌رود و کارون/ دیگر خبری از یخچال‌های طبیعی نیست

کاهش بارش و تغییر الگوی بارش در استان چهارمحال و بختیاری خصوصاً شهرستان کوهرنگ که سرچشمه اصلی رودخانه‌های زاینده‌رود و کارون است، تهدیدی نه فقط برای این استان بلکه برای منطقه است و اگر مدیریت نکنیم با بحران روبرو می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رود مهم کشور یعنی زاینده‌رود و کارون است، رودخانه‌هایی که به نوعی منابع آب چند استان هستند.

به گفته مسئولان در گذشته این استان حدود 10 درصد از آب کشور را تامین می‌کرد، اما رفته رفته تغییر اقلیم باعث کم شدن این آمار شد، کاهشی که زنگ خطر کم‌آبی و بی‌آبی برای چند استان کشور است.

تغییر الگوی بارش از برف به باران در پی تغییر اقلیم منطقه زاگرس و همچنین خشکسالی که از اواسط دهه 80 در این استان شروع شده است، دلیل اصلی این اتفاق بوده است، اگرچه برخی تغییرات محیط زیستی توسط انسان‌ها نیز بی‌مورد نبوده است.

کاهش بارش و تغییر الگوی بارش در استان چهارمحال و بختیاری خصوصا شهرستان کوهرنگ که سرچشمه اصلی رودخانه‌های زاینده‌رود و کارون است، تهدیدی نه فقط برای این استان بلکه برای منطقه است.

البته نمی‌توان در این بین از سوءمدیریت‌ها گذشت، سوءمدیریت‌هایی در دولت‌های گذشته که باعث شده است اکنون بسیاری از روستاها و شهرهای استان چهارمحال و بختیاری از آب شرب پایدار بی‌بهره باشند.

کوهرنگ 25 درصد کاهش بارش دارد

مهران چراغ‌پور، مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: میانگین کل بارش‌های استان چهارمحال و بختیاری از اول سال زراعی تاکنون در سطح استان 329 میلی متر بوده است که این مقدار نسبت به دوره مشابه بلند 3 درصد افزایش داشته است اما این افزایش 3 درصدی به دلیل بارش‌ها در مناطق جنوبی استان از جمله لردگان، اردل، مالخلیفه و... است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مناطقی همچون کوهرنگ 25 درصد نسبت به میانگین بلند مدت عقب است، بروجن و شهرکرد 9 درصد و فارسان 13 درصد عقب هستند اما مناطقی مانند لردگان 23 درصد افزایش بارندگی داشته‌اند،  50 درصد بارش‌ها نسبت به سال گذشته بهتر است اما استان در بلند مدت 3 درصد افزایش بارندگی داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: ارتفاع برف در کوهرنگ 85 سانتی متر بوده است که میانگین آن باید 110 سانتی متر باشد، این نشان می‌دهد کوهرنگ از بارش‌ها عقب است.

از بین رفتن یخچال‌های طبیعی استان و تغییر اقلیم زاگرس

وی با اشاره به افزایش میانگین دما نسبت به بلند مدت، تصریح کرد: منطقه زاگرس بیشتر دچار تغییر اقلیم شده است، با توجه به اینکه بارش‌ها از برف تبدیل به باران شده‌اند و یکباره اتفاق می‌افتد بیانگر تغییر اقلیم است.

چراغ‌پور با اشاره به تبعات تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها، گفت: وقتی بارش‌ها از برف به باران تبدیل شده است آب از استان چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتفاع سریعا خارج می‌شود، در واقع یخچال‌های طبیعی استان از بین رفته است که این‌ها بر اثر افزایش دما از بین رفته‌اند.

مدیر کل هواشناسی تصریح کرد: بارندگی کمبود آب استان را جبران نمی‌کند بلکه با برف می‌توان آب را در استان نگه داشت، با بارندگی، آب از استان خارج می‌شود، ذخائر آب زیرزمینی کم شده و این موجب ایجاد مسئله در آب شرب شهرها می‌شود.

چراغ‌پور در پایان خاطرنشان کرد: از سال 85 استان چهارمحال و بختیاری با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، استان به مقدار سه سال زراعی بارش کم دارد و این با بارش‌های یکباره و کم جبران پذیر نیست، اگر بارش‌ها بلند مدت به صورت برف باشد می‌تواند خشکسالی استان را جبران کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد