hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > دست‌های خالی مازندران در رویداد "۲۰۲۲ ساری"/ استانی که زیرساختی برای جذب ‌توریست‌های ‌‌خارجی ‌ندارد

دست‌های خالی مازندران در رویداد "۲۰۲۲ ساری"/ استانی که زیرساختی برای جذب ‌توریست‌های ‌‌خارجی ‌ندارد

مازندران با وجود ظرفیت‌های طبیعی و ... اما برای رسیدن به توسعه گردشگری دست‌هایش خالی است و زیرساخت‌های گردشگری این استان برای جذب ‌توریست‌های ‌‌خارجی کامل نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، مازندران استانی با جمعیت بیش از 3 میلیون نفری را به عنوان یکی از سه استان شمالی کشور می‌شناسند که در نقشه ایران به رنگ سبز و حاشیه آبی نشان داده می‌شود.

جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده با خط امتداد جنگل‌های هیرکانی استان گیلان و گرگان به همراه دشت و مراتع وسیع رنگ سبز، نوار ساحلی 470 کیلومتری بزرگترین دریاچه جهان یعنی "خزر" رنگ آبی را در نقشه ایران متمدن برای طبرستان قدیم و مازندران امروز به طرح گذاشته است.

با وجود این نعمات بسیار و با بهره‌مندی از بزرگترین قله فلات ایران یعنی "دماوند" با رشته‌کوه های متصل البرز، چشمه‌سارهای گوارا و آب های معدنی، رودخانه‌های طویل این استان را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری در جایگاه ویژه کشور قرار داده است.

 مازندرانی که در هر فصل آن از تولیدات مواد غذایی و انواع میوه جات، صیفی‌جات و سبزیجات غنی است که علاوه بر تامین هم استانی های خود، میوه شب های عید ایرانیان را فراهم می‌کند. 

علاوه بر آن در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، معدنی، تولیدات دامی و طیور، گل و گیاه و صنایع دستی با تولیدات مناسب رضایت بخش نه تنها در داخل کشور بلکه در چندین کشورهای همسایه این استان حرفی برای گفتن دارد به طوری که سالانه فقط در یک شهرستان این استان با 56 درصد صنعت، 71 درصد صادرات استانی را به خود اختصاص داده است.

 طی چند روز گذشته این استان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی ایران واقع در تهران حضور یافته تا دستاوردهای مردم استان خود را به بازدیدکنندگان نمایشگاه به عرضه بگذارد.

 این نمایشگاه در حالی برگزار شد که مازندران میزبان یک رویداد مهم و تاثیرگذار گردشگری 2022 ساری را با حضور کشورهای عضو اکو می‌شود تا با این کشورها در آن سازمان در زمینه توسعه اقتصادی و گردشگری به تبادل فکری و مبادله ارزی برسند به گونه‌ای که باعث درآمدزایی در بخش‌های مختلف تولید داخلی مردم استان شود.

*زیرساخت‌های گردشگری مازندران به این زودی حل نمی‌شود 

اگر چه انتقاداتی در برپایی چیدمان و دکور غرفه مازندران به منظور بیشتر نشان دادن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این استان وجود داشته اما مسئولان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تمام توان خود را به کار گرفتند تا مازندران را با وجود پیشرو قرار گرفتن رویداد مهم گردشگری 2022 ساری به بازدیدکنندگان معرفی کنند.

با وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی در مازندران متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران و توریست های داخلی و خارجی اجرایی نشده است و این به نوعی به ضعف مدیریتی چندین ساله دستگاه‌های ذیربط برمی‌گردد و به گفته سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران قرار نیست که این زیرساخت‌ها طی این مدت کم باقیمانده آن هم به منظور میزبانی قرار گرفتن مازندران برای یک رویداد مهم گردشگری 2022 ساری رفع شود.

مهدی ایزدی با اشاره حضور مازندران در این نمایشگاه و دستاورد آن در رویداد مهم گردشگری 2022 ساری بیان کرد: با وجود استقبال قابل توجه از غرفه مازندران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، همه برای برگزاری رویداد مهم گردشگری 2022 پایه‌کار آمدند.

وی افزود: این رویداد نه فقط برای ساری، مازندران بلکه برای کل کشور است و همه را تحت شعاع قرار می‌دهد. 

ایزدی با بیان اینکه استاندار مازندران و اعضای مجمع نمایندگان مجلس نیز از غرفه میراث فرهنگی استان دیدن کردند و رویداد 2022 مورد توجه ویژه هر یک از آنها قرار گرفت، گفت: استاندار طی بازدید از این نمایشگاه به فکر تدوین برنامه‌هایی برای این رویداد مهم آن هم به شکل تخصصی تر برآمدند.

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با اشاره به رفع کمبودهای زیرساختی برای برگزاری رویداد 2022 عنوان کرد: قرار نیست همه زیرساخت‌ها طی این مدت کم برطرف شود باید مدنظر بگیرید که این همایش در واقع با دعوت کشورهای عضو اکو هم برآورد داده‌ ها و هم ساماندهی زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی زیرساخت‌ها بعد از همایش پس از چهار یا پنج سال اجرا درآید، گفت: این استارت موجب شناسایی حوزه فرهنگی، گردشگری، کشاورزی مازندران به این کشورها شده و توسعه اقتصادی استان را به دنبال داشته باشد؛ مهمتر از همه موجب ورود گردشگران خارجی می‌شود.

این مسئول با تاکید براینکه مازندران شاهد حضور گردشگران عربی بیشتر است که حتی تعداد آن به انگشتان دست هم نرسد، افزود: اما با برگزاری رویداد گردشگری 2022 موجب ورود بیشتر گردشگران اروپایی و آسیایی به این استان می‌شود.

وی با اشاره به فرصت‌سازی رویداد 2022 برای روستاهای استان عنوان کرد: سازمان برای معرفی روستاهای گردشگری برنامه‌های متعددی در بخش طبیعت گردی دارد که این موجب جهش گردشگران به سمت روستاها می‌شود.

*رویداد 2022 فرصتی بر توسعه اقتصادی و گردشگری مازندران 

استاندار مازندران نیز در بازدید از غرفه مازندران در جمع خبرنگاران رویداد 2022 را به عنوان یک فرصت طلایی برای این استان عنوان و بیان کرد: این رویداد بسیار اهمیت دارد چرا که در آن اجلاس 15 وزیر گردشگری اوراسیا حضور به عمل می‌رسانند.

سید محمود حسینی پور با بیان اینکه تمام نهادهایی که در حوزه گردشگری فعال هستند باید این آمادگی را پیدا کنند تا بتوانیم تاریخ مازندران را به این کشورها معرفی کنیم، تصریح کرد: جاذبه‌های گردشگری مازندران در دنیا بی نظیر است و باید به عنوان یکی از جذاب‌ترین پدیده به دنیا معرفی کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها نسبت به مبلمان شهری ورود جدی یابند چرا که در این حوزه بسیار ضعیف هستیم، اظهار داشت: مازندران به ویژه در شرق استان در این زمینه بسیار ضعیف عمل شده و در مرکزیت نیز با وجود قرار گرفتن حوزه شهری نیاز به توجه اساسی است.

حسینی پور با اشاره به اینکه در مبلمان شهری مناطق غربی استان به دلیل وسعت صنعت گردشگری و حضور بیشتر گردشگران به این سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در موارد المان شهری باید تلاش کنیم هر چند جلسه گذاشته شد و دستورالعمل‌های لازم صادر شد اما امیدواریم تا زمان باقی مانده بتوانیم شهرها را برای میزبانی اجلاس رویداد 2022 آماده کنیم.

استاندار مازندران ظرفیت گردشگری استان را بسیار بالا مطرح و بیان کرد: تاکنون 20 درصد از ظرفیت‌ها شناسایی شده و 80 درصد دیگر آن مانده که باید شناسانده شود اگرچه در سال‌های اخیر بیشتر گردشگری های مازندران محدود پیدا کرده است.

وی افزود: مازندران با 3600 روستا با مدیریت بسیار مناسب می‌تواند با ایجاد بوم گردی از جاذبه‌های گردشگری دنیا بهره‌مند شود و گردشگران با وجود چهار فصل آب و هوایی خوب این استان از مناطق مختلف مازندران استفاده ببرند.

حسینی پور با بیان اینکه به منظور آمادگی استان برای این رویداد بزرگ با همکاری اعضای مجمع نمایندگان مجلس هدف گذاری کردیم، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه صنعت گردشگری نقش اساسی مازندران را به صنعت گردشگری کشور معرفی کنیم.

وی با اشاره به جمعیت متراکم این استان با وجود ساکنان غیر بومی عنوان کرد: مازندران با وجود این جمعیت نیاز به ظرفیت‌سازی و اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری چون جاده و قطار ریلی شهری است.



نماینده دولت سیزدهم در مازندران گفت: با توجه به سفر ریاست جمهوری به مازندران در آینده نزدیک موافقت ایشان را بر احداث قطار ریلی شهری را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گردشگری مدنظر داریم، افزود: با وجود 472 کیلومتر خط ساحلی در این استان اتوبوس دریایی وجود ندارد تا تردد گردشگران و مردم از این طریق انجام شود.

حسینی پور خاطرنشان کرد: مازندران در بخش‌های کشاورزی و گل و گیاه نیز توانمندی‌های بسیار بالایی برخوردار است که نیاز به توجه بیشتر با ایجاد بسترسازی بهتر و درآمدزایی ارزی بالا است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد