hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > معرفی قلعه بابک کلیبر

معرفی قلعه بابک کلیبر

قلعه بابک کلیبر از مکان های دیدنی و تاریخی در شهرستان کلیبر به شمار می آید. این بنای تاریخی که طبق روایت ها محل نبردهای نیروی بابک خرمدین بوده است، از استراتژیک ویژه ای برخوردار می باشد. این بنا توان مقاومت ۲۰ نفر در مقابل ۱۰۰ نفر نیرو را دارد. برای دیدن این بنا باید راهی آذربایجان شرقی شوید.

قلعه بابک یکی از جاذبه های تاریخی و باستانی ارزشمندی است که در شهر کلیبر آذربایجان شرقی واقع شده و جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد. این قلعه که به مدت ۲۰ سال محل زندگی و مبارزات بابک خرمدین بوده است، از مهم ترین دژهای نظامی ایران به شمار می آید. قرار گرفتن این قلعه باستانی بر روی ارتفاعات این منطقه موجب شده تا جذابیت های تاریخی آن بیشتر باشند و شما با بالا رفتن از کوه ها و رسیدن به این قلعه تجربه پیاده روی و طبیعت گردی نیز خواهید داشت. بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است، زیرا هوا معتدل بوده و پیاده روی راحت تری خواهید داشت.

معرفی قلعه بابک کلیبر

این قلعه جذاب یکی از آثار مهم ملی و تاریخی می باشد که قدمت ایران را به رخ جهانیان می کشد. این جاذبه یکی از مشهورترین قلعه های تاریخی در ایران که در کلیبر استان آذربایجان شرقی واقع شده است و حرف های زیادی برای گفتن دارد. این قلعه برای علاقه مندان به تاریخ شناسی کشور بسیار مطلوب و دارای ماجراجویی های زیادی می باشد. این قلعه امروزه از مکان های دیدنی کلیبر به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: 

معرفی دیدنی های ابرکوه یزد

مناطق گردشگری و مکان های دیدنی بجنورد را بهتر بشناسید

معرفی آبشار گورگور منطقه ای زیبا طبیعت گردی در مشگین شهر

معرفی دیدنی های ابرکوه یزد

معرفی آبشار پتاس اصفهان با طبیعت اعجاب انگیز

روستای هیر قزوین منطقه ای چشم نواز با طبیعتی زیبا


قدمت تاریخی قلعه:

قدمت این قلعه تاریخی به دوران اشکانیان و ساسانیان باز می گردد. این سازه از قلعه های دفاعی است که مجموعه اشیا و سکه های قدیمی از درون آن کشف شده اند. قرار گرفتن این قلعه بر ارتفاعات منطقه موجب شده تا از هجوم نیروهای زیاد پیشگیری شود.

در این قلعه ۲۰ نیرو می توانند در مقابل ۱۰۰ نیرو مقاومت کنند. موقعیت استراتژیک این قلعه بسیار ارزشمند بوده است. داستان های مختلفی نیز درباره این قلعه و بابک خرمدین وجود دارند که تاکنون هیچ سندیتی درباره آن ها وجود ندارد.


عده ای می گویند، قلعه محل بابک کلیبر مقاومت های بابک خرمدین و نیروهایش بوده است. بابک خرمدین در مقابل نیروهای خلفای عباسی در این قلعه مقاومت کرده او در نهایت در نبردی که با سردار افشین داشته شکست می خورد. جالب است بدانید، هر ساله علاقه مندان زیادی در این قلعه گرد هم می آیند، مراسم بابک خرمدین را به جای می آورند. این مراسم به مناسبت روز تولد او برگزار می شود.

معماری قلعه:

از بخش های جذاب در این قلعه می توان به معماری ارزشمند آن اشاره نمود. تنها راهی که برای ورود به این قلعه دارید، راه اصلی آن می باشد. گذرگاه ۱۰۰ متری و شیب داری که به سوی این قلعه وجود دارد، باید ابتدا طی شود.

تکیه گاه های طبیعی نیز در چهار طرف این قلعه دارند. چهار جایگاه دیده بانی نیز در این قلعه به کار رفته است. برای ورود به دژ اصلی باید از پلکان های نامنظم عبور کنید. این ساختمان دارای سه طبقه می باشد و هفت اتاق و تالار در آن تعبیه شده است. آب انبار نیز از دیگر بخش های این قلعه به شمار می آید.

این قلعه کجا قرار دارد؟

قلعه ای بی نظیر که در بلندای یک کوه به ارتفاع ۲۳۰۰ قرار دارد و با نام های دیگری همچون دژ بابک یا بابک قلعه سی نیز شناخته می شود. این دژ محکم در دوره ساسانیان تسخیر ناپذیرترین مناطق آن دوران بوده است و حدود ۲۰ سال محل زندگی بابک خرمدین از سرشناس ترین سردارهای دوران ساسانی بوده است. قلعه بابک کلیبر امروزه از مکان های دیدنی آذربایجان شرقی برای گردشگران به شمار می آید.

اگر به آثار تاریخی علاقه دارید و می خواهید یک ماجراجویی جذاب را سپری کنید، این قلعه می تواند بهترین گزینه در طول سفر خود به استان آذربایجان شرقی باشد. این منطقه که در طول سال هزاران نفر به آن سفر می کتند، یکی از طبیعت های بکر در استان را دارا می باشد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین مردم  این شهر این قلعه را به عنوان یک نماد بزرگ می شناسند، نمادی که استقامت و مبارزه های بابک خرمدین را به رخ جهانیان می کشد.


چگونه به این قلعه برویم؟

مسیر دسترسی به این جاذبه بزرگ مستلزم پیاده روی و کوهنوردی است که شاید برای هر کسی خوشایند نباشد، اما برای کسانی که علاقه مند به این قلعه هستند، این پیاده روی شاید به چشم نیاید و لذت زیادی را به آنها بدهد. شما نیز اگر قصد سفر و بازدید از این قلعه تاریخی را دارید، پیشنهاد می کنیم در مسیر سفر حتما از کفش های راحتی استفاده کنید. این جاذبه  در سال ۱۳۷۶ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. همچنین سالیان زیادی است که نام قلعه بابک در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و مورد توجه دولت قرار گرفته است.

اگر برای شما سخت است، که به این قلعه سفر کنید و یا برای شما پیدا کردن این قلعه سخت می باشد. روزانه تورهای زیادی از شهرستان اهر راهی این منطقه می شوند، که می توانید با پرداخت هزینه ای اندک با آن ها راهی این ماجراجویی جذاب شوید. این قلعه از معماری بسیار خاص و ویژه ای برخوردار است، که می تواند برای مسافران جالب توجه باشد. همچنین در نزدیکی این قلعه تله کابین عینالی قرار دارد، که باید مسیر دو ساعته را تا آن سپری کنید.

اگر به استان آذربایجان شرقی سفر کرده اید و می خواهید با یکی از بهترین دیدنی های آن رو به رو شوید پیشنهاد می کنیم، بازدید از قلعه بابک کلیبر را فراموش نکنید. این قلعه حرف های زیادی برای گفتن دارد، که می تواند یک روز تفریحی عالی را برای شما بسازد. همچنین بهترین زمان سفر به این منطقه اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان می باشد، که علاوه بر بازدید از این قلعه می توانید از طبیعت بکر اطراف آن نیز استفاده نمایید. ۳ مسیر مهم برای رسیدن به این قلعه وجود دارد، که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:


  • مسیر اول: راهی شدن از سمت هتل بابک و با طی کردن ۱۰۰ پله سنگی از این گذرگاه عبور می کنید.
  • مسیر دوم: طی کردن مسیر از طریق قلعه دره سی
  • مسیر سوم: از هتل بابک به سمت مسیرهای فرعی سمت راست بروید.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد