hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > معرفی دیدنی های ابرکوه یزد

معرفی دیدنی های ابرکوه یزد

دیدنی های ابرکوه شامل جاذبه های تاریخی و فرهنگی زیبایی هستند. این شهر بناهای تاریخی ارزشمندی همچون خانه سید علی آقا، خانه آقازاده، قلعه شهر سب و … را در خود جای داده است. این شهر قدمت بالایی دارد و بسیاری از جاذبه های تاریخی آن متعلق به دوران سلجوقیان و قاجاریان می باشند.

شهر ابرکوه از جمله شهرهای تاریخی ایران به شمار می آید. این شهر که در استان یزد واقع شده است، به دلیل جذابیت های تاریخی خود می تواند مورد توجه گردشگران و علاقه مندان قرار بگیرد. تمدن غنی در این بخش های ایران شامل دوره های تاریخی مختلفی می شود. شما برای اقامت در این شهر می توانید از هتل های آن استفاده کنید. هتل های این شهر بسیار لاکچری و پر جاذبه هستند و امکانات رفاهی برای گردشگران ارائه می دهند. از جمله هتل های این شهر می توان به هتل تاریخی آقازاده اشاره کرد. این هتل به نوع خود یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی های شهر ابرکوه به شمار می آید.



معرفی دیدنی های ابرکوه

این شهر که از جذابیت های تاریخی بسیار زیادی برای گردشگران برخوردار می باشد، می تواند مورد توجه گردشگران زیادی قرار بگیرد. بسیاری از جاذبه های تاریخی و بناهای باستانی در این شهر به دوران قاجاریان باز می گردند. اغلب این بناها قدمتی ۲۰۰ ساله دارند، و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی ایران شناخته می شوند. یکی از مجموعه های تاریخی در این شهر هتل آقازاده است. این هتل دارای دو خانه با نام های خانه موسوی و خانه حسینی دوست می باشد. این شهر و بناهای تاریخی آن از دیدنی های استان یزد برای گردشگران است.


قلعه شهر سب:

این قلعه از جمله جذابیت های شهر ابرکوه برای گردشگران می باشد. این قلعه بسیار بزرگ و قدیمی است، و سردری بلند دارد. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویه باز می گردد. خانه ها و کوچه های این قلعه شکلی شطرنجی دارند. این قلعه دارای دو حصار می باشد. حصار متحدالمرکز و در مجموعه ۱۶ برج دارد. این بنا از جمله بناهای تاریخی شهر یزد می باشد. بخش مهمی از معماری این بنا سالم باقی مانده است. این ارگ ۱۷ هزار متر مربع مساحت دارد، و مصالحی که در آن به کار رفته شامل سنگ، خشت، آجر و چوب است.


خانه قیومی:

این خانه نیز با بافت ویژه یزدی دارای اصول معماری ایرانی می باشد. این بنا در بافت قدیمی ابرکوه واقع شده است. این خانه با دیگر خانه های دوران تاریخی تفاوت دارد. زیربنای این خانه کوچک است، و وسط حیاط آن نیز گودالی با باغچه و یک حوضچه می باشد. حوض سنگی که در میانه این بنا قرار دارد، جذابیت بنا را دو چندان کرده است. از دیگر ویژگی های این بنا می توان طاق جناقی، تناسب فضا و تزئینات آجری و گچبری ها اشاره کرد. قدمت این بنا به دوران صفویان باز می گردد. پشت بام این بنا نیز دارای معماری خاص خود است.


مسجد جامع ابرکوه:

این مسجد نیز از دیگر دیدنی های تاریخی در ابرکوه است. این مسجد متعلق به دوران سلجوقیان بوده و ویژگی های منحصر به فردی به خود اختصاص داده است. این بنا دارای دو محراب و گچبری های جذابی می باشد. این مسجد تاریخی در زمان سلطنت “سلطان ابوسعید ایلخانی” بنا شده است. این بنا در شمار بناهای چهار ایوانی قرار دارد. دهلیز، محراب و شبستان از ویژگی های این بنا محسوب می شود. شبستان این بنا گنبددار است، و از بیرون نمایی تاریخی و دیدنی به خود اختصاص می دهد.


درخت سرو ابرکوه:

این درخت از درخت های سرو مدیترانه ای هستند. قدمت این درخت ها به ۴۵۰۰ سال پیش باز می گردد. برخی از دانشمندان بر این باورند، که قدمت این درخت به ۸۰۰ سال نیز می رسد. شکوه و عظمتی که در میان این درختان دیده می شود، می تواند برای گردشگران جالب باشد. این درخت از نظر گیاه شناسان و دانشمندان زیادی مورد توجه هستند. این درخت در دنیا نیز شهرت جهانی دارد. ارتفاع این درخت مشهور ۲۵ متر و دور تنه آن نیز به ۶ متر می رسد. این سرو قدیمی از جذابیت های زیادی برخوردار است.


گنبد عالی ابرکوه:

این گنبد از جذابیت های بسیار زیادی برای بازدیدکنندگان برخوردار است. این گنبد یک بنای هشت ضلعی می باشد. این بنا بر بالای کوهی بلند قرار گرفته است.شما در کنار این بنا می توانید چشم انداز زیبایی از این شهر باستانی را مشاهده کنید. این بنا به دوران دیلمیان باز می گردد. این بنا که نمونه بی نظیری از بناهای باستانی است، در میان معماری های ایرانی ارزشمند می باشد. این بنا امروزه در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی از مکان های دیدنی یزد به شمار می آید.


خانه صولت:

این خانه هزار متر مربع مساحت دارد. این بنا در محله دروازه میدان قرار گرفته است. قدمت این بنا نیز به اواخر دوره زندیه باز می گردد. صاحب این بنا از بزرگان شهر در زمان خود بوده است. روش درون گرا به خوبی در معماری این بنا به کر رفته است، و دیده می شود. ورودی هشتی و راهرویی طولانی که در این بنا به کار رفته است، از ویژگی های منحصر به فرد معماری آن می باشد. سردر باشکوه و بلند در این بنا و گچ بری ها و مقنرس های آن اشاره کرد. این عمارت دارای دو طبقه با ویژگی های منحصر به فرد معماری خود هستند.


خانه امیدسالار:

این خانه از دیگر دیدنی های ابرکوه است. این خانه در یکی از محله های خان نشین واقع شده و در همسایگی آن نیز خانه های باشکوه دیگری قرار دارند. حیاط بزرگی که در این بنا قرار دارد، فضای زیادی از این بنا را اشغال کرده است. فضای فرعی در این بنا و خدماتی که در هر یک از طبقه های آن ارائه می شوند، می تواند جذابیت زیادی برای گردشگران داشته باشد. پوشش های سطحی که در بخش هایی از این بنا قرار دارند، به همراه ستون های چوبی زیبایی خاصی به بنا بخشیده اند.




امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد