hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ۹۵ روستای استان سمنان فاقد نعمت گاز هستند

۹۵ روستای استان سمنان فاقد نعمت گاز هستند

چند هفته تا سومین سالگرد حادثه رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش و بی خانمان شدن اهالی این روستا در اسفندماه سال ۱۳۹۷ باقی مانده و البته ضرورت بررسی روند خدمت رسانی به حسین آبادی‌ها همچنان احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، بارش سنگین برف در آخرین روزهای زمستان 97 سبب رانش شدید زمین در بخش‌هایی از روستای «حسین‌آباد» در بخش کالپوش شهرستان میامی استان سمنان شد.

این رانش زمین، چند روز بعد و در فروردین سال 1398 با سست شدن بافت خاک منطقه پیشروی کرده و تخریب بیش از 200 خانه روستایی و مراکز اداری و خدماتی حسین‌آبادی‌ها به موضوع و دغدغه روز رسانه‌ها، افکار عمومی و البته مسئولان بدل شد.

از همان روزهای ابتدایی حادثه رانش زمین در شاهرود، حضور نیروهای امدادی و دستگاه‌های خدمات رسان و البته مسئولان در حسین آباد کالپوش نویدبخش این بود که اوضاع به زودی سامان می‌یابد.

سفر فرمانده سپاه استان سمنان به روستای حادثه دیده حسین آباد و نشستن وی پای صحبت‌های مردم در این منطقه و به تبع آن رفع برخی مایحتاج موقت و ضروری در منطقه تا حدودی از آلام مردم کاست؛ اما برای درمان درد حسین‌آبادی‌ها کاری اساسی لازم بود.

سفر رئیس وقت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برخی مسئولان کشوری به منطقه و آغاز برنامه‌ریزی‌های کارشناسی منجر به تعیین مکانی جدید برای احداث روستای حسین آباد و استقرار ساکنان این روستا در محل جدید شد؛ اما امروز و پس از سه سال باید دید که وضعیت خدمت رسانی و استقرار زیرساخت‌ها در سایت جدید روستای حسین آباد چگونه است و چرا همچنان تکلیف بخش زیادی از خانه‌های ساکنان این منطقه روشن نیست و برخی از آنها بیش از سه سال است که در ویرانه خانه قبلی یا زیر سقف‌های ترک‌خورده زندگی می‌کنند؟

خبرگزاری تسنیم در سلسله گزارش‌های خود تا سالگرد این حادثه روند استقرار زیرساخت‌های لازم به در روستای حسین آباد کالپوش را بررسی می‌کند.

علیرضا اعوانی مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان از اتمام گازرسانی به سایت جدید روستای حسین‌آباد کالپوش خبر داد و گفت: شرکت گاز استان سمنان جزء نخستین شرکت‌های زیرساختی و خدمات رسان استان بود که زیرساخت‌های لازم را در محل جدید حسین آباد کالپوش ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: امروز هیچ مشکلی در راستای تأمین گاز اهالی حسین آباد کالپوش در منطقه جدید تعیین شده وجود ندارد و همه زیرساخت‌های لازم در این زمینه تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان با اشاره به آسیب جدی و شکستگی بخش‌هایی از خطوط لوله‌های انتقال گاز به کالپوش در جریان بارش سنگین برف و رانش زمین در اسفندماه سال 1397 عنوان کرد: اما با تلاش نیروهای شرکت گاز، در همان زمان نیز گاز اهالی این روستا قطع نشده و اهالی آن از نعمت گاز در سرمای طاقت‌فرسای آن روزها برخوردار بودند.

اعوانی با تأکید بر لزوم تسهیل در روند خدمت‌رسانی به مردم حسین آباد کالپوش عنوان کرد: اگرچه بر اساس دستورالعمل‌های شرکت ملی گاز، امکان انتقال انشعابات گاز از یک مکان به مکان دیگر وجود نداشته و استقرار انشعاب جدید گاز در مکان جدید مستلزم هزینه است.

وی افزود: با این وجود  با رایزنی‌های‌ انجام شده با شرکت ملی گاز ایران، اجازه انتقال انشعاب گاز اهالی روستای حادثه دیده حسین آباد کالپوش به محل جدید نیز صادر شد تا هزینه‌های اهالی این روستا کاهش یابد.



وی با اشاره به تعداد روستاهای فاقد نعمت گاز در استان سمنان تصریح کرد: هم‌اکنون از مجموع 455 روستای استان سمنان 95 روستا فاقد نعمت گاز هستند که برنامه‌ریزی‌ها برای گازرسانی به روستاهای واجد شرایط در سال‌های آینده ادامه دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد