hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بیشتر از نصف ظرفیت ساخت تجهیزات صنعتی خالی است

بیشتر از نصف ظرفیت ساخت تجهیزات صنعتی خالی است

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) عمق ساخت داخل در بخش‌های مختلف ساخت تجهیزات را ۶۵ تا ۷۲ درصد عنوان کرد و گفت که حدود ۴۴ درصد ظرفیت تولید در کشور فعال است و بنابراین حداقل نصف میزان واردات بدون استفاده از سرمایه جدید قابل داخلی‌سازی است. 

امیرعباس اختراعی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جلسه اخیر تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری گفت: در این جلسه گزارش کلی از صنعت ماشین سازی ارائه و تاکید شد که در راستای استراتژی صنعتی کشور این حوزه باید محور قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه صنعتی شدن با کارخانه دار شدن متفاوت است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در بخش ساخت تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و تجهیزات صنایع تامین می‌شود، صنعت ساز است و بخش عظیمی از متخصصان و نخبگان در این بخش که محل خلق فناوری است، مشغول هستند. 

به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران فروش سالانه تولید کنندگان داخلی در این حوزه ۳.۲ میلیارد دلار و واردات حدود ۸ میلیارد دلار است. البته حدود ۴۴ درصد ظرفیت تولید در کشور فعال است و بنابراین حداقل نصف میزان واردات بدون استفاده از سرمایه جدید قابل داخلی‌سازی است. 

اختراعی با بیان اینکه بخاطر باور نداشتن مجریان طرح‌های بزرگ و وزارتخانه‌های پروژه محور به تجهیزات ساخت داخل، بازار تولید کنندگان داخلی اقبال خوبی نداشته، تصریح کرد: اما اینکه صنایع نفتی، معدنی و غیره با وجود تحریم‌ تجهیزات پایه طی سال‌های اخیر متوقف نشد حاکی از توان تولید داخل است و نشان می دهد این صنعت فقط مونتاژ کاری نیست. 

به گفته وی عمق ساخت داخل در چهار رشته استراتژیک این بخش یعنی نفت، گاز و پتروشیمی ۷۲ درصد، معدنی کانی و فلزی ۶۵ درصد، نیروگاه و انرژی نو ۶۸ درصد و غذایی و دارویی ۷۰ درصد است. 

او با اشاره به لزوم فعال کردن ظرفیت‌های خالی و محدود کردن واردات، تصریح کرد: در این جلسه همچنین مشکلات تولید از جمله مدیریت جزیره ای، رویه تامین اجتماعی، سیاست‌ تسهیلات بانکها  عملکرد درآمد محور سازمان امور مالیاتی و بخشنامه‌های خلق الساعه مطرح شد. ایشان هم اشاره خوبی به ۱۵۰۰ بخشنامه گمرک در یک سال داشتند و نسبت به عملکرد بانک‌ها تذکر دادند. 

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در ادامه از ارائه بسته پیشنهادی برای توسعه ساخت تجهیزات صنعتی خبر داد و گفت: استراتژی صنعتی لزوما با عمر دولت‌ها منطبق نیست و بنابراین لازم است برنامه بلند مدتی برای ثبات تصمیم گیری در این حوزه تهیه شود. از جمله محورهای پیشنهادی ما برای این برنامه مهار و ضوابط گذاری واردات، انتقال فناوری توأم با واردات اقلام ضروری، استفاده از تشکل‌ها برای تصمیم‌گیری و تدوین برنامه با توجه به نیازهای گلوگاهی کشور است‌.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد