hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تورم فتیله گرانفروشی در استان فارس را هم بالا کشید/ ۷۰۰ پرونده تخلف در یک ماه

تورم فتیله گرانفروشی در استان فارس را هم بالا کشید/ ۷۰۰ پرونده تخلف در یک ماه

گرانی جزء جدایی‌ناپذیر این روزهای بازار شده و ظاهرا هرچه قیمت‌ها بالاتر می‌رود میزان تخلف سودجویان بخصوص در زمینه گرانفروشی هم بالاتر می‌رود که لازم است مسئولان مربوطه نسبت به نظارت دقیق‌تر بازار برنامه‌ریزی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بازار و کنترل قیمت در آن در کنار تامین به موقع کالاهای اساسی همواره از مهم‌ترین موضوعاتی است که در زیرمجموعه اقتصاد مطرح می‌شود و مردم نیز با تحولات آن از نزدیک آشنا هستند و برای آنها ملموس است. 

گرانی جزء جدایی‌ناپذیر این روزهای بازار است هر چند که در ماه‌های اخیر روند صعودی قیمت کند بوده و به نوعی می‌توان گفت که ثبات به بازار رسیده اما مردم این ثبات را در سفره‌های خود یا هنگام خرید احساس نمی‌کنند. 

استان فارس نیز به عنوان یکی از استان‌های بزرگ و تاثیرگذار کشور از پدیده تورم و گرانی مستثنی نبوده و همواره در بازار آن گرانی‌ها و سوءاستفاده‌هایی رخ داده که منجر به گلایه مردم شده است. 

 تورم 42.8 درصدی مناطق شهری در استان فارس 

براساس آمار رسمی تورم سالانه این استان در دی ماه در مناطق شهری 42.8 درصد است که البته از میانگین کشوری یک درصد بیشتر است. وضعیت این استان در تورم نقطه‌ای و ماهانه اما بهتر از میانگین کشوری ثبت شده به گونه‌ای براساس آمار منتشر شده تورم ماهانه مناطق شهری در استان فارس در دی ماه 1.6 درصد و تورم نقطه‌ای 34.2 درصد بوده است. 

با این وجود بررسی تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها حاکی از این است که مردم استان فارس در این گروه 60.4 درصد نسبت به سال گذشته هزینه بیشتری برای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کرده‌اند که در همین فاکتور میانگین کشوری 56.6 درصد بوده است. 

 برنج و گوشت در صدر گرانی‌های مناطق شهری  

در همین راستا مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری را اعلام کرده که بر این اساس در گروه نان و غلات اقلام "برنج ایرانی درجه یک" با 10.2 درصد،"شیرینی خشک" با 3.8 درصد و "رشته آش" با 3.7 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها اقلام "گوشت گوسفند" با 1.9 درصد،"گوشت گاو یا گوساله" با 1.7 درصد و "ماهی قزل آلا" با 1.2 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 

در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "تخم مرغ ماشینی" با 3.9 درصد، "شیر‌خشک" با 2.5 درصد و "کره پاستوریزه (کره حیوانی)" با 1.2 درصد بوده است در گروه میوه‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "هندوانه" با 12.2 درصد،"کشمش پلویی" با 5.9 درصد و "انار" با 5.8 درصد است. 

تشکیل کمیته  تخصصی برای نظارت بر بازار

هر چند که افزایش قیمت‌ها در یک سطح کلان و ملی رخ می‌دهد اما مسئولان استان فارس می‌توانند با نظارت بیشتر مانع برخی از گرانفروشی‌ها شوند که در همین راستا حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت و معدن استان فارس در آبان ماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم از نظارت دقیق‌تر بر بازار هم برای تامین کالا و هم نظارت خبر داد.  

به گفته  وی کمیته تخصصی متشکل از نخبگان حوزه بازار که هم تجربه داشته باشند و هم صاحب ایده و نظر باشند، تشکیل می‌شود که این کمیته با همکاری دستگاه‌های مرتبط و متولی به بحث تامین کالا و کنترل قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو می‌پردازد. 

به گفته رئیس سازمان صمت این کمیته تخصصی می‌تواند بازوی راهبردی قوی برای ستاد تنظیم بازار باشد تا قبل از وقوع هر نوع مشکل چاره‌اندیشی شود و مردم برای تامین کالاهای اساسی در ماه‌های پایانی سال با مشکل مواجه نشوند. 

فروشگاه‌های امین در استان فارس 

29 دی ماه امسال نیز عبدالعظیم خادم حمزه، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم از راه‌اندازی فروشگاه‌های امین برای نظارت بیشتر بر توزیع کالاهای اساسی خبر داد که براساس آن با مشارکت اتاق اصناف کسبه مومن و متعهدی که برای توزیع کالاهای اساسی شناسایی و به مردم معرفی می‌شوند. 

به گفته خادم حمزه هدف از این کار جلوگیری از فروش کالاهای اساسی خارج از شبکه و کمک به توزیع مطلوب این کالاها بین مردم است چون در گذشته این مشکل وجود داشت که برخی کالاهای اساسی را خارج از شبکه عرضه می‌کردند و به دست خانوارها نمی‌رسید. 

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه این کالاها برای ارقامی مانند شکر و روغن است که حساسیت بیشتری در بازار ایجاد می‌کنند و فروشگاه‌های امین نیز در شیراز و شهرستان‌ها معرفی می‌شوند. 

شناسایی 733 واحد متخلف در دی ماه در استان فارس

در همین راستا مهدی حسنی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت استان فارس در گزارشی از برخورد با فساد و تخلفات موجود در بازار سخن گفت. به گفته وی در دی‌ماه امسال از 8271 واحد صنفی 733 واحد متخلف شناسایی شده و به علت گرانفروشی، عدم درج قیت، احتکار، عرضه خارج از شبکه به مقامات قضایی معرفی شدند. 

حسنی ارزش ریالی تخلفات را بیش از 50 میلیارد ریال اعلام کرد که عمده تخلفات مکشوفه شامل عدم درج قیمت با 344 تخلف و گرانفروشی با 175 تخلف بوده است.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس از انجام 522 مورد گشت مشترک با ارگان‌های مختلف  و کشف 167 مورد تخلف سخن گفت که در ضمن آن 7 صورت‌جلسه کشف کالای قاچاق به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال نیز نوشته شده که کالاهای مکشوفه در زمینه آجیل و خشکبار، کیف و کفش و پوشاک بوده است.

وی با اشاره به جزئیات تخلفات کشف شده در بخش‌های مختلف گفت: در بخش مواد غذایی تعداد 2347 مورد بازرسی صورت پذیرفته که 378 مورد تخلف کشف شده همچنین در بخش لوازم خانگی 70 مورد بازرسی انجام شده که 31 مورد تخلف ثبت شده است. 

به گفته حسنی در بخش منسوجات، پوشاک و کیف و کفش نیز 402 واحد بازرسی شده که 122 تخلف ثبت شده، در بخش مصالح ساختمانی نیز از 139 واحد بازرسی شده 10 مورد تخلف ثبت و به تعزیرات ارسال شده است.

 101 مورد تخلف نانوایی‌ها، 108 مورد تخلف در میوه و صیفی‌جات  و 26 مورد تخلف در فروش مواد پروتئینی از دیگر مواردی است که معاون بازرسی صمت استان فارس در گزارش خود اعلام کرده است. 



تامین کالاهای اساسی همواره از اولویت‌های ستاد تنظیم بازار بوده که باید به موازات نظارت بر بازار و قیمت‌ها انجام شود تا مشکلی برای خرید این کالاها مانند آنچه سال گذشته رخ داد، پیش نیاید. 

 راه‌اندازی پویشی برای نظارت بر قیمت‌ها با استفاده از دیده‌بانان پیشگیری از جرم دستگاه قضایی از  دیگر اقداماتی است که در استان فارس برای مبارزه با گرانفروشی و نظارت بر بازار انجام می‌شود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد