hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تداوم اما‌و‌اگرهای افتتاح آزاد‌راه شیراز ـ اصفهان/ تمدید انتظار ۱۰ ساله برای بهره‌برداری کامل آزادراه

تداوم اما‌و‌اگرهای افتتاح آزاد‌راه شیراز ـ اصفهان/ تمدید انتظار ۱۰ ساله برای بهره‌برداری کامل آزادراه

  آزادراه شیراز - اصفهان با وجود گذشت ۱۰ سال هنوز به صورت کامل آماده بهره‌برداری نیست و باز هم وعده‌ افتتاح به زمان دیگری موکول شد آنهم زمانی که هر روز تاخیر به هزینه تمام شده پروژه می‌افزاید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز،  آزادراه در حال احداث شیراز ـ اصفهان یکی از مصادیق توسعه نه‌تنها در استان فارس بلکه جنوب کشور است. این آزادراه می‌تواند با اتصال به آزادراه قم ـ تهران تبدیل به یک کریدور ارتباطی بین شمال و جنوب کشور شود و البته از نظر اقتصادی نیز مزایایی دارد.

«آزادراه شیراز ـ اصفهان حدفاصل ایزدخواست تا محدوده طرح تفصیلی شهر شیراز به‌طول حدود 210 کیلومتر به‌صورت چهارخطه طراحی شده است و فاصله اصفهان ـ شیراز را بیش از 130 کیلومتر کوتاه می‌کند.

این آزادراه سالیانه بیش از 180 میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جاده‌ای را به‌همراه دارد»، این عباراتی است که در دی ماه سال 89 همزمان با کلنگ‌زنی آزادراه شیراز ـ اصفهان از سوی مسئولان و وزیر وقت راه و شهرسازی مطرح شده است.

در زمان کلنگ‌زنی این آزادراه اعلام شد که «طرح ملی آزادراه شیراز ـ اصفهان با اعتباری بالغ بر هفت‌هزار و 200 میلیارد ریال و با مشارکت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و ترابری و همچنین مشارکت بخش خصوصی در مدت چهار سال به بهره‌برداری می‌رسد.»،

این موضوع در حالی است که از تصمیم بر احداث این آزادراه نزدیک به 50 سال و از زمان اجرا نیز 10 سال می‌گذرد و در حالی قرار بود که خردادماه 1400 به بهره‌برداری برسد که هنوز گام‌هایی از این پروژه باقی مانده است. 

کاهش طول مسیر اصفهان ـ شیراز، کاهش استهلاک و تردد خودروها، بهره‌گیری از چشم‌انداز بسیار خوب مسیر و استفاده از فناوری‌های جدید ـ در حدود 50 مورد از فناوری‌های جدید ـ از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه است. 

88 درصد پیشرفت

در مهرماه امسال رضا محمدیان، مدیرعامل شرکت احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان درباره این پروژه به تسنیم گفت: این پروژه در زمان حاضر به‌صورت میانگین 88 درصد بیشتر پیش‌روی فیزیکی دارد و امید است که امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به شرایط ویژه پروژه افزود: نزدیک به 9 نقطه گردشگری دارد که باید طرح‌هایی برای دعوت سرمایه‌گذاران اجرا شود و با احداث مجتمع‌های رفاهی به تکمیل این پروژه کمک کنند.

محمدیان معتقد است که پژوه در زمان حاضر روسازی آن رو به اتمام است و درباره بحث علائم نیز اگر منابع مالی به‌موقع برسد این کار هم محقق خواهد شد.

به‌گفته مدیرعامل شرکت احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان در زمان حاضر اگر یک‌هزار میلیارد تومان بودجه تأمین شود این پروژه جمع‌بندی می‌شود و اگر ظرف یک تا دو ماه باقی‌مانده از فصل کاری اعتبارات تزریق شود رونق خوبی برای وضعیت اجرایی پروژه خواهد داشت.

اختصاص بودجه تعیین کننده زمان افتتاح است

حال که نزدیک به پایان سال 1400 هستیم گره این پروژه همچنان بسته مانده است و جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در توئیتی اعلام کرده که تکمیل قطعات 1 تا 7 آزادراه شیراز - اصفهان حدود 4 هزار میلیارد تومان و قطعه 8 هم هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بدون تغییر روند، به این زودی‌ها امکان افتتاح کامل وجود ندارد. 

سال 1402 پروژه کامل افتتاح می‌شود

محمود رضایی کوچی، معاون عمرانی استاندار فارس در همین رابطه در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: برای قطعه 7 و 8 تقریبا همین اعتبار نیاز است که براساس تفاهم‌نامه با وزارت را بنا شده که 30 درصد اعتبار توسط سرمایه‌گذار و 70 درصد توسط دولت تامین شود. 

وی درباره قطعات یک تا 6 این آزادراه گفت: قطعات یک تا شش اکنون آسفالت لایه اول ریخته شده  و آماده خط کشی و ایمن سازی مسیر است که بعد از تامین روشنایی و نصب نیوجرسی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، البته برای تامین روشنایی، ایمن سازی و نصب نیوجرسی اعتبار نیاز است. 



معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه بخشی از ظرفیت این پروژه را به زودی می‌توان مورد استفاده قرار داد، افزود: برای تکمیل پروژه با توجه به اعتباراتی که نیاز است زمان بیشتری می‌طلبد و می‌توان گفت که با تامین منابع اعتباری برای قطعات باقی مانده پروژه به صورت کامل در 1402 افتتاح شود. 

رضایی تامین منابع مالی، انجام پروژه، تملک اراضی و مستثنیات را دلایلی برای زمان بر بودن و طولانی شدن پروژه ذکر می‌کند و معتقد است که با تامین منابع از سوی وزارت دفاع، وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه بخشی از مسیر به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد