hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خودنمایی ردپای کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری

خودنمایی ردپای کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری

بالاخره پس از ماه‌ها چشم‌انتظاری، چشممان به بارش رحمت الهی در چهارمحال و بختیاری روشن شد، روزگاری در این ایام مردم این استان باید از تونل‌های برفی عبور می‌کردند، اما در این سال‌های خشکسالی و کمبود بارش، دلمان به همان چند سانتی‌متر برفی که بر روی زمین می‌نشیند و چند روز بعد ناپدید می‌شود هم خوش است، شاید دیدن برف‌هایی با ارتفاع چند متر برای مردمان بام ایران به آرزویی محال تبدل شود.

به گزارش ایسنا، خشکسالی امان مردمان چهارمحال و بختیاری را در بیش از یک دهه گذشته بریده است، این کمبود بارش در این سال‌ها زندگی و معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان، دامداران، صنعتگران و فعالان حوزه گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داد، این کم‌آبی در تابستان به اوج خود رسید و بسیاری از روستاهایی این استان که در سرچشمه رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب قرار داشتند، برای تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند.

در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ روستا و چند شهرک صنعتی در چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می‌شود و به‌علت برودت هوا چشمه‌های تامین آب یخ زده و با قطعی و افت فشار آب در بسیاری از نقاط استان مواجه هستیم و همواره مردم بر صرفه‌جویی در مصرف آب دعوت می‌شوند.

قطعا بارش‌های اخیر نمی‌تواند خشکسالی‌های بیش از یک دهه گذشته در چهارمحال و بختیاری را جبران کند، بنابراین نمی‌توان صرف اینکه یکسال بارش‌ها در یکسال نرمال بود، مشکل کم‌آبی در استان حل شود.

هم‌چنان با خشکسالی گریبانگیر هستیم

معصومه نوروزی- معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات جوی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در استان، اظهار کرد: تا امروز بارش‌های استان نسبت به میانگین بلندمدت کاهش پنج درصدی را نشان می‌دهد، البته این کمبود بارش در نقاط مختلف استان متفاوت است.

وی افزو: در ایستگاه کوهرنگ با کاهش ۱۳ درصدی بارش، در ایستگاه شهرکرد با کاهش ۲۳ درصدی بارش، در ایستگاه فرخشهر با کاهش ۴۰ درصدی بارش مواجه هستیم، در برخی ایستگاه‌های هواشناسی استان مانند دزک و لردگان میزان بارش بالاتر از میانگین بلند مدت است و همین مسئله در میانگین استانی کمبود بارش در سایر نقاط را پوشش می‌دهد، اما عموما در اکثر ایستگاه‌های هواشناسی استان کمبود بارش دو رقمی است.

نوروزی با تاکید بر اینکه بارش‌های سال‌ زراعی جاری کمبود بارش در چهارمحال و بختیاری را جبران نکرده است، گفت: هم‌چنان با خشکسالی دست به گریبان بوده و خواهیم بود، سامانه بارشی هفته گذشته در استان بارش‌های خوبی را به‌همراه داشت و سامانه متوسط دیگری اواسط هفته وارد استان می‌شود.

معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات جوی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه بارش‌های زمستان امسال در حد نرمال با گرایش کمتر از نرمال است، توضیح داد: باتوجه به خشکسالی‌های پی در پی در استان در یک دهه گذشته با کمبود بارش چند ساله در استان مواجه هستیم و اگر بارش‌ها در سال زراعی جاری نرمال و بالاتر از نرمال هم باشد، نمی‌تواند مشکل خشکسالی را حل کند، زیرا این بارش‌ها تاثیر چندانی بر منابع آب زیرزمینی و ذخیره آب پشت سدها نمی‌تواند داشته باشد، بنابراین مدیریت مصرف ضروری است.

وی ادامه داد: باید در حال حاضر ارتفاع برف در ایستگاه هواشناسی کوهرنگ ۱۱۰ سانتی‌متر باشد، اما ارتفاع برف در ششم بهمن‌ماه در این ایستگاه ۴۰ سانتی‌متر بود، همچنین دماهها بالاتر از نرمال است و این مسئله باعث تغییر بارش‌ها از برف به باران و ذوب سریعتر برف‌ها خواهد شد، انتظار می‌رود دماها در بهمن‌ماه زمستانی‌تر باشد.

نوروزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در چهارمحال و بختیاری بهار اقلیمی زودتر از بهار تقویمی رخ دهد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا اسفندماه بارش برف ادامه داشته باشد، اما با قطعیت نمی‌توان این مسئله را گفت، زیرا پایش سامانه‌های بارشی از دو هفته قبل انجام می‌شود.

سدهای چهارمحال و بختیاری وضعیت خوبی از نظر آبگیری نداشتند

فردوس کریمی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر بارش‌های سال زراعی جاری بر منابع آبی در استان، اظهار کرد: خوشبختانه بارش‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند و باتوجه به اینکه بارش‌ها در مناطق سردسیر به‌صورت برف است تا زمان ذوب شدن برف‌ها نمی‌توان تاثیر آن را بر منابع آبی دید.

وی افزود: عموما بارش‌ها به جریان پشت آب سدها کمک می‌کند، اما تا زمانی‌که برف ذوب نشود و روان‌آب به سمت سدها حرکت نکند، ذخیره پشت سدها افزایش پیدا نخواهد کرد، در حال حاضر به‌علت برودت هوا چشمه کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان و چند چشمه دیگر در استان یخ زده‌اند و آبی از آن‌ها جریان پیدا نمی‌کند.

کریمی گفت: با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی انتظار داریم تا حدودی دبی چشمه‌ها و رودخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کند، اما باتوجه به خشکسالی‌های یک دهه گذشته بارش‌های سال زراعی جاری این خشسکسالی را جبران نمی‌کند، همچنین میزان بارش‌ها نسبت به میانگین ۱۰ ساله و ۳۰ ساله هم‌چنان کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در حال حاضر آب چندانی در پشت سدهای استان از جمله سد سورک، گهرو، چشمه زنه، سد کوهرنگ و ... وجود ندارد، عموما بارش‌ها در غرب، جنوب غرب و شمال استان رخ داد و در جنوب شرق استان کمترین میزان بارندگی را شاهد بودیم، بنابراین شرایط خوبی برای آبگیری سدها تاکنون نداشتیم.

تنش آبی در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد

احمدرضامحمدی- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه تنش آبی در استان باوجود بارش‌های سال زراعی جاری ادامه دارد، اظهار کرد: بارش‌ها تنها در برخی نقاط استان در حد نرمال بود، اما در برخی شهرها مانند شهرکرد و فرخشهر با کاهش شدید بارش نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: بارش‌های سالجاری جوابگوی کمبود بارش در سال‌های گذشته نیست و کماکان با مشکل کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری مواجه هستیم، امیدواریم بارش‌ها هم‌چنان در استان ادامه داشته باشد و تا حدوی بحث کمبود بارش جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به برود ت هوا و یخ‌زدگی چشمه‌های تامین آب مردم صرفه‌جویی را مدنظر داشته باشند.

۲۰۰ روستا در چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می‌شود

غلامعلی حیدری- استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص مشکل کم‌آبی در استان، اظهار کرد:  باوجود اینکه این استان سرچشمه سه رود خانه کارون، دز و زاینده‌رود بوده،  اما با مشکلات آبی متعددی روبرو است.

استاندار چهارمحال و بختیاری به خشکسالی‌های چندسال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: این مهم موجب شده تا امروز  به ۲۰۰ روستا و پنج شهرک صنعتی استان با تانکر آبرسانی کنیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: افزایش نرخ بیکاری و مهاجرت بالا از استان از دیگر آثار سوء خشکسالی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد