hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > آشنایی با عوارض ژل دندان نوزاد

آشنایی با عوارض ژل دندان نوزاد

با وجود اینکه ژل دندان نوزاد مزیت ها و خصوصیات مثبت زیادی دارد اما شما نباید از مضرات آن غافل شوید که به همین منظور در این مقاله به بیان برخی از مشکلات و عوارض ژل دندان نوزاد پرداخته ایم.

به طور کلی ژل دندان نوزاد به خاطر داشتن ماده ی مسکن در کاهش درد دندان نوزاد در طول زمان دندان در آوردن نوزاد بسیار موثر خواهد بود اما با این حال بسیاری از متخصصان پیشنهاد می کنند تا جایی که ممکن است از این ژل ها استفاده نکنید که در غیر اینصورت با عوارض ژل دندان در نوزاد خود مواجه خواهید شد.

آشنایی با عوارض ژل دندان نوزاد

بهتر است بدانید زمانی که نوزاد دندان در می آورد و تب می کند در واقع این تب کردن به این دلیل نیست که نوزاد دندان درآورد بلکه هنگامی که دندان می خواهد از لثه بیرون بزند لثه ها به تدریج شکافته می شوند و نوزاد هنگامی که دست خود را در دهانش می برد آلودگی ها و میکروب ها را همراه آن وارد دهان خود می کند و در نهایت نوزاد به بیماری های ویروسی و حتی تب دچار خواهد شد.



توجه داشته باشید که امروزه برخی از محققین استفاده از این ژل دندان را به خاطر تسکین درد دندان نوزاد کاملا بدون ضرر می دانند. این ژل معمولا به خاطر اینکه از ترکیب های حاوی مسکن تهیه شده برای تسکین درد بر روی لثه های نوزاد مالیده خواهد شد.

با این حال بهتر است برای نوزادان از دندانی های پلاستیکی استفاده کنید. در گذشته های دور به منظور کاهش درد و خارش دندان در نوزادان قند را بر روی لثه نوزاد می ساییدند که یک راه بسیار غلیظ بود که باعث عفونت، زخم شدن و متورم شدن لثه ها می شد.

همچنین برخی نیز گوشت را نیم پز می کردند و به دست نوزاد می دادند تا به عنوان یک دندانی پلاستیکی از آن استفاده کند که این روش نیز آلودگی های بسیاری را شامل می شد. دادن هویج به نوزاد نیز در میان برخی از خانواده ها مرسوم بود و نوزاد را در خطر خفگی قرار می داد.

اما با پیشرفت علم تمامی این راهکارها کنار گذشته شدند و دندان های پلاستیکی جایگزین آن شدند. این دندانی ها کاملا استاندارد هستند و می توانید آن را از داروخانه به راحتی تهیه نمایید. توصیه می شود که دندانی ها را با استفاده از یک بند به دور گردن نوزاد ببندید تا از افتادن دندانی به زمین و آلوده شدن آن جلوگیری شود.



امروزه نوعی از دندانی ها وجود دارند که در فضای یخچال نگهداری می شوند تا تاثیر حس کنندگی خفیفی داشته باشند. همچنین از عوارض این ژل دندان نوزاد ممکن است بی حسی هایی باشد که درون این ژل وجود دارد باعث می شود که دهان نوزاد کاملا بی حس شود و در برخی موارد نیز زبان خود را گاز بگیرد.

توصیه می شود که برای تهیه جسم های پلاستیکی که به منظور کاهش خارش لثه نوزادان به کار می رود حتما به داروخانه و افرادی که لوازم بهداشتی می فروشند مراجعه نمایید زیرا اگر این اجسام غیر بهداشتی باشد باعث عفونت لثه نوزادتان خواهد شد.

میزان استفاده از ژل دندان نوزاد

توصیه می شود که مقدار مصرف ژل دندان بایستی بسیار کم باشد. بسیاری از متخصصان مقدار مصرف این ژل را اندازه یک نخود عنوان می کنند که در روز طول بایستی ۲ الی ۳ مرتبه بر روی محل رویش دندان ها انجام شود. البته از این نکته غافل نشوید که پیش از استفاده از ژل دندان باید دهان نوزادتان کاملا خشک باشد.

متخصصان کودک استفاده از ژل های دندان نوزادان را برای تسکین درد دندان بسیار تاثیرگذار می دانند و پیشنهاد می کنند زمانی که نوزاد دندان در می آورد و مبتلا به تب می شود حتما از شربت استامینوفن به میزان یک قاشق مربا خوری هر ۶ ساعت استفاده نمایید تا کودکتان دچار مشکل نشود.


عوارض استفاده از ژل دندان

توجه داشته باشید که یکی از عوارض ژل دندان نوزاد این است که نباید به منظور کاهش درد و خارش لثه در نوزادان مورد استفاده قرار گیرد زیرا مصرف این نوع از ژل ها هنگام در آوردن دندان نوزاد به خاطر استفاده از ترکیبات بی حس کننده از جمله گیزیلوکائین قابلیت جذب بالا در لثه ها خواهد داشت.

همچنین ژل دندان ممکن است اثرات منفی و جدی را بر روی لثه نوزادان ایجاد کند که از شایع ترین آن ها می توان به تشنج کودک اشاره نمود. معمولا نوزادان در سن های پنج ماهگی تا یک سالگی فرآیند دندان در آوردن را تجربه خواهند کرد که در این مدت والدین نباید نگرانی داشته باشند.

در آوردن دندان معمولا با خارش، درد و کمی آبریزش دهان همراه است که در این مواقع توصیه می شود از ژل های کاهش درد دندان برای نوزادتان استفاده نمایید. البته که استفاده از این ژل ها برای کودکان زیر دو سال به هیچ وجه توصیه نخواهد شد.

نکات مهم در مورد دندان در آوردن نوزاد

توجه داشته باشید که هنگام دندان در آوردن نوزادان بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به بیان مهم ترین آن پرداخته ایم.

توصیه می شود که در هنگام دندان در آوردن نوزاد در رژیم غذایی نوزاد هیچ تغییری ایجاد نکنید.

پس از اینکه دندان کودک بیرون آمد می توانید روزانه یک مرتبه از مسواک مرطوب کوچک با پرزهای نرم و ظریف استفاده نمایید.

توصیه می شود که پس از یک سالگی و پس از بیرون آمدن اولین دندان ها حتما او را به منظور کنترل سلامت دندان ها و لثه ها نزد دندانپزشک ببرید.

اگر نوزادتان بی قراری های مداوم و گریه های طولانی دارد حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد