hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بیمارستان‌های مشهد آماده پیک ششم شدند/آماده باش کادر درمان برای جلوگیری از سویه امیکرون

بیمارستان‌های مشهد آماده پیک ششم شدند/آماده باش کادر درمان برای جلوگیری از سویه امیکرون

-باتوجه به افزایش روند مراجعان به بیمارستان‌های مشهد بسیج امکانات در بیمارستان‌ها به حالت اماده باش قرار گرفته اند تا در صورت پیک ششم از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس،با گسترش سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون و احتمال پیک ششم این ویروس بیمارستان‌های خراسان رضوی در حال تجهیز هستند تا همانند پیک پنجم با مشکل امکانات روبه رو نشوند و کادر درمان با وجود خستگی که پس از دو سال از آغاز ویروس کرونا سپری کردند این روزها خود را برای مقابله احتمالی با پیک ششم آماده می‌کنند.

ایوب توکلیان جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: در راستای  سویه جدید اقدامات متفاوتی انجام شده از جمله  آمادگی کامل  بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تنفسی که به حالت آماده باش در آمده اند تا اگر  با حجم  بیماران سر پایی مواجه شدیم کلینیک‌های تنفسی در فضایی جداگانه  خدمت‌رسانی کنند.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای با بیمارستان‌های خصوصی صورت گرفته که اگر با پیک روبه رو شدیم بخش زیادی از تخت‌های خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند، همچنین  آموزش‌های علمی و اقدامات خوبی  انجام شده و تیم‌های ویژه پرستاری ما تحت آموزش‌های لازم  به صورت مستمر قرار گرفتند.

توکلیان  بیان کرد:  تجهیزات پزشکی و اکسیژن سازهای ما در وضعیت  خوبی قرار دارند و اقدامات خوبی در رابطه با تکمیل ظرفیت  اکسیژن سازها، تعمیرات،  نگهداشت  آن‌ها انجام شده است.

 جانشین معاون درمان ادامه داد: تمام  پیش بینی‌های لازم انجام شده؛ همچنین بیمارستان ولایت به  مرحله بهره برداری نزدیک شده و  اگر  با پیک مواجه شدیم  در پذیرش بیماران کمک می‌کند. ما از مردم درخواست داریم در صورت بروز علائم تنفسی  به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، قدم اول مراکز درمانی، درمانگاه‌های سطح شهر و  مطب پزشکان است تا ما بتوانیم از ظرفیت بیمارستان‌ها برای  بیماران بد حال  که نیاز به بستری دارند استفاده کنیم.

وی  بیان کرد: با درمانگاه‌های عمومی در سطح شهر  هماهنگی‌هایی انجام شده است حدود 47 درمانگاه در سطح شهر  مشهد  تست ریپید را به صورت سرپایی انجام می‌دهند تا مردم در صورت  تمایل  به جای مراجعه به بیمارستان یا مراکز جامعه سلامت این تست را در درمانگاه منتخب انجام دهند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد  افزود: حدود دوهزار و پانصد تخت  بستری عادی و  ویژه در سطح  دانشگاه داریم که می‌توانند به بیماران کرونایی خدمات ارائه کنند؛ البته اگر حجم  بیماران افزایش  پیدا کند ظرفیت‌هایی را شناسایی کردیم  تا کمک کند به  افزایش تعداد تخت‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر در  زمینه تعداد بیماران بستری  آمار بالایی  نداریم اما مردم نباید ساده انگاری کنند؛ با اینکه نسبت به 3 ماه قبل آمارها کاهش یافته اما  ساده انگاری حتما به ما و مردم آسیب خواهد زد و  مردم باید به سمت دوز سوم واکسیناسون  بروند، کشورهایی از نظر آسیب پذیری  در مواجه با امیکرون  ظرفیت مطلوبی داشتند که دوز سوم  واکسیناسیون را زده بودند، شدت آسیب‌رسانی امیکرون بر اساس  میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی متغیر بود و ما هم اگر به این  نکته توجه داشته باشیم  حتما ایمنی بهتری خواهیم داشت.

عباس ایزدی، سرپرست اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهارداشت:اقدامات حوزه مدیریت تأمین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای آمادگی جهت مقابله احتمالی با موج ششم بحران کرونا و مبارزه با ویروس اومیکرون از چند هفته قبل آغاز شده و تاکنون اقدام شاخص در همین راستا صورت پذیرفته است.



وی تصریح کرد: تجهیز بیمارستان ولایت برای فعال سازی 100 تخت بستری بیمار کرونا، تحویل تجهیزات پزشکی از هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران شامل ونتیلاتور ثابت، ونتیلاتور پرتابل، پمپ سرنگ، پمپ سرم، مانیتور علائم حیاتی، الکتروکوتر، اتوآنالایزر، الکتروکاردیوگراف و الکتروشوک با صرفه جویی به مبلغ حدود 45 میلیارد ریال، بررسی وضعیت تخت‌های نشاندار عادی و ویژه مراکز مختلف مشهد جهت بستری بیماران کرونا در موج احتمالی ششم به لحاظ وضعیت اکسیژن، تجهیزات تنفسی و کمک تنفسی و دستگاه‌های تصویر برداری و ارسال گزارش مربوطه و اخذ حواله از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی 3 مخزن اکسیژن مایع برای بیمارستان‌های شهید هاشمی‌نژاد، شریعتی و ولایت از شرکت‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته از سوی حوزه مدیریت تأمین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای مقابله احتمالی با موج ششم بحران کرونا بوده است.

سرپرست اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: پس از نیازسنجی‌های صورت گرفته تحویل یک دستگاه اکسیژن ساز 600 لیتری شرکت فرسار تجارت به بیمارستان امام رضا(ع) اهدایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، پیگیری جهت نصب و راه‌اندازی یک دستگاه سی‌تی‌اسکن 16 اسلایس تهیه شده از هیأت امنای صرفه جویی ارزی در بیمارستان شهید کامیاب، تهیه یک دستگاه پمپ تخلیه اکسیژن مایع کرایوژنیک جهت تسریع در تخلیه اکسیژن مایع و جلوگیری از هدررفت و اُفت فشار اکسیژن و تهیه 5 دستگاه مانیتورینگ پایش فشار و خلوص اکسیژن برای بیمارستان‌های ولایت، آیت‌الله طالقانی و شهید کامیاب مشهد و مراکز درمانی قوچان و کاشمر را داشتیم.

ایزدی ضمن اشاره به نقش بی‌بدیل خیران حوزه سلامت در ایام بحران کرونا، بیان کرد: خیران حوزه سلامت در طول 23 ماهه کرونایی در زمینه اهدای تجهیزات پزشکی حمایت‌های خوبی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته‌اند و نمونه‌های بارز و شاخص آن در تحویل 830 قلم اهدایی بانک مهر ایران مرتبط با کرونا شامل پالس‌اکسی‌متر، ترمومتر، اکسیژن‌ساز و ترالی اورژانس و همچنین تحویل 16 دستگاه اکسیژن‌ساز پرتابل خانگی اهدایی از سوی جمعیت هلال احمر بوده است.

آمادگی حوزه بهداشت در راستای خدمات‌دهی به بیماران 

مجید جعفری نژاد، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سویه اومیکرون حدود 50 روز پیش در دنیا شناسایی شد و از ابتدای دی ماه نیز در کشور مورد شناسایی قرار گرفت اظهارداشت: در این راستا تمامی مراکز خدمات جامع سلامت منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه برای شناسایی به موقع بیماران و خدمات رسانی در آمادگی کامل هستند. 

وی با بیان اینکه علائم ابتلا به اومیکرون بیشتر شبیه به سرماخوردگی است و این امر موجب افزایش تعداد بیماران سرپایی نیز می شود تصریح کرد: در این راستا مراکز سرپایی در سطح یک تقویت شده و از ظرفیت درمانگاه های بخش خصوصی نیز برای انجام تست رپید بر اساس نرخ مصوب و شناسایی زودهنگام بیماران استفاده شده است. 

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه هر گونه علائم شبیه به سرماخوردگی باید پیگیری شود تا از عدم ابتلا به کرونا اطمینان حاصل شود افزود: در شرایط حال حاضر بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری، واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است. 

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در صورتی که میزان استفاده از ماسک به 80 درصد در جامعه برسد می‌توان تا 50 درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد خاطرنشان کرد: همچنین تزریق دز سوم واکسن نیز می‌تواند نقش موثری در افزایش ایمنی جامعه علیه این بیماری باشد. 

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه تمامی گروه‌های سنی بالای 18 سال در صورت گذشت سه ماه از زمان دریافت دز دوم، باید برای دریافت دز سوم واکسن اقدام کنند تصریح کرد: تنها افرادی که دز دوم واکسن خود را از نوع پاستوکووک دریافت کرده‌اند باید یک ماه بعد برای دریافت دز سوم اقدام کنند. 

 جعفری نژاد افزود: تمامی مراکز و پایگاه های واکسیناسیون با تنوع واکسن و با حداکثر توان آماده خدمات رسانی به گروه‌های هدف هستند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد