hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خیز آرام و بی صدای کرونا در شهرستان یزد/ هشدار استاندار درباره قرمز شدن وضعیت کرونا در سرزمین آفتاب

خیز آرام و بی صدای کرونا در شهرستان یزد/ هشدار استاندار درباره قرمز شدن وضعیت کرونا در سرزمین آفتاب

موارد ابتلا به سویه اومیکرون در کشور، رو به افزایش است و این احتمال وجود دارد که پیک ششم کرونا در دو ماه پایانی سال رخ دهد و حتی بازگشت تعطیلی‌ها را در نوروز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، اومیکرون؛ سویه جدید از ویروس کرونا در حال قدرت نمایی و عرض اندام است اما در نقطه مقابل بسیاری از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا شده‌ و فکر می کنند که کرونا رو به پایان است.

انتشار آمار نزرولی این بیماری و کاهش بستری ها و فوتی های ناشی از ابتلابه ویروس کرونا نیز در این بی اعتنایی و عادی انگاری نقش پررنگی دارند و غافل از اینکه شرایط حال حاضر کشور به گونه‌ای است که به تازگی از بحران پیک پنجم عبور کرده‌ایم می رود تا زنگ خطر شروع پیک ششم با سویه اومیکرون را به صدا درآورد.

آمار مراجعات ۲ برابر شده است

مهران فاطمی؛ استاندار یزد با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در استان گفت: یزد از وضعیت زرد و نارنجی خارج شده و به سمت قرمز رفته است.

وی در نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا افزود: شرایط کرونایی یزد اصلا مناسب نیست و آمار بیماران سرپایی نسبت به هفته قبل ۲ برابر شده و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به یک چهارم کاهش یافته است.

استاندار یزد با بیان اینکه مردم باید در رعایت مقررات در حوزه بهداشت وظایف خود را انجام دهند ادامه داد: اگر وضعیت به همین منوال باشد استان در ماه جاری باز درگیری این بیماری شدید می‌شود.

این مسئول بیان کرد: اگر همکاری مردم و رعایت نکات بهداشتی نباشد دوباره مجبور به تعطیلی بسیاری از اماکن آموزشی و اصناف در استان خواهیم بود که مناسب نیست.

وی با بیان اینکه نهادها و سازمان‌ها به هیچ وجه به کسانی که واکسن نزده‌اند خدمات ارائه ندهند افزود: افرادی که می‌خواهند خدمات دریافت کنند باید یا واکسینه شده باشند و یا تست پی‌سی‌آر منفی ارائه دهند.

نگرانی از آمارهای کرونایی

روند صعودی آمارهای روزانه موارد ابتلا به کرونا در کشور، می‌تواند ما را برای روزهای پایانی سال و شروع سال نو، نگران کند. گفته می‌شود سویه اومیکرون می‌تواند آخرین حمله از نوع کرونایی باشد، البته این فقط یک احتمال و پیشگویی است که با واکنش رئیس سازمان بهداشت جهانی مواجه شد. اما، واقعیت این است که مرگبار بودن سویه اومیکرون به مراتب از دلتا کمتر است و همین نکته، باعث شده برخی افراد به آن به مثابه یک سرماخوردگی ساده نگاه کنند. این در حالی است که در شرایط کنونی، اومیکرون به سویه غالب در اروپا و آمریکا تبدیل شده و آمارهای ابتلاء در کشورهای اروپایی و البته آمریکا، به شدت نگران کننده است.

تجربه پیک‌های قبلی کرونا نشان داده است که وقتی یک سویه جدید در اروپا شیوع می‌یابد، به فاصله ۲ ماه بعد همان سویه در کشور ما غالب می‌شود. اگر چنین فرضیه را درست بدانیم، باید در روزهای پایانی سال منتظر غالب شدن سویه اومیکرون در کشورمان باشیم. باز هم اگر این فرضیه به واقعیت تبدیل شود، سال نو را باید در خانه بمانیم.

خیز آرام و بی صدای کرونا در یزد

ابراهیم سلمانی؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه برگزاری هرگونه دوره همی خانوادگی منشأ اصلی افزایش ابتلا به کرونا در خانواده‌ها است اظهار داشت: ویروس کرونا در تجمعات و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی شیوع پیدا می‌کند و ضروری است خانواده‌ها در این ایام از برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری یا مهمانی‌های خانوادگی اجتناب کنند.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته هم اکنون هرگونه علائم شبیه به سرماخوردگی از قبیل تب، سردرد، سرفه یا آبریزش بینی جزو علائم کرونا محسوب می‌شود و به شهروندان توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه به نظر می رسد خیز آرام و بی صدای کرونا را در یزد داشته باشیم اضافه کرد: دیر مراجعه کردن و عدم توجه به علائم بیماری موجب انتقال ویروس می‌شود و شهروندان باید از تجمعات در فضاهای بسته و تجمعات خانوادگی خودداری کرده و پروتکل‌های بهداشتی را چه در منزل چه در مواقع ضروری حضور در اجتماع رعایت کنند.

شناسایی ۸۱ بیمار جدید

سلمانی همچنین از شناسایی  ۸۱ بیمار جدید خبر داد و اظهار داشت:  در حال حاضر، ۲۱۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۵۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در شبانه روز گذشته، ۵۳ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

تزریق دز سوم به ۴۵ درصد یزدی ها

وی به اشاره به وضعیت مطلوب واکسیناسیون در یزد به ایلنا گفت: تاکنون ۴۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال واجد شرایط دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو هفته گذشته، روند نزولی را نشان می‌دهد به طوری که میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی در این بازه زمانی، به کمتر از نصف رسیده است.

آمار مبتلایان به امیکرون در استان یزد هم به ۵۱ نفر رسیده که ۲۳ مورد ابتلا در یزد، ۶ مورد میبد، هشت نفر در اردکان، هفت مورد در مهریزگزارش شده ضمن آنکه در اشکذر، بافق، و خاتم هرکدام ۲ مورد و یک مورد از تفت ثبت شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد