hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بانوان نقشی کلیدی در مسیر داشتن جامعه‌ای سالم و همراه با رشد و تعالی دارند

بانوان نقشی کلیدی در مسیر داشتن جامعه‌ای سالم و همراه با رشد و تعالی دارند

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای اینکه جامعه‌ای سالم و همراه با رشد و تعالی داشته باشیم باید نقش کلیدی بانوان در این مسیر را به‌خوبی ببینیم.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-غمه رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن عرض تبریک سالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) و روز و گرانیداشت روز مادر و همچنین تبریک سالروز تولد بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: مسئله خانواده جزو مسائل اصلی جامعه بوده و اگر خانواده را به عنوان یک سلول در نظر بگیریم باید تک‌تک زیر مجموعه‌های این سلول سالم باشند و هر آفتی که به این سلول برسد روی کل آن مجموعه اثرگذار است، جامعه اسلامی هم تشکیل شده از نهاد خانواده سالم که باید سرزنده و بل نشاط باشد تا امکان پیشرفت در آن جامعه فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر یک خانواده قوی باشد زمینه رشد فساد در آن خانواده فراهم نمی‌شود، تصریح کرد: برای اینکه جامعه‌ای سالم و همراه با رشد و تعالی داشته باشیم باید نقش کلیدی بانوان در این مسیر را به‌خوبی ببینیم.

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر بانوان کشور به رشد و تعالی فکری برسند ثمره آن در کل خانواده و جامعه دیده می‌شود و قاعدتاً دیگر مشکلی در این خصوص نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: اکثر مشکلات ما در حیطه خانواده بوده و اگر زن خانواده به عنوان ستون زندگی قوی باشد آن خانواده دچار لغزش نخواهد شد و جامعه هم اثرات مثبتش را می‌بیند و بلعکس اگر این ستون متزلزل باشد اثرات منفی‌اش در جامعه دیده خواهد شد.

 رزاقی اضافه کرد: تدبیر، مدیریت و اداره یک خانواده با زن آن خانه بوده و اگر بتواند مدیریت خوبی داشته باشد ارتباط بسیارخوبی هم با همسر و فرزندانش خواهد داشت، جهاد یک زن در خوب همسرداری کردن بوده و اگر یک خانم در زمینه به‌خوبی عمل کرد گامی بلند در مسیر حفظ و رشد نهاد خانواده برداشته است.

وی با ذکر این نکته که یکی دیگر از مجاهدت‌های زنان در کنار شوهرداری، فرزندداری بوده است، تاکید کرد: در قانون جمعیت که مصوب شده تلاش همه نهادهای دولتی و غیردولتی به سمت تقویت نهاد خانواده بوده تا در چاله جمعیتی نیفتیم، چاله‌ای که اگر گرفتار شویم ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا از آن خارج شویم.

دبیر شورای توانمندسازی زنان و سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ۵ سال پیش‌رو فرصتی طلایی برای افزایش میزان فرزندآوری به تبع آن رشد جمعیت بوده و اگر هم خانواده‌ای دچار مشکلات ناباروری باشد با حمایت دولت و خیران حوزه سلامت از حمایت لازم جهت درمان این معضل و نعمت فرزنددارشدن برخوردار می‌شود، بدون آنکه دغدغه‌ای برای آن خانواده در بحث مسائل مالی وجود داشته باشد.

رزاقی با تاکید بر اینکه برای خانم‌های شاغلی که فرزند زیر ۶ سال دارند می‌تواند شرایطی فراهم شود که با همکاری مافوق و مسئول ارشدشان برخی روزها را در خانه بوده و در کنار بچه‌هایشان باشد و در زمان به‌صورت دورکاری فعالیت داشته باشند، گفت: طبق تشویق‌هایی که قانون جمعیتی آمده همه مجموعه‌ها موظف هستند که سازوکارها به نحوی طراحی کنند تا مانعی برای افزایش فرزندآوری وجود نداشته باشد، ستون اصلی برای فرزندآوری بانوان هستند که نقش مادری را ایفا می‌کنند و در مرحله بعد مسئولیت بسیار مهم تربیت فرزند را بر عهده دارند.

وی افزود: فرزندپروری یکی از نقش‌های اساسی‌ای است که زن بر عهده دارد و برای اینکه بتواند در بحث تربیت فرزندان به‌خوبی عمل کند باید بتواند آرامش را در محیط خانواده حکم‌فرما کند و با عواطف و اصول تربیتی درست، مواردی که یاد گرفته به درستی به فرزندش یاد دهد، تا زمانی که فرد وارد جامعه شد بتواند در برابر مشکلات بهترین تصمیم را بگیرد و و احساس شکست و ناکامی نکند.

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کلید رسیدن به یک سبک زندگی سالم دست خانم خانواده بوده، بیان کرد: خانم هر خانه می‌تواند با کدبانوگری و هنرهایی که دارد در سلامت خانواده‌اش نقش‌آفرینی کند، به‌طور مثال یک خانم با هنر آشپزی خود و پخت غذای سالم و نیز اصلاح الگوی مصرف نقش‌آفرین باشد تا بتواند هم تغذیه سالم را در کانون گرم خانواده نهادینه کرده و هم اینکه دوری از اسراف نقش‌آفرینی کند.

 رزاقی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از محور و الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد تاکید مقام معظم رهبری دست مادر خانواده بوده و او هست که تدبیر می‌کند که چه چیزی وارد خانه بشود و چه چیزی هم وارد آن خانه نشود.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه یک زن بتواند نقش خود را خانواده و جامعه را به‌خوبی ایفا نماید باید از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) الگو بگیرد، بانوی بزرگواری که شخصیتی جامع‌الطراف داشتند و تمامی ابعاد وجودی‌شان را شکوفا کرده و به تعالی رساندند، تصریح کرد: هنر حضرت فاطمه زهرا(س) فقط در محیط خانواده و جامعه نبود، آن بانوی بزرگوار در تمامی حوزه‌ها به‌خوبی عمل کردند و همانند چینش یک پازل هر چیزی را در سر جای خودش قرار دادند، ایشان بهترین همسر و بهترین مادر بودند، همسری کردن حضرت فاطمه زهرا(س) و اطاعت‌پذیری از ولی و امام خویش و مادری کردن آن حضرت و نیز تربیت فرزندان صالحی که امامان معصوم هستند زبانزد است، نمونه بارز آن در تربیت حضرت زینب کبری(س) بود که توانستند به بهترین شکل در برابر بحران‌ها مقابله کنند و بهترین مدیریت آن حضرت در شرایط بسیارسخت واقعه کربلا دیده شد.

دبیر شورای توانمندسازی زنان و سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: فعالیت اجتماعی و سیاسی زنان باید به‌گونه‌ای باشد که به کار اصلی آنان که تربیت خانواده بوده لطمه نزند و داریم بانوانی را که هنرمندی در محیط خانه و خانواده در عرصه‌های مختلف جامعه به‌خوبی نقش‌آفرینی کردند.

 رزاقی با ذکر این نکته که بانوان ایرانی با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا(س) در عرصه‌های مختلف و از زمان قبل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون خوش درخشیدند، حضور بانوان در عرصه‌هایی مختلفی همچون مبارزه با رژیم شاهنشاهی، پشتیبانی‌های آنان در ایام جنگ تحمیلی و حتی حضور تعداد زیادی از شیرزنان ایرانی در جبهه‌های حق علیه باطل و یاری رسانی به مجروحان جنگی و همچنین حضور قهرمانانه بانوان ایرانی در جبهه مبارزه با ویروس کرونا و حتی پشت صحنه آن خوش درخشیدند، تاکید کرد: مادران زیادی هستند که فرزندان خود را دوران ۸ سال دفاع مقدس و نیز دفاع از حرمین شریفین ائمه اطهار(ع) در راه حفظ اسلام و ایران تقدیم کردند، مادرانی که بدون هیچ چشم‌داشتی این کار را کردند، حتی هستند تعدادی از دختران دیروز که مادران امروز بوده و ادامه‌دهنده راه مادران دیروز هستند، هم خانم‌های حاضر در خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا، هم خانم‌های مشارکت‌کننده در امر واکسیناسیون گسترده گروه‌های هدف و هم خانم‌های حاضر در پشت صحنه که تولید اقلام بهداشتی، دارویی و غذایی موردنیاز کادر بهداشت و درمان کرونا و بیماران کرونایی را داشتند.

وی بیان کرد: جمعی از مدافعان سلامت فرزندان بانوان شهیده دوران ۸ سال دفاع مقدس هستند که راه پرافتخار مادرانشان را در یک سنگر دیگر ادامه دادند و تعدادی از آنان همانند مادر خود به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند و قطعاً فرزندان آنها هم ادامه دهنده راهشان خواهند بود و امیدواریم خدمات مادران بعدی در خوشی‌ها باشد و با مشکلاتی امثال کرونا مواجه نباشند.

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: ما داشتیم بانوانی را که با وجود داشتن شرایط خاص داوطلبانه در بخش‌های کرونایی حاضر شدند، همانند مادر بارداری که در صحنه بود و در مسیر نجات جان همنوعش جان خود را تقدیم کرد و فرزندش از بدو تولد یتیم و بی‌مادر شده است.

رزاقی ضمن اشاره به نقش‌آفرینی بانوان در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: ما در موضوعاتی همچون انتخابات نقش پررنگ خانم‌ها را به‌خوبی می‌بینیم، به‌خصوص در جایی که مشوق اعضای خانواده در رای دادن هستند و خانم‌ها به عنوان نیمی در جمعیت جامعه در بیش از نیمی از تصمیم گیری‌ها نقش‌آفرین و اثرگذار هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معادل ۱۸ هزار نفر خانم هستند و همین میزان درصد هم دانشجوی دختر داریم، ضمن اینکه از تعداد بالای اساتید و اعضای هیئت علمی خانم در رشته‌ها، گروه‌ها و تخصص‌های مختلف نباید بگذریم.

دبیر شورای توانمندسازی زنان و سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه ۸۰ خانم مدیر غیر هیئت علمی و ۵۲ مدیر خانم هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که مجموع آنها ۱۳۲ نفر می‌شود، گفت: این مهم نشان‌دهنده اقبال و نقش‌آفرینی بانوان مدیر بوده، خانم‌هایی که با توانمندی خودشان به این جایگاه رسیده‌اند و اینگونه نبوده که بگوییم جای آقایان را پر کرده‌اند و مدیران مافوق به این نتیجه رسیده‌اند که شایستگی و صلاحیت مسئولیت مدیریت حوزه کاری‌شان را دارند.

 رزاقی افزود: خانم‌های شاغل در مجموعه‌های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و تاکنون نداشتیم مدیر ارشدی را در این دانشگاه که از انتصاب یک مدیر خانم پشیمان شده باشد، بانوانی که مسئولیت دانشگاه، دانشکده، شبکه بهداشت و درمان، مرکز بهداشت و بیمارستان را بر عهده داشتند.

وی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری اولین جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری شکوه مادری، گفت: اولین جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری شکوه مادری به مناسبت میلاد فرخنده یگانه دخت نبی مکرم اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن ویژه بانوان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با هدف تقویت جلوه‌های عفاف و حیا و رویکرد فرزندآوری، از سوی شورای امور این دانشگاه مشهد برگزار می‌شود.

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: این جشنواره در موضوعات عکاسی، ساخت کلیپ و کتابخوانی و با هدف تحکیم بنیان خانواده، بزرگداشت مقام زن و مادر، فرزندآوری و اهمیت و تببین جایگاه عفاف و حیا برگزار می‌شود.

رزاقی افزود: مسابقه کتابخوانی شکوه مادری در روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ روز پنجشنبه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان در این مسابقه می‌توانند از در ساعت ۱۰ تا ۱۱ و ۱۶ تا ۱۷ به سامانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مراجعه نمایند.

وی با تاکید بر اینکه کتاب این مسابقه که نامش مادرانه بوده و قیمتش ۲۵ هزار تومان است از ۲ طریق نرم‌افزار کاربردی طاقچه و رابط بانوان هر مرکز قابل تهیه است، گفت: آثار مسابقه‌های عکس و کلیپ شکوه مادری بر اساس معیارهای مندرج شده در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید به شماره همراه ۰۹۰۱۵۹۷۰۲۸۲ واتساپ شود، پس از دریافت، آثار رسیده توسط اعضای شورای توانمندسازی بانوان بر اساس معیارهای اعلام شده داوری شده و نفرات برتر انتخاب خواهند شد، ضمن اینکه عکس‌ها و کلیپ‌های برتر هم در سایت شورای امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بارگذاری می‌شود.

دبیر شورای توانمندسازی زنان و سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: مهلت ارسال آثار ارسالی به دبیرخانه اولین جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری شکوه مادری از یکم تا پانزدهم بهمن ماه بوده و در پایان این جشنواره به ۱۰۰ نفر از صاحبان آثار برتر جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

 رزاقی تصریح کرد: در هر رشته به نفرات اول کمک هزینه سفر به قم به مبلغ ۷ میلیون ریال، به نفرات دوم کارت هدیه ۴ میلیون ریالی، به نفرات سوم کارت هدیه ۳ میلیون ریالی، به نفرات چهارم تا چهاردهم کارت هدیه ۲ میلیون ریالی و به نفرات پانزدهم تا بیستم کارت هدیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی اهدا می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای ترویج فرهنگ فرزند بیشتر، زندگی بهتر از بین کل شرکت‌کنندگان دارای ۳ فرزند و بیشتر برای ۱۰ نفر هدیه اسکان رایگان در گهرباران قرعه کشی خواهد شد.

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اعلام زمان برگزیدگان اولین جشنواره فرهنگی و هنری شکوه مادری، گفت: اسامی برندگان اولین جشنواره فرهنگی و هنری شکوه مادری همزمان با میلاد فرخنده حضرت علی(ع) و روز پدر اعلام خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد