hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چالش فرآوری یاقوت کویر در قطب تولید/ فروش فله‌ای و سودهایی که به جیب دلالان می‌رود

چالش فرآوری یاقوت کویر در قطب تولید/ فروش فله‌ای و سودهایی که به جیب دلالان می‌رود

در حالی خراسان جنوبی قطب تولید عناب در کشور است که متاسفانه با چالش فرآوری این محصول مواجه است و یاقوت کویر به صورت فله‌ای روانه بازار شده و سودش به جیب دلالان می‌رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، خراسان جنوبی با تولید سالانه بیش از پنج هزار تن محصول عناب که معادل 97 درصد تولید عناب کشور را شامل می‌شود اما در بحث فرآوری و بسته‌بندی این محصول استراتژیک با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.  

استان خراسان جنوبی با اقلیم خشک و بیابانی در شرقی‌ترین استان کشور قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متعددی دارد که متاسفانه طی سالها متمادی به این ظرفیت‌ها کمتر توجه شده و با مشکلات متعددی در این بخش مواجه هست.

هر چند به دلیل کمبود منابع آبی، قسمت اعظم استان را کویر تشکیل می‌دهد که قابلیت کشاورزی هم ندارد اما از قدیم‌ به دلیل وجود قنوات، چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی قابلیت‌های متعددی در بخش کشاورزی داشته است.

بیش از 98 درصد زرشک، 97 درصد عناب، داشتن رتبه‌های دوم تولید زعفران، سوم گیاهان دارویی، چهارم پنبه، پنجم پسته، هشتم انار و پنجمین تولیدکننده گل نرگس نشان از تلاش‌های گسترده کشاورزان خراسان جنوبی دارد و توجه به این قشر زحمتکش می‌تواند نوید روزهای خوبی برای آنها باشد.

متاسفانه وجود دلالان برای خرید محصولات استراتژیک، عدم فرآوری این محصولات و خام فروشی، بسته‌بندی نامناسب و فروش فله‌ای، قسمت اعظم مشکلات زحمت‌کشان تولید کننده محصولات کشاورزی است.

یک کارشناس حوزه جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی هم به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر در زمینه بسته‌بندی، صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی در استان ضعیف هستیم و محصولات استراتژیک استان به‌صورت فله به کشورهایی مانند افغانستان و چین صادر می‌شود که این پسندیده و در شأن استان نیست.

محمدی ورود دلالان به بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات استان عنوان کرد و افزود: زحمت محصولات کشاورزی با کشاورزان بوده اما سود و بهره آن به نفع دلالان است.

وی اظهار داشت: محصولات درجه یک استراتژیک استان در سبد خارجی‌ها است که از دست کشاورز خارج و مجدد با برندهای خارجی به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می‌شود.

محمدی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی برای تولید فرآورده‌های کشاورزی نبود تدوین استانداردهای مربوطه و اخذ سیب سلامت بوده که نیاز به ورود سرمایه‌گذاران کشوری و شرکت‌های بزرگ است.

مدیرعامل کارخانه افرا در شهرستان خوسف در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این کارخانه با هدف فرآوری محصول عناب با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد ریالی در سال 1397 عملیات اجرایی شروع شده و در سال 1398 افتتاح شده است.

محمدرضا خورشیدی افزود: در این کارخانه هشت نفر به‌صورت مستقیم و پنج نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: تمام مجوزها و اقدامات توسط دستگاه‌های اجرایی در استان در کمترین زمان اخذ شد و از محل تسهیلات توسعه روستایی تسهیلات مورد نظر پرداخت شده است.

خورشیدی اضافه کرد: 2 سال جهت دریافت نشان سیب سلامت برای محصولات جدید فرآوری شده تلاش مستمر کرده‌ایم و چندین جلسه در استان و کشور منعقد شد.

وی گفت: در آخرین جلسات‌ اعلام شده که باید دستگاه‌های اپراتور و پرکن اتومات خریداری کنیم که نیازمند حمایت مالی از سوی دستگاه‌های مرتبط هستیم.

خورشیدی بیان کرد: هیچگونه تضمینی ارایه نشده که در صورتی که این هزینه‌ها نیز انجام شود مجوزهای مربوطه صادر شود.

مدیر عامل شرکت افرا افزود: تاکنون استاندارد محصولات فرآوری عناب تدوین نشده و در سازمان استاندارد و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بر اساس استانداردهای محصولات خرما نسبت به صدور و تدوین  استاندارد برای عناب در دست اقدام بوده که فرایندی زمان‌بر دارد.

وی گفت: محصولات فرآوری شده این کارخانه ضمن ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان زحمتکش استان می‌تواند با صادرات به سایر کشورها زمینه ورود ارز به کشور را فراهم کند.

فرماندار خوسف نیز به خبرنگار ما گفت: این شهرستان با داشتن بیش از یک هزار 650 هکتار سطح زیرکشت عناب به عنوان بزرگترین تولید کننده عناب در استان است.

محمدعلی آخوندی اظهار داشت: چهار واحد فرآوری عناب در شهرستان خوسف وجود دارد و یک کارخانه نیز در دست احداث است.

وی افزود: کارخانه تولید محصولات حبه عناب در روستای کلاته ملک به بهره برداری رسیده و توانسته در راستای فرآوری محصول عناب اقدام موثری باشد.

فرماندار خوسف با اشاره به اینکه استفاده از روش‌های نوین بازاریابی و فروش محصولات حلقه گمشده افزایش درآمد کشاورزان است یادآور شد: پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

آخوندی اظهار داشت: مرکز تحقیقات کشاورزی در زمینه افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی اقدامات شایسته‌ای انجام داده ولی هنوز کارهای بسیار زیادی است که باید انجام شود.

فرماندار خوسف از مراکز تحقیقات کشاورزی خواست که در راستای تدوین استاندارد محصولات فرآوری از عناب تحقیقات بیشتری انجام دهند.

آخوندی ادامه  داد: جهاد دانشگاهی استان با ایجاد دهکده گیاهان دارویی توانسته در زمینه انجام مطالعات علمی در راستای توسعه ارقام عناب اقدامات ارزشمندی صورت دهد که قابل تحسین است.

وی افزود: برای رفع مشکلات کارخانه فرآوری افرا جلسات و مکاتبات متعددی صورت گرفته اما متاسفانه به دلیل اینکه استانداردهای محصولات فرآوری عناب تدوین نشده روند اخذ مجوزها بسیار طولانی شده است.

وی گفت: سازمان غذا و دارو روندهای بسیار طولانی برای صدور مجوزها دارد که این شرکت علیرغم پیگیری‌های متعدد تاکنون نتوانسته آنها را اخذ کند.

فرماندار خوسف اظهار داشت: برای کم شدن روندهای طولانی برای اخذ مجوز این کارخانه و کارخانه‌های مشابه لازم است مرکز تحقیقات کشاورزی و سایر ارگان‌های علمی استان در راستای انجام تحقیقات برای فرآوری محصولات تلاش‌های دو چندان انجام دهند.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های استاندار هر چه سریعتر مشکلات پیش روی فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه عناب به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محصولات کشاورزی استان خراسان جنوبی گام‌های ارزشمندی برداشته شود.

فرماندار خوسف از پیگیری‌های دانشگاه علمی کاربردی برای ورود شرکت‌های بزرگ محصولات غذایی برای سرمایه‌گذاری در زمینه محصول عناب خبر داد و افزود: متاسفانه تاکنون این پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: خوسف با داشتن این سطح زیرکشت و افزایش تولید و همچنین کیفی‌سازی محصولات آینده روشنی پیش رو دارد که امیدواریم برخی از مشکلات موجود با پیگیری‌های استاندار در دولت سیزدهم هر چه سریعتر مرتفع شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد