hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > صنایع تبدیلی حلقه مفقوده قطب کشاورزی کشور/ خام فروشی سودی برای کشاورزان کرمانشاهی ندارد

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده قطب کشاورزی کشور/ خام فروشی سودی برای کشاورزان کرمانشاهی ندارد

کشاورزی یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان کرمانشاه محسوب می‌شود اما خام فروشی محصولات تولیدی شود چندانی را عاید کشاورزان نمی‌کند و گاهی متضرر هم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سامانه گرمسیری و انتقال آب به دشت‌های نواحی گرمسیری استان حجم عظیمی از آب را وارد اراضی کشاورزی منطقه می‌کند و بسیاری از زمین‌ها از دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

به طور قطع با بهره‌برداری از سامانه گرمسیری با افزایش قابل توجه عملکرد انواع محصولات کشاورزی مواجه خواهیم شد اما اگر تنها میزان تولید زیاد شود به ضرر بسیاری از کشاورزان خواهد بود و مجبور هستند با زیان فراوان محصولات خود را عرضه کنند.

بنابراین بهترین راهکار برای این امر ایجاد صنایع تبدیلی است که باید در حاشیه سامانه گرمسیری انواع صنایع تبدیلی در زمینه محصولات زراعی و باغی ایجاد شود.

ایجاد صنایع تبدیلی ارزش افزوده فراوانی به همراه دارد و مانع از خام فروشی محصولات کشاورزی می‌شود و از طرف دیگه می‌تواند برای صدها نفر از مردم منطقه که به طور عمده نقاط مرزی و محروم هستند اشتغال‌زایی کند.

این در حالی است که توسعه صنایع تبدیلی با توجه به همجواری استان کرمانشاه با بازار عراق می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

تمام این ظرفیت‌ها در حالی است که تاکنون توجه چندانی به صنایع تبدیلی در استان نشده و عمده محصولات با قیمت ارزان به استان‌ها یا کشورهای دیگر صادر می‌شود و همین محصولات مرغوب در استان های مقصد فرآوری شده و با نام همان استان یا کشور عرضه می‌شود.

حیدری کدیور عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقدد است برای بهره‌برداری بهینه و سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی که در سامانه گرمسیری صورت گرفته نیازمند ایجاد صنایع طبیعی متعدد هستیم.

وی بر لزوم تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی پایین‌دست سامانه گرمسیری تاکید و خاطرنشان کرد: باید تسهیلات ویژه برای این منظور در نظر گرفته شود.

سجاد سنجابی بازرس مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور نیز می‌گوید: اگر پروژه سامانه گرمسیری به طور کامل عملیاتی شود می‌توان کارخانه‌جات متعددی به ویژه در زمینه صنایع تبدیلی در حاشیه آن ایجاد کرد.



وی با بیان اینکه اجرای سامانه گرمسیری می‌تواند کشاورزی کرمانشاه را متحول کند عنوان کرد: با افزایش تولیدات کشاورزی می‌توان هرگونه صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر را در حاشیه پروژه اجرا کرد.

سنجابی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی هم مانع خام‌فروشی محصولات کشاورزی می‌شود، هم ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتری دارد و هم امکان صادرات این محصولات خارج از کشور به دلیل همجواری کرمانشاه با مرز‌های عراق فراهم است.

ناصر مرادی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به عنوان پل ارتباطی بین بخش کشاورزی و صنعتی صنایع گفته می‌شود که محصولات زراعی، باغی، شیلات، دام و طیور، جنگل و مرتع را فرآوری و عمل‌آوری می‌کند.

مرادی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند با حفظ و نگهداری محصولات و تغییر و تبدیل آنها امکان مصرفشان در طی سال را فراهم کند.

وی گفت: تحقق این امر نیازمند شکل گیری برخی زیرساخت‌ها در تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و تحول اساسی در بخش صنایع غذایی است.

مرادی عنوان کرد: نبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی مناسب در کنار مراکز تولید سبب شده است تا امکان بهره گیری از همه ظرفیت‌های خدادادی در این بخش فراهم نبوده و بسیاری از تولیدکنندگان از انگیزه کافی برای ادامه تولید و عرضه برخی محصولات کشاورزی برخوردار نباشند.

وی گفت: صنایع تکمیلی در جوار مراکز تولید محصولات کشاورزی راهکاری برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان و فراهم کردن بستر مناسب برای صادرات این محصولات است.

مرادی افزود: تنوع در محصولات صادراتی، رهایی از صادرات تک محصولی، حرکت در راستای صنعتی شدن، کاهش واردات محصولات مشابه خارجی و ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق شهری و روستایی از اثرات ایجاد صنایع تبدیلی است.

وی عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی فعالیت کنند به معیشت مرزنشینان و افزایش درآمد مردم، درآمد پایدار و در نهایت توسعه پایدار کمک می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد