hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > حاشیه نشینی بلای جان هرمزگان؛ استان به بازآفرینی شهری و روستایی نیاز دارد

حاشیه نشینی بلای جان هرمزگان؛ استان به بازآفرینی شهری و روستایی نیاز دارد

سیل اخیر در استان هرمزگان روی دیگری نیز داشت و پرده از فقر و انبوه مشکلات حاشیه‌نشینان این استان برداشت، آنچه مورد تاکید این است ذکر این مطلب است که هرمزگان به بازآفرینی شهری و روستایی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، یکی از مسائل مهمی که همواره کلانشهرها را تهدید کرده و در آن‌ها مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است بحث حاشیه‌نشینی است.

حاشیه‌نشینی در استان هرمزگان مشکلاتش فراتر از سایر استان‌ها است چرا که در کلاشهری مانند بندرعباس که صاحب عنوان پایتخت اقتصادی کشور است و درآمدهای بسیاری از آن سرازیر به خزانه می‌شود 40 درصد جمعیتش در مناطق حاشیه‌ای و بافت فرسوده زندگی می‌کنند که حتی از کمترین خدمات و امکانات بهره‌مند نیستند. 

در سالیان اخیر در کشور نگاه بدی به حاشیه‌نشینان و یا ساکنین محلات بافت فرسوده ایجاد شده در حالی که این محلات مامن کوخ‌نشینان رنج‌ دیده و استضعاف کشیده‌ای است که امام فرزانه ما می‌فرمود آن‌‌ها را از کاخ‌نشینان برتر می‌داند.

دولت سیزدهم منتخب جریان انقلابی ملت ایران با هر رنگ و قومیتی برای احیای شعارهای انقلاب اسلامی ایران که همان آرمان‌های امام و شهدا و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است باید توجه داشت افراد زبادی که مهر انقلاب بر دل دارند امروز در شهرها و کلانشهرها با نگاه حقارت آمیز دیده می‌شوند و در خدمات شهری، درمانی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و غیره هم آن‌ها به حاشیه رفته‌اند. 

بسیاری از منازل مردم استان هرمزگان در روستاها هنوز کاه‌گلی و دارای سقف چوبی است سقف‌هایی که در سیل اخیر خود را به نمایش گذاشت؛ حاشیه شهر بندرعباس، میناب، رودان و غیره وضعیت خوبی ندارد و با صرف بازکردن یک معبر در داخل محلات نمی‌شود عدالت را در حق آن‌ها اجرا کرد؛ هرمزگان به بازآفرینی شهری و روستایی نیاز دارد. 

با وجود این‌که‌ در وزارت راه و شهرسازی مجموعه‌ای تحت عنوان شرکت بازآفرینی شهری وجود دارد که وظایف روشنی در رابطه با ساماندهی بافت‌های قدیمی، فرسوده، ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی دارد اما جایگاه این شرکت در هرمزگان کجاست و در شهری که 40 درصدش حاشیه‌نشین و فرسوده‌نشین هستند چه اقدامی را انجام داده است؟

طبق آمار و ارقام ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی استان هرمزگان دارای 2 هزار و 391 هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس از این نظر بیشترین سهم را دارد و سکونتگاه‌های غیررسمی آن 43 درصد است.

این حجم از سکونتگاه‌های فرسوده، حاشیه‌ای و غیررسمی نه خدمات درست و حسابی دارند نه امکانات قابل قبول و نه ایمنی قابل اتکا چنانچه هر گونه خطر احتمالی می‌تواند آن را تهدید کند و فاجعه‌هایی را به بار بیاورد که جبران ناپذیر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا حیدری سراجی رئیس کمیسیون معماری و  شهرسازی شورای شهر بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر بندرعباس از  پیشینه تاریخی و اقتصادی بالایی برخوردار است از رئیس‌ جمهور در خواست داریم به داد این مردم فهیم که واقعا از لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل می‌باشند برسند چرا که محلاتی در ‌شهر بندرعباس وجود دارد که از لحاظ زیرساختی و خدماتی از یک روستا هم ضعیف‌تر و عقب‌تر هستند.

وی‌ افزود: بیش از 43 درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل داده و در این محلات زمین‌هایی وجود دارد که سابقه مالکیت آن‌ها توسط مردم به یک قرن‌هم می‌رسد اما عدم وجود سند مالکیت برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده‌ و کسانی که خودشان هم می‌خواهند مقاوم‌سازی منازل را انجام دهند با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند.



حیدری تاکید کرد: در مواقع بحران عدم مقاومت داشتن منازل در محلات حاشیه‌ای و همچنین عدم وجود معابر درست به منازل می‌تواند مشکلات و مسائل را مصاعف کند و برای حل مشکلات این محلات باید همه دستگاه‌ها پای‌ کار بیایند. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: در حال حاضر در محلات دو هزار، کمربندی و چاهستانی‌ها در حال تلاش برای بازگشایی معابر هستیم تا در مواقع بحران حداقل امدادرسانی‌ها را بتوانیم انجام دهیم اما بسیاری از منازل در این محلات باید تعیین تکلیف شوند و برای بازگشایی معابر 5 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

احمد کناری‌نژاد رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر بندرعباس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: محلات حاشیه‌ای بندرعباس چند نیاز عمده دارند که یکی از آن‌ها بحث پیگیری اسناد مالکیت منازل در این محلات است که لازم است پیگیری شود همچنین زیرساخت‌های فاضلاب در این مناطق بسیار ضعیف است که برطرف کردن آن نیز نیاز نگاه‌ملی و تامین اعتبارات دارد.

وی افزود: متاسفانه در محلات حاشیه‌ای شهر بندرعباس بحث آموزش بسیار ضعیف است و این امر نیز یکی از خلأهای اصلی این مناطق در شهر بندرعباس به‌شمار می‌رود.

کناری‌نژاد تاکید کرد: باید اعتباری ویژه برای بازگشایی معابر در محلات حاشیه‌ای و بافت فرسوده بندرعباس در نظر‌ گرفته شود چرا که این امر هم می‌تواند به رونق معیشت مردم کمک کند و هم این محلات را از بن‌بست خارج کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد