hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روستاهای "شوتاور" کهگیلویه از داشتن نعمت گاز طبیعی محروم است

روستاهای "شوتاور" کهگیلویه از داشتن نعمت گاز طبیعی محروم است

ساکنان روستاهای شوتاور بخش چاروسا با ۳۵۰ خانوار در فاصله ۷ کیلومتری شبکه اصلی گاز از داشتن گاز طبیعی محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  دهدشت، روستای شوتاور از توابع بخش چاروسا با جمعیتی افزون بر 350 خانوار در فاصله 63 کیلومتری از شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده که اهالی آن با مشکلاتی از جمله نبود شبکه گاز دست و پنجه نرم می‌کنند.

روستای شوتاور باوجود اینکه در فاصله 7 کیلومتری از شهر قلعه‌رئیسی قرار دارد اما از معدود روستاهای بخش چاروسا است که همچنان از نعمت گاز محروم بوده و اهالی این روستای پرجمعیت در نبود گاز به سختی زندگی می‌کنند.

در  سال‌های 1395 تا 1396 و با تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان وقت شهرستان‌های چهارگانه، انتقال گاز به بخش‌های چاروسا و دیشموک عملیاتی شد تا در مجموع و با اجرای کامل پروژه گازرسانی به این دو بخش جمعیتی افزون‌بر 48 هزار نفر از نعمت گاز برخوردار شوند.

طول خط لوله عملیات گازرسانی به بخش‌های چاروسا و دیشموک 372 کیلومتر بوده و برای اجرای کامل این پروژه بیش از 47 میلیارد تومان هزینه شد تا روستاهای محروم در این دو بخش پس از گذشت 4 دهه از انقلاب از نعمت گاز بهره‌مند شوند اما همچنان برخی روستاهای بخش چاروسا از جمله شوتاور و کل بازار و دره‌خواجه از نعمت گاز محروم هستند.

در سال‌های گذشته به ویژه امسال بخاطر کاهش دمای هوا در فصل پاییز و زمستان، اهالی روستاهای شوتاور و کل بازار و دره خواجه روزهای بسیار سختی را تحمل کرده و پشت سر گذاشتند که اصلأ قابل وصف نیست.

یکی از اهالی روستای شوتاور می‌گوید: مشکلات نبود گاز در تمام فصول سال اهالی روستای شوتاور را اذیت می‌کند و برای گذران زندگی روزمره ناچار هستیم از کپسول گاز استفاده کنیم اما تهیه سهمیه کپسول گاز هم بسیار مشکل شده و خلاصه اینکه سزاوار نیست این چنین در رنج و عذاب باشیم و امسال و با شروع فصل زمستان به یکباره هوا بسیار سرد شده و سرمای امسال آنچنان استخوان‌سوز است که به سختی می‌توانیم آن را تحمل کنیم.

یکی از اهالی روستای کل‌بازار گفت: روستای کل‌بازار چسبیده به قلعه‌رئیسی است و باوجود جمعیت انبوه روستا و فاصله بسیار نزدیکش با مرکز بخش، اما تاکنون گاز به روستای ما نرسیده و باوجود آنکه خط انتقال گاز در فاصله کمتر از 3 کیلومتری روستای کل‌بازار عبور می‌کند اما روستا هنوز از نعمت گاز محروم است بسیار تجب‌آور است.

برپایه این گزارش، سال گذشته عملیات گازرسانی به روستاهای شوتاور آغاز شد اما پیمانکار به صورت نیمه کاره پروژه را رها کرد. پس از گذشت مدتی و در سفر استاندار به چاروسا مدیرعامل شرکت گاز از انتخاب مجدد پیمانکار برای ادامه این پروژه خبر داد و اکنون پیمانکار پروژه تجهیز کارگاه کرده و مستقر هم شده اما هنوز شروع به کار نکرده است.

 انتقاد صلواتی از اجحاف در حق اهالی روستای شوتاور چاروسا 

امام جمعه قلعه‌رئیسی در خطبه‌های نماز جمعه 18 دی‌ماه با انتقاد از کم‌کاری‌ها و اجحاف در حق اهالی روستاهای شوتاور گفت: روستای شوتاور یکی از بزرگترین روستاهای  بخش چاروسا بوده و تاکنون چهار شهید تقدیم انقلاب کرده به انقلاب و نظام و آرمان‌هایش نیز وفادار است و سزاوار نیست که پس از گذشت 4 دهه از انقلاب همچنان از نبود گاز محروم باشند.



حجت‌الاسلام صلواتی گفت: سوز سرما بر جان مردم شوتاور چاروسا نشسته و روستاییان در شرایطی سختی قرار گرفته‌اند اما همچنان اهالی روستا در آتش کم کاری پیمانکاران شرکت گاز می‌سوزند و دم نمی‌زنند و می‌طلبد مدیرعامل شرکت گاز استان، شرایط موجود را بداند و هرچه زودتر کاری کنند.

وعده یکساله برای پایان انتظار

رئیس خدمات فنی و مهندسی شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: عملیات گازرسانی به روستاهای شوتاور چاروسا تجهیز کارگاه شده و از دیروز 18 دیماه عملیات اجرایی آن شروع شده است.

سید بهزاد عابدی افزود: عملیات گازرسانی به 41 روستا از روز گذشته شروع شده، این پروژه شامل 180 کیلومتر شبکه پلی‌اتیلن و 20 کیلومتر شبکه فلزی است.

وی با بیان اینکه تمامی مصالح مورد نیاز پروژه توسط شرکت گاز تأمین شده است، اضافه کرد: اعتبار این پروژه مبلغ 82 میلیارد تومان اجرای پروژه و 45 میلیارد تومان متریال است.

مدیر پروژه گازرسانی به روستاهای شوتاور چاروسا تصریح کرد: برای تسریع در اجرای عملیات، پیمانکار در 4 فاز پروژه را شروع کرده و می‌طلبد برای پیشرفت و تسریع روند اجرای پروژه اداراتی مثل شهرداری، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، راهداری و حتی اهالی روستاها نیز با ما همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه برنامه زمانبندی شده پروژه بالغ بر 18 ماه بوده اما تلاش می‌کنیم تا یک‌سال آینده پروژه بطور کامل تمام شود.

نفت ایران , استانداری کهگیلویه و بویراحمد ,نفت ایران , استانداری کهگیلویه و بویراحمد ,نفت ایران , استانداری کهگیلویه و بویراحمد ,نفت ایران , استانداری کهگیلویه و بویراحمد ,


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد