hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کره جنوبی باید منافع ملی خود را در نظر گرفته و به روابط گذشته خود با ایران برگردد

کره جنوبی باید منافع ملی خود را در نظر گرفته و به روابط گذشته خود با ایران برگردد

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه کره جنوبی در بلوک غرب تعریف شده و تحت قیمومیت ایالات متحده است، گفت: کره جنوبی به جای اینکه از سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی تبعیت کند، باید منافع ملی خود را در نظر گرفته و به روابط گذشته خود با ایران برگردد.

علیرضا تقوی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، درباره بدهی هشت میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی، گفت: کره جنوبی در طول ۳۰ سال گذشته یکی از شرکای تجاری نزدیک ایران بوده و محصولاتش را با حمایت ایران به بازار عرضه می‌کرده و همواره رابطه خوبی داشته است. جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت سعی نکرد که نسبت به کره جنوبی تخاصم داشته باشد. اما متاسفانه با توجه به اینکه کره جنوبی در بلوک غرب تعریف شده و تحت قیمومیت ایالات متحده در عرصه بین‌الملل قرار دارد، از خود اراده‌ای ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: کره جنوبی در حال حاضر نیز تحت تاثیر تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته و البته به دلیل همین اعتماد، متضرر هم شده و بازار ایران را برای محصولات خود از دست داده‌اند و الان چینی‌ها جای آنها را در بازار محصولات خانگی و الکترونیکی گرفته‌اند.

وی در ادامه افزود: در نتیجه به اعتقاد من کره‌ای‌ها در قبال ایران یک اشتباه راهبردی کردند و به جای اینکه به مناسبات خود با ایران توازن ببخشند و آینده‌نگری داشته باشند، از ایالات متحده آمریکا تابعیت مطلق داشتند که البته تا حدودی هزینه آن را هم می‌پردازند.

تقوی‌نیا با تاید بر اینکه اگر کره جنوبی بخواهد نفت ما را بخرد و عادت کند که به جای دادن پول محصولات خودش را که معادل آن در بازار ایران وجود دارد را به ایران بدهد، این یک خیانت به کشور است، گفت: از این جهت که یک تولید بومی و محصولات داخلی ما را در خصوص کالاهای الکترونیکی مثل تلویزیون، موبایل و لوازم خانگی تضعیف کرده، ضربه زده و دوم اینکه بدهی خودش را تهاتر کرده در شرایطی که ما به ارز نیاز داریم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصرح کرد: آقای باقری به درستی بر موضع جمهوری اسلامی ایران ایستاد و به صراحت به طرف کره‌ای اعلام کرد که باید مبلغ بدهی خود را بپردازند و اگر آنها این پول را پرداخت نکنند، ما هم اهرم‌های فشاری داریم که در چند مدت گذشته نمونه‌هایی از آن مشاهده شد و این نشان می‌دهد که ما بر سر منافع ملی خود با کسی تعارف نداریم.

وی با بیان اینکه بهتر است کره جنوبی به جای آنکه از سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی تبعیت کند، منافع ملی خود را در نظر بگیرد و به روابط گذشته خود با جمهوری اسلامی برگردد، یاد آور شد: اینگونه نیست که همیشه آمریکا در قدرت باشد، آمریکا در حال افول است. اگر بخواهد همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آمریکا بگذارد، بعدا در مواجهه با قدرت‌های نوظهور جهانی مثل چین و قدرت نوظهور منطقه‌ای ممثل جمهوری اسلامی ایران، با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و نمی‌تواند روابط متناسبی با آنها داشته باشد و کشورهای دیگری جای کره جنوبی را خواهند گرفت.

تقوی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین امیدوارم مسئولان کره‌ای عقلانیت به خرج بدهند و سعی کنند با در نظر گرفتن مصالح روابط دو کشور بدهی خود را به ایران بپردازند و ما هم دوست نداریم سطح روابط کشوره کره جنوبی با ایران کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، کره جنوبی حدود هشت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

طی روزهای اخیر و در حالی مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین جریان دارد،«چوی جونگ-کان» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی در وین با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد