hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قطعی مکرر برق داد مردم کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را درآورد

قطعی مکرر برق داد مردم کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را درآورد

قطعی مکرر برق به ویژه در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فرسوده بودن تجهیزات، ولتاژ پایین و نوسانات شبکه و همچنین انتقال برق به صورت غیرمجاز داد مردم را در آورده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج ، استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان 16 هزار و 264 کیلومترمربع وسعت دارد که حدود 45 درصد از مساحت آن را ارتفاعات و تپه ماهورها و حدود 15 درصد را دشت‌ها و دره‌ها فرا گرفته و در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد 214 هزار مشترک برق دارد که از این میزان، تعداد 129 هزار مشترک شهری و 85 هزار مشترک روستایی دارد و آمار مشترکین شهری در حال افزایش است.

استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر قرار گرفتن در امتداد رشته کوه‌های زاگرس، مناطق کوهستانی و سخت‌گذر زیادی دارد و بالغ بر 2 هزار و 224 روستای بزرگ و کوچک دارد و پراکندگی و کوهستانی بودن روستاهای کهگیلویه و بویراحمد سبب شده که بیش از 500 روستای این استان خالی از سکنه باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1332 یعنی حدود 25 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از نعمت برق برخوردار شد. قبل از انقلاب طول شبکه توزیع برق در سطح استان کمتر از یک‌صد کیلومتر بوده و جمع مشترکین دارای برق استان نیز کمتر از یک‌هزار مشترک بود و فقط 30 روستای استان دارای برق بودند. البته در آن زمان دو شهر گچساران و یاسوج به وسیله دیزل‌ژنراتور برق‌دار می‌شدند.

در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 765 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق برخوردار هستند و حدود 90 روستای زیر 10 خانوار فاقد شبکه برق هستند اما شبکه برق و تجهیزات بیشتر روستاهای استان فرسوده است و این عامل در طول فصول مختلف سال سبب کاهش افت ولتاژ و قطعی برق در روستاهای استان می‌شود.

از ابتدای فصل پائیز و زمستان و با شروع فصل بارش‌ها در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، روستاهای استان دچار قطعی مداوم و چند روزه برق شده و در بیشتر اوقات بخاطر مسدود بودن جاده‌های روستایی مأموران امداد برق قادر نبوده مشکل قطعی برق را حل کنند و روستائیان باید ساعت‌ها و روزها را بدون برق سپری کنند.

امروزه استفاده از صنعت برق در تمام دنیا به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم محسوب شده و تحمل زندگی بدون برق برای مردم حتی از نبود آب نیز سخت‌تر و مشکل‌تر است. تجهیزات در حوزه تکنولوژی در طی سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و این امر سبب شده تا مردم بخصوص نسل جوان و نوجوان به استفاده از وسایل و تجهیزات و ابزارهای روز دنیا کشیده شوند از سویی دیگر بخاطر رشد صنعت اینترنت در دنیا بیشتر کارهای روزمره مردم با استفاده از اینترنت و غیرحضوری صورت می‌گیرد و مجموعه این عوامل سبب شده تا استفاده از برق برای مردم به یک نیاز حیاتی مبدل شود.

رشید از اهالی روستای لیراب بخش دیشموک می‌گوید: استفاده از برق برای مردم یک نیاز اساسی است و بدون استفاده از برق نمی‌توان زندگی کرد.

وی گفت: کاهش ولتاژ برق به وسایل برقی بیشتر اهالی روستا خسارت زده و کمتر کسی در لیراب پیدا می‌شود که وسیله برقی سوخته‌ای نداشته باشد. چندین بار به اداره برق دهدشت مراجعه کردم اما هیچ جوابی نگرفتیم.

عبدالرضا از اهالی روستای تنگ‌ابدال شهرستان بهمئی می‌گوید: فصل تابستان، بهار، پاییز و زمستان همیشه قطعی برق داریم و ساعت‌های زیادی را با بی‌برقی تحمل می‌کنیم.

وی گفت: قطعی برق، کاهش ولتاژ و افت ولتاژ باعث خرابی و سوختگی وسایل برقی ما می‌شود اما هیچ چاره‌ای نداریم و باید تحمل کنیم.

عبدالرضا گفت: بچه‌های ما دانش‌آموز هستند و بیشتر اوقات کلاس درس‌شان بصورت مجازی است، وقتی برق روستا قطع می‌شود تلفن‌های همراه هم آنتن‌دهی ندارند و کلاس درس دانش‌آموزان روستا نیمه‌تمام باقی می‌ماند.

شبکه برق بیشتر روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد سیم مسی بوده و مقاومت این قبیل سیم‌های برق بر اثر سرما و گرما کمتر شده و همین عامل سبب کیفیت انتقال برق و کاهش افت ولتاژ می‌شود از طرفی دیگر سیم‌های مسی در فصل زمستان بر اثر سرما منقبض شده و ممکن است سبب پاره‌گی سیم‌های شبکه برق شود.

بیشتر روستاهای استان در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر قرار گرفتند به همین خاطر هنگامی که شبکه برق در این قبیل مناطق دچار پارگی شده و یا تیرهای برق بخاطر فرسوده شدن سقوط می‌کنند زمان زیادی طول می‌کشد تا این خط دوباره تعمیر و بهسازی شود و این از جمله عواملی است که در قطعی برق روستاها اثرگذار است.

استفاده غیرمجاز از شبکه برق بخصوص در سطح روستاهای استان از سوی مشترکین روستایی و مصرف بیش از حد و اندازه از جریان غیرمجاز برق می‌تواند به شبکه برق روستاها خسارات جبران‌ناپذیری وارد کند.

فروش سیم‌های برق چند سالی است که در سطح استان بخصوص روستاهای استان سبب شده تا افراد زیادی به سمت سرقت سیم‌ها و کابل‌های برق بروند و بارها مشاهده شده که حجم نسبتأ بالایی از شبکه برق روستایی مورد سرقت قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: بیش از 99 درصد روستاهای بالای 10 خانوار دارای برق هستند البته بجز روستاهایی که به تازگی کددار شدند و در مجموع بیش از یک‌هزار و 700 روستای دارای برق در کهگیلویه و بویراحمد داریم.

جمال معتمدی زاده افزود: پس از پیروزی انقلاب و تا قبل از سال 1382 هدف جهادسازندگی و دولت وقت این بود که به روستاها خدمت‌رسانی کنند و به استاندارد سازی‌ها توجهی نمی‌شد اما از سال 1382 به بعد بویژه در سال‌های گذشته مبحث برق به عنوان یک خدمت مهم که مردم به آن وابسته شدند مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به تأثیر شرایط جوی بر روی شبکه برق و نیز کاهش افت ولتاژ و قطعی مداوم برق در روستاهای استان گفت: کهگیلویه و بویراحمد یک استان کوهستانی است و حجم زیادی از شبکه برق در دل مناطق کوهستانی بوده و سبب شده که خدمات‌دهی در روستاها بسیار سخت‌تر باشد. از طرفی شرایط جوی و بارش برف و باران بر روی شبکه برق و نیز قطعی مکرر برق بسیار تأثیر دارد. همچنین شرکت توزیع نیروی برق استان درآمد کمی دارد و جهت تعمیرات شبکه برق اعتبارات بسیار کمی داریم.

معتمدی زاده با بیان اینکه طی 5 و 6 سال گذشته در بحث اصلاح و بهسازی شبکه توزیع برق کاری انجام نشده است، افزود: طی سال‌های گذشته سرویس‌دهی شبکه توزیع کافی نبوده در حالی که می‌بایست هرساله شبکه توزیع سرویس شوند و این عامل بر کاهش افت ولتاژ بخصوص در سطح روستاهای استان اثرگذار بوده است.

وی عنوان کرد: از زمانی که بنده مسئولیت گرفتم اصلاح و بهسازی شبکه توزیع را در دستور کار قرار دادیم چون بخشی از شبکه توزیع سیم‌های مسی هستند که در مناطق گرمسیری به مرور زمان خراب شده و سبب افت ولتاژ می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بحث تبدیل سیم مس به کابل را در برنامه کاری قرار دادیم و طی یک برنامه‌ریزی اصولی تاکنون 400 کیلومتر تبدیل سیم مس به کابل داشتیم و در شرایط فعلی تمام پروژه‌های ما در سطح استان تبدیل سیم مس به کابل است.

وی تصریح کرد: جهت بهسازی و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع روستایی براساس میزان اعتباراتی که داشتیم فقط می‌توانستیم شبکه 70 روستای استان را انجام دهیم اما با فشار و رایزنی‌هایی که داشتیم میزان اعتبارمان را  به 150 میلیارد تومان افزایش دادیم و بهسازی و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع روستایی را از 70 روستا به 250 روستای در سطح استان رساندیم و در حال حاضر نیز در حال اجرای کار هستیم.

معتمدی‌زاده با اشاره به مزایای تبدیل سیم مس به کابل، گفت: جلوگیری از سرقت، جلوگیری از افت ولتاژ، پایداری ولتاژ و جلوگیری از استفاده غیرمجاز از جمله مهمترین مزیت‌های استفاده از سیم کابل به جای سیم مس در شبکه توزیع است.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه در شهرستان کهگیلویه بخصوص شهر دهدشت با مشکل افت ولتاژ روبرو بودیم با کمک مسئولان توانستیم مدیرعامل برق منطقه‌ای را قانع کنیم و یک دستگاه ترانس فوق توزیع 50 مگا ولت آمپر در شهر دهدشت نصب کنیم تا بالاخره وضعیت ولتاژ در شهر دهدشت تثبیت شد.

معتمدی‌زاده با اشاره به حل مشکل افت ولتاژ در شهر سوق، عنوان کرد: برای حل مشکل افت ولتاژ در شهر سوق یک دستگاه اتوترانس نیز در شهر سوق نصب کردیم تا سطح ولتاژ شهر سوق پایدار شد.

وی تصریح کرد: شهر بهمئی نیز افت ولتاژ داشت به همین خاطر اوایل خردادماه امسال ایستگاه بهمئی به بهره‌برداری رسید و 4 کیلومتر خط برای آن احداث شد تا ولتاژ شهر بهمئی پایدار شد و تا سال آینده ضعف ولتاژ ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکل افت ولتاژ برق بخش‌های قلعه‌رئیسی و دیشموک، گفت: مشکل افت ولتاژ برق دوبخش قلعه‌رئیسی و دیشموک امسال از مهمترین مشکلات ما بود و مطالعات زیادی برای حل این مشکل داشتیم و با احداث یک خط دو مداره از ایستگاه سرپری دهدشت تا دیشموک، مشکل افت ولتاژ این دو بخش حل می‌شد.

وی افزود: برای حل مشکل افت ولتاژ بخش‌های قلعه‌رئیسی و دیشموک مشکل مالی داشتیم که با سفر رئیس‌محترم جمهور به استان از طرح دفاع کردیم و در طرح‌های مصوبات رئیس‌جمهور قرار گرفت اما هنوز تأمین مالی نشد اما اجرای پروژه را شروع کردیم و پیمانکار در حال کار است.



معتمدی‌زاده با اشاره به میزان پیشرفت کار عنوان کرد: طول خط دومداره حدود 60 کیلومتر است و تاکنون بالغ بر 10 کیلومتر یعنی تا سه‌راهی جاده طولیان پایه نصب شده و بخش زیادی از آن نیز گودبرداری شده و در صورت نداشتن معارض پیش‌بینی می‌شود که تا قبل از تابستان 1401 به پایان برسد.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی منطقه کلات دشمن‌زیاری نیز افت ولتاژ داشتند، گفت: خردادماه امسال یک دستگاه اتوترانس در این منطقه نصب شد تا افت ولتاژ این منطقه نیز حل شود.

معتمدی‌زاده تصریح کرد: با تکمیل پروژه خط دومداره سرپری تا دیشموک مشکل افت ولتاژ روستاهای ابتدای تونل پات تا انتهای بخش دیشموک برای همیشه حل می‌شود.

وی عنوان کرد: با اعتباری که در بودجه 1401 مصوب شد  تا پایان سال آینده یک هزار کیلومتر از شبکه استان تبدیل به کابل می‌شود و انشاء‌الله تا پایان 1401 سیم مسی از شبکه استان حذف می‌شود.

معتمدی‌زاده با اشاره به رابطه میزان مصرف در سطح شبکه با ناپایداری و کاهش افت ولتاژ گفت: هرچه میزان بار شبکه که از خط عبور می‌کند بیشتر باشد به همان اندازه میزان ناپایداری ولتاژ نیز بیشتر می‌شود. در مناطق گرمسیری استان بخاطر مصرف زیاد میزان افت ولتاژ در این مناطق بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مصرف برق به مشترکین توصیه می‌کنیم درست مصرف کنید و مدیریت مصرف داشته باشید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد