hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کاهش نزولات آسمانی ۷۰ میلیارد تومان به عشایر استان بوشهر خسارت وارد کرد

کاهش نزولات آسمانی ۷۰ میلیارد تومان به عشایر استان بوشهر خسارت وارد کرد

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر از کاهش تولید علوفه در مراتع استان خبر داد و گفت: کاهش بارش باران و ادامه خشکسالی‌ها ۷۰ میلیارد تومان به عشایر استان بوشهر خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبوشهر، مناطق مختلف استان بوشهر هر ساله میزبان عشایر در فصل قشلاقی است که مهرماه تا فروردین سال بعد شش هزار و 500 خانوار و 450 هزار واحد دامی معادل 45 درصد دام سبک در نقاط قشلاقی سکونت دارند.

زندگی و کوچ عشایر همواره یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری اجتماعی هر منطقه به‌شمار می‌آید.

طایفه شش بلوکی و تیره‌های دیگر از طوایف دره‌شوری و فارسیمندان ایل قشقایی به مدت 7 ماه، از فصل قشلاقی خود را در استان بوشهر سپری می‌کنند.

640 هزار هکتار مراتع استان بوشهر در اختیار عشایر است

کاهش بارش باران در سال جاری نسبت به سال گذشته و بلند مدت خسارت‌هایی در بخش‌های مختلف وارد کرده است که به گفته مدیرکل امور عشایر استان بوشهر کاهش نزولات جوی به حوزه عشایر صدمات وارد کرده است.

عبدالمحمد امینی‌زاده با بیان اینکه 640 هزار هکتار مراتع استان بوشهر در اختیار عشایر است اظهار داشت: ادامه خشکسالی‌ها سبب کاهش 50 درصدی تولید علوفه شده است.

وی خسارت 70 میلیارد تومانی به بخش عشایر استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ‌تولید علوفه در هر هکتار مراتع استان بوشهر از 45 به 22 کیلوگرم کاهش یافته که این مهم سبب خسارت 70 میلیارد تومانی به عشایر شده است.

1900 تن جو یارانه‌ای در اختیار عشایر گذاشته شد

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر با اشاره به توزیع علوفه یارانه‌ای به عشایر خاطر نشان کرد: امسال تاکنون برای جبران بخشی از خسارت‌ها به عشایر 1900 تن جو یارانه‌ای در اختیار عشایر گذاشته شده است.

امینی‌زاده توزیع 300 تن آرد بین جامعه عشایری را از دیگر برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: اکنون 4 هزار و 751 خانوار با جمعیت 17 هزار و 709 نفر کوچ رو و یک هزار و 921 خانوار هم در نقاط مختلف استان بوشهر ساکن هستند.

وی مشکل تأمین آب را مورد اشاره قرار داد و افزود: کاهش بارش باران سبب خشک شدن آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبگیرها در نقاط عشایری استان بوشهر شده است که آبرسانی به خانوارهای عشایری و دام آنان با تانکر انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر اضافه کرد: آبرسانی سیار به عشایر در نقاط قشلاقی استان بوشهر با 14 دستگاه تانکر ملکی و اجاره‌ای انجام می‌شود.

امینی‌زاده نقش عشایر در تولید انواع محصولات را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: تولیدات عمده عشایر استان بوشهر شامل 19 هزار و 500 تن گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی، 30 هزار متر مربع انواع صنایع دستی، 80 هزار تن محصولات زراعی و 520 تن عسل است.

وی به پروژه فروش دام عشایر پرداخت و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است یک میلیون راس دام عشایر در سراسر کشور از سوی دولت خریداری و 150 هزار راس هم صادر شود که بخشی مربوط به استان بوشهر است.

عشایر نقش مهم در تأمین تولید گوشت و فرآورده‌های دامی دارد

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی میز با بیان اینکه عشایر نقش مهم در تأمین تولید گوشت و فرآورده‌های دامی دارند تأکید کرد: مجلس از همه ظرفیت‌ها برای کمک به این قشر استفاده می‌کند.

غلامحسین کرمی، بوشهر را یکی از استان‌های عشایری دانست و بیان کرد: همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نهادها باید با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های هر شهرستان نسبت به رفع کمبودها و مشکلات عشایر کمک کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس از تصویب اعتبار برای تأمین بیمه عشایر کشور خبر داد و تصریح کرد: باید سهم استان بوشهر شهرستان دشتی به‌عنوان استان و شهرستان عشایری تأمین شود.

شش هزار و 500 تن گوشت قرمز از سوی دام عشایر استان بوشهر تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر هم با بیان اینکه دامداری و کشاورزی از منابع اصلی درآمد عشایر در فصل قشلاقی گفت: سالانه بیش از شش هزار و 500 تن گوشت قرمز از سوی دام عشایر استان بوشهر تولید می‌شود.

محمد تقی منوچهری خشکسالی و کاهش باران را سبب ایجاد مشکلات در جامعه دامداری و کشاورزی از جمله عشایر دانست و با اشاره به اینکه خشکسالی سبب کاهش علوفه در مراتع استان شده است، افزود: برای حل مشکلات دام‌ها علوفه یارانه‌ای در اختیار عشایر گذاشته می‌شود که اکنون در حال توزیع بین دامداران و عشایر استان بوشهر برای گذر از خشکسالی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تأمین نهاده‌های دامی از مهمترین نیازهای دامداران استان است، جهاد کشاورزی استان اولویت خود را بر روی تأمین نهاده‌های دام عشایر و سایر دامداران قرار داده است.


بر اساس آمارهای موجود خشکسالی‌های اخیر سبب کمبود شدید آب و علوفه در مراتع شده و این موضوع تهدیدی جدی برای جامع عشایری استان بوشهر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد