hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > عواید ناشی از فروش معادن به شهرستان ماهنشان اختصاص نیافته است

عواید ناشی از فروش معادن به شهرستان ماهنشان اختصاص نیافته است

رئیس شورای اسلامی استان زنجان گفت: تاکنون ریالی از محل عواید ناشی از فروش معادن شهرستان ماهنشان برای عمران و آبادانی این منطقه هزینه نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر عابدینی شامگاه شنبه در جلسه اعضای شورای اسلامی استان با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به مشکلات ناشی از بهره‌برداری معادن در شهرستان ماه‌نشان، گفت: حدود ۴۸ معدن فعال در حاشیه روستاهای این شهرستان فعال است.

وی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه باید یک درصد از عایدی فروش این معادن برای جبران خسارت وارده به منطقه هزینه شود، تاکنون ریالی به شهرستان ماه‌نشان تخصیص نیافته و اثرات آلایندگی زیست محیطی و تخریب جاده‌ها از مضرات فعالیت این معادن است که مورد توجه مسئولان نیست.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به آلایندگی معدن طلای توزلو و معدن حاشیه قلعه‌جوق، گفت: بیش از یک سوم روستاییان روستاهای شهرستان ماه‌نشان با آلایندگی معادن مواجه‌اند.

عابدینی همچنین از به کارگیری نیروهای غیربومی در این معادن انتقاد و درخواست کرد در صدور مجوز پروانه بهره‌برداری یا تمدید پروانه معادن از فرمانداری‌ها استعلام شود.

در ادامه این جلسه، نماینده شورای اسلامی شهرستان خدابنده در شورای استان اظهار کرد: علی‌رغم اینکه حمایت از تولید داخلی بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است اما این موضوع در این شهرستان با تعبیر نادرستی مواجه شده، به گونه‌ای که شاهد رشد قارچ‌گونه بهره‌برداران معادن هستیم.

مجید اوصانلو افزود: متاسفانه در صدور پروانه‌های بهره‌برداری معادن به خصوصیات منطقه و ویژگی‌های زیست محیطی توجهی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر کرسف و سهرورد با پیشینه تاریخی می‌توانند ظرفیت مناسبی برای گردشگری باشند اما متاسفانه مورد هجوم معدن‌کاران قرار گرفته‌اند و چشمه و باغاتی که معیشت مردم به آن‌ها وابسته است، به دلیل بهره‌برداری غیرمجاز و غیراصولی معادن آسیب دیده است.

نماینده شورای استان زنجان در شورای عالی استان‌ها یادآور شد: در ۷۰۰ متری خانه‌های شهر کرسف، انفجار معادن موجب سلب آرامش شده است.

اوصانلو با بیان اینکه خدابنده بزرگ‌ترین شهرستان شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: این شهرستان مشکلات متعددی دارد که رفع آن نیازمند اقدامات دلسوزانه مسئولان است.

نماینده شورای شهرستان طارم در شورای استان نیز با اشاره به استخراج بیش از حد معدن ماسه ایروان و خروج آن از استان، خواستار ساماندهی آن شد.

محمدی خاطرنشان کرد: ماسه گیلوان به استان گیلان صادر می‌شود و در این محور شاهد تصادفات متعدد هستیم.

وی همچنین به محدودیت نیروی انسانی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طارم اشاره و خواستار مرتفع شدن این مشکل شد.

عضو شورای اسلامی شهر چورزق نیز در این جلسه خواستار ایجاد ناحیه صنعتی و نیز بازارچه میوه و تره‌بار در بخش چورزق شد.

نماینده شهرستان ایجرود در شورای استان زنجان نیز با بیان اینکه توسعه‌یافتگی و رونق اقتصادی تبعات منفی نیز به دنبال دارد، گفت: باید با تدبیر و اقدامات کارشناسانه، این تبعات را کاهش داد.

حجت‌الاسلام علیرضا بهرامی، از استقرار جزیره‌ای واحدهای صنعتی در شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: فعالیت برخی واحدهای تولیدی و معادن، حاشیه امن زندگی شهری و روستایی را زیر سؤال برده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مجوزها بدون کارشناسی دقیق صادر می‌شود، افزود: برای نمونه در شهرستانی مانند ایجرود که آب‌های زیرزمینی کفاف آب شرب را نمی‌کند، مجوز پتروشیمی و فولاد صادر شده که به باغات و مردم آسیب رسانده است.

این عضو شورای اسلامی شهر زرین آباد همچنین خواستار پرداخت ارزش‌افزوده و عوارض ناشی از آلایندگی کارخانجات به شهرداری‌های شهرهای کوچک شد.

بهرامی، خواستار تسهیل ثبت معادن برای شهرداری‌های کوچک به منظور کمک به درآمد پایدار آن‌ها شد.

نماینده شورای شهرستان خرم‌دره نیز مشکل برق شهرک صنعتی خرم‌دره را از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان برشمرد.

اکرم مولایی همچنین خواستار تعیین تکلیف اراضی اختصاص یافته به توسعه شرکت مینو شد.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تحصیلات بالای جوانان شهرستان خرم‌دره بیکاری در این منطقه بسیار بالا است، ابراز کرد: می‌توان با رونق تولید و واحدهای تولیدی، بخشی از این مشکل را کاهش داد.

مولایی همچنین خواستار حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و تسهیل در پرداخت تسهیلات به آنان شد.

نماینده شورای شهرستان زنجان در شورای استان نیز تامین ایستگاه آتش‌نشانی برای شهرک‌های صنعتی را ضروری دانست.

سعید نجفی همچنین خواستار تعیین تکلیف پسماند راشا کاسپین شد و گفت: کارخانه‌هایی که با گاز آمونیاک سر و کار دارند باید سریع تر احصا شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد