hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پزشکانی که کارت خوان دارند و پول نقد می گیرند!

پزشکانی که کارت خوان دارند و پول نقد می گیرند!

برخی از پزشکان خراسان جنوبی با وجود داشتن کارت خوان بیماران را مجبور می‌کنند برای پرداخت هزینه‌ها در مطب‌های خصوصی پول نقد جابه جا کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در حالی که این روز‌ها بیشتر جابه جایی‌های پول از طریق کارت خوان یا توسط نرم افزار‌های بانکی انجام می‌شود و به همراه داشتن و رد و بدل پول نقد حتی در روستا‌های کوچک منسوخ شده است، اما برخی از پزشکان در شهر به خصوص متخصصان و فوق تخصص با وجود داشتن کارت خوان بیماران را مجبور می‌کنند برای پرداخت هزینه‌ها در مطب‌های خصوصی پول نقد جابه جا کنند و همین موضوع سبب شده است که روز به روز به تعداد افرادی که نسبت به این موضوع گلایه دارند افزوده شود.

فیضی یکی از شهروندان بیرجندی که در مراجعه به یکی از متخصصان با این مشکل روبرو شده بود گفت: مطب مجهز به کارت خوان بود، اما برای ویزیت پول نقد درخواست شد و نیز منشی من را مجبور کرد هزینه عمل داخل مطب که ۵۰۰ هزار تومان شده بود را به صورت نقد پرداخت کنم.

او گفت: با توجه به این که دستگاه‌های کارت خوان بیش از ۲۰۰ هزار تومان در طی ۲۴ ساعت پول نقد نمی‌دهند مجبور به جابه جایی پول به بقیه کارت هایم شدم که کلی از وقتم را گرفت.

صادقی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی با گلایه از وضعیت موجود گفت: با همه احترامی که برای جامعه پزشکی قائل هستیم، اما این گونه اقدامات شایسته فعالان این حوزه نیست چرا که یک کارگر و کارمند ساده با درآمد بسیار کم بدون درنگ و طبق مقررات مالیات را پرداخت می‌کند، اما برخی پزشکان از این موضوع فراری هستند.

او گفت: برای عمل به یکی از متخصصان مراجعه کردم با وجود کارت خوان در مطب گفته شد هزینه عمل به حساب منشی واریز شود.

اکبری دیگر شهروند بیرجندی گفت: درست است که بیماران مجبور به پرداخت هزینه‌ها هستند و دستشان زیر ساطور پزشک است و مجبورند هر چه آن‌ها می‌گویند اطاعت کنند، اما نظارت‌ها بر عملکرد پزشکان باید افزایش یابد.

فرار مالیاتی برخی پزشکان

احسانی مهر مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت:جامعه پزشکی کشور از جمله اقشار پرتلاش و مجاهدی هستند که نقش مهم خود را به خصوص در ایام بیماری منحوس کرونا ثابت کرده اند با این‌حال برآوردها، گزارشات مردمی، تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد برخی از پزشکان، آگاهانه یا از روی غفلت، زیر بار این وظیفه قانونی خود نمی‌روند.

او گفت: باید یادآور شد که بر اساس اطلاعات به دست آمده، برخی پزشکان از دستگاه‌های کارت خوان سایر اشخاص و یا غیر مرتبط با شغل خود استفاده می‌کنند، و یا بیماران را ملزم می‌کنند که هزینه درمان خود را به صورت نقد و یا به اصطلاح کارت به کارت یا سایر روش‌های پرداخت که مورد تأیید سازمان امور مالیاتی کشور نیست پرداخت کنند.

احسانی مهر گفت: همه این موارد از مصادیق جرایم مالیاتی مندرج در ماده ۲۷۴ ق. م. م است و برابر برنامه‌های سازمان امور مالیاتی کشور این اطلاعات و گزارشات واصله در اختیار واحد‌های رسیدگی خاص قرار گرفته تا به‌طور ویژه و با اولویت مورد حسابرسی قرار گیرند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از فرار مالیاتی چه اقداماتی انجام شده است نیز گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی مهم‌ترین راهکار و برنامه جدی سازمان امور مالیاتی کشور برای پیشگیری از هرگونه فرار مالیاتی در کشور است.

او گفت: برای پیاده سازی نظام مالیاتی شفاف و تحقق درآمد‌های مالیاتی عادلانه، نظام جامع پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان پیاده سازی و طبق برنامه‌های سازمان امور مالیاتی کشور امسال  اجرایی خواهد شد.

احسانی مهر گفت: با اجرای این قانون یکی از مراحل اصلی پیاده سازی نظام هوشمند مالیاتی تحقق پیدا خواهد کرد و به همین منظور در سال‌های گذشته گروه‌های شغلی جهت نصب و راه اندازی و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی فراخوان شده اند.

نصب کارت خوان طبق قانون

احسانی مهر مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شده اند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

پزشکان موظف به نصب کارت خوان هستند

او گفت: همچنین بیش از ۵۰ گروه شغلی و صنفی دیگر نیز در مهرماه سال ۱۳۹۸ در این خصوص فراخوان شده و طبق قانون از ابتدای سال ۱۳۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورت حساب فروش (فاکتور) مطابق مقررات شده اند بنابراین جهت تبیین قانون و اهمیت موضوع، جلسات و مکاتبات مختلف با تمامی گروه‌های شغلی مشمول صورت پذیرفته و اطلاع رسانی لازم از طریق صدا و سیما، نشریات و پیامک نیز صورت گرفته است.

جریمه‌های سنگین

احسانی مهر مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: برابر هماهنگی‌های صورت گرفته بین سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی، تمامی دستگاه‌های کارت خوان ناشناس غیرفعال و برای تمامی دستگاه‌های کارت خوان شناسایی شده پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

او گفت: بنابراین چنانچه در فرآیند‌های حسابرسی پرونده‌های مالیاتی مشخص شود که فعال اقتصادی و مؤدی مالیاتی شناسایی شده نسبت به ثبت نام در نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اقدام نکرده است، جرایم سنگینی مانند جرایم نقدی، محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی و نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم، ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف، مسدود شدن درگاه‌ها و پایانه‌های پرداخت واحد متخلف برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

احسانی مهر گفت: بنابراین امیدواریم فعالان اقتصادی و مردم عزیز و شریف، ما را در شفاف سازی و سالم سازی فضای اقتصادی که به طور حتم به نفع همه خواهد بود یاری رسانند.


مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: مصادیق جرایم مالیاتی در ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱۳۱ تیر ۱۳۹۴ عنوان شده است و به موجب قانون مرتکبان حسب مورد به مجازات‌های درجه شش محکوم می‌شوند.

او گفت: برای مثال یکی از این موارد جرایم مالیاتی اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن است بنابراین با توجه به اهداف و برنامه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، کمیته‌های ویژه برای پیگیری و برخورد با مصادیق فرار‌های مالیاتی تشکیل شده است.

احسانی مهر گفت: بسیاری از گزارشات مردمی در سامانه ۱۵۲۶، سایر سامانه‌های مرتبط و موارد شناسایی شده در اسرع وقت پیگیری و اقدامات قانونی برای وصول مالیات عادلانه و بیت المال عمومی کشور صورت می گیرد.

نرخ ۲۵ درصدی مالیات برای پردرآمد‌ها

احسانی مهر مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: تاکنون درباره تخمین میزان فرار مالیاتی بخش‌های مختلف، اظهار نظر‌های متفاوتی صورت گرفته است و با توجه به شفاف نبودن برخی فعالیت‌ها و جریان‌های اقتصادی کشور اختلاف نظر‌های بسیاری نیز در این خصوص وجود دارد.

او گفت: در کشور‌های توسعه یافته، جریان پول و کالا به دقت رصد شده و ضمن شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی فرار مالیاتی به حداقل ممکن رسیده است.

احسانی مهر گفت: نکته جالب توجه اینکه نرخ مالیات برای مشاغل پردرآمد در اینگونه کشور‌ها حدود ۵۰ درصد و برخی نیز بیشتر است، اما این نرخ در ایران براساس قانون برای مشاغل پردرآمد حداکثر ۲۵ درصد است.

برخی از پزشکان از پرداخت مالیات فرار می کنند

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: بنابراین بخش مهمی از فرار‌های مالیاتی که از سوی افراد پردرآمد صورت می گیرد، تبدیل به کسری بودجه، تورم، افزایش فاصله طبقاتی و بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش‌های مختلف می شود و بیشتر فشار این اثرات، بر قشر کم درآمد وارد می‌شود.

او گفت: تلاش و کوشش ما نیز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هوشمند سازی نظام مالیاتی به عنوان مهم‌ترین راهکار و برنامه جدی برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور است و قطعاً با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، یکی از مهم‌ترین مراحل اصلی پیاده سازی نظام مالیاتی هوشمند برای وصول مالیات عادلانه و شفاف سازی و سالم سازی فعالیت‌های اقتصادی تحقق پیدا خواهد کرد.

مالیات نیروی محرکه اقتصاد

احسانی مهر مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی به این نکته هم اشاره کرد که همه می‌دانیم که پرداخت مالیات یک فریضه شرعی است و با پرداخت مالیات عادلانه توسط فرد فرد اشخاص جامعه، کشور از وابستگی به درآمد‌های ناپایدار رهایی یافته و متکی به درآمد‌های پاک و پایدار می شود و زمینه‌های رشد و شکوفایی اقتصاد را فراهم می‌آورد.

او گفت: در بیشتر جوامع توسعه یافته پرداخت مالیات به عنوان یک اصل مهم اقتصادی توسط شهروندان شناخته شده است و هزینه‌های عمومی دولت‌ها از این طریق تأمین می‌شود.

احسانی مهر گفت: در این جوامع سهم عمده درآمد‌های دولت از محل مالیات بوده و شهروندان مشارکت مستقیم در تأمین بودجه دولت‌ها دارند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی با بیان اینکه در کشور ما نیز مالیات به عنوان نیروی محرکه اقتصاد و بخش پیشرو در تأمین بودجه دولت شناخته می‌شود گفت: دولت‌ها با پشتوانه مالیات می‌توانند نسبت به برنامه ریزی و تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند و در این مسیر همه افراد و هم میهنان دست در دست هم به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی هستیم.

او گفت: بنابراین ضمن قدردانی از جامعه نظام سلامت استان که با ایثارگری‌های خود افراد جامعه را از صدمات ناشی از بیماری به خصوص بیماری منحوس کرونا نجات می‌دهند، انتظار این است که پزشکان و سایر حرف پزشکی که جزو فرهیختگان جامعه بوده و هستند، در پرداخت به موقع مالیات داوطلب و پیش قدم باشند و سازمان امور مالیاتی کشور را در تحقق اهداف که مهم‌ترین آن تأمین منابع درآمدی دولت به منظور ارائه خدمات در سطح جامعه است یاری کنند.

احسانی مهر گفت: چه بسا تأمین نشدن به موقع درآمدها، زمینه تمسک دولت‌ها به بقیه روش‌های تأمین مالی غیرمطمئن که بیشتر وقت‌ها منجر به افزایش نرخ تورم و قیمت‌ها می‌شود را فراهم آورد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد