hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی ثبت ملی شد

سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی ثبت ملی شد

مدیر موزه وقف همدان از ثبت ملی سنگ مزار قاضی جهان قزوینی، وزیر شاه طهماسب صفوی خبر داد.

خسرو محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی با قدمت ۴۹۰ سال در موزه وقف همدان نگهداری می‌شود، افزود: سنگ مزار قاضی جهان قزوینی ابتدای سال جاری از آرامستان موقوفه باغ بهشت کشف و به موزه وقف همدان منتقل شد.

وی درباره نحوه پیدایش سنگ مزار قاضی جهان قزوینی وزیر شاه طهماسب صفوی در آرامستان موقوفه باغ بهشت همدان شرح داد: داستان سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی و سربرآوردنش از آرامستان موقوفه‌ باغ بهشت مربوط به زمانی است که بقعه‌ امامزاده سهل‌ابن‌علی(ع) به علت توسعه‌ شهر و ساخت خیابان شورین(شهدای فعلی) در دوران پهلوی تخریب و سنگ مزار این وزیر به آرامستان موقوفه باغ بهشت منتقل شد.

این پژوهشگر همدانی درباره ساخته شدن سنگ مزار و اینکه چرا از باغ بهشت همدان سر درآورد، مطرح کرد: برای پاسخ به این سوال باید به دوران شاه اسماعیل صفوی و سفرش به همدان بازگردیم، این شاه صفوی حدود ۵۰۰ سال پیش زمانی که به همدان آمد تصمیم گرفت اثری از خود در شهر باقی بگذارد بنابراین پس از مشورت با نزدیکان و اهالی برآن شد تا بقعه‌ سهل ابن علی(ع) را بازسازی کند.

محمدی ادامه داد: سال‌ها بعد، پس از به قدرت رسیدن شاه طهماسب، قاضی جهان قزوینی به دست شاه و به علت سوءظنی که به او داشت، کشته و در کنار بقعه‌ سهل ابن علی(ع) به خاک سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه مزار قاضی جهان و سنگ مزار آن بسیار ارزشمند است و صحت و سقم آن‌ توسط کارشناسان میراث فرهنگی نیز تأیید شده است، مطرح کرد: مزار وزیر شاه قرن‌ها در این مکان بود، در دوران پهلوی تغییراتی در بافت شهر ایجاد شد و بقعه تخریب و مزارهای اطراف آن به کلی از میان برداشته شدند که یکی از آن مزارها گورگاه قاضی جهان قزوینی مقتول به سال ۹۵۳ هجری قمری است.

مدیر موزه وقف همدان در پایان تصریح کرد: در یک بررسی کارشناسی درباره امامزاده‌های همدان به سنگ مزار جالب برخورد کردم و  پس از مراجعه به منابع مکتوب متوجه شدم مرحوم آیت‌الله عندلیب زاده قبلا این سنگ را دیده و مواردی درباره‌ شرح حال صاحب آن یعنی قاضی جهان نوشته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد