hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چه افرادی در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ قرار دارند؟

چه افرادی در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ قرار دارند؟

افرادی که از بیماری‌های ریوی مانند بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)، فیبروز ریوی، آمبولی ریه یا آسم رنج می‌برند بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عفونت‌های شدید ویروس کرونا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پدیدار شدن گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز موج دیگری از بیماری کووید -۱۹ شده است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه جدید ویروس کرونا در ۶۳ کشور دنیا شیوع پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که گونه اومیکرون ویروس کرونا از نظر انتقال‌پذیری از گونه دلتا پیشی گرفته است. متخصصان معتقدند که افراد مبتلا به گونه اومیکرون ویروس کرونا علائم خفیف بیماری را تجربه می‌کنند، البته اخیراً یک مورد مرگ و میر ناشی از گونه اومیکرون در بریتانیا گزارش شده است.

چه افرادی در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند؟

همانطور که مشخص است افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. با توجه به اینکه کووید -۱۹ یک بیماری تنفسی است، افرادی که از بیماری‌های ریوی مانند بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)، فیبروز ریوی، آمبولی ریه یا آسم رنج می‌برند بیشتر از دیگران مستعد ابتلاء به عفونت‌های شدید ویروس کرونا هستند. علاوه بر این، کووید -۱۹ فقط یک عفونت ریوی نیست، بلکه ممکن است باعث التهاب و آسیب به اندام‌های حیاتی دیگر مانند قلب، مغز، کلیه، کبد و... شود. برای نمونه اگر فردی به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت یا کبد چرب مبتلا باشد بیشتر از دیگران از عوارض ناشی از بیماری کووید -۱۹ رنج می‌برد.

آیا افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند؟

سن می‌تواند یک عامل خطر برای عفونت‌های شدید بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شود، افراد بالای ۶۵ سال بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید این بیماری قرار دارند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که ۴۲ درصد افراد بستری شده در بیمارستان به دلیل ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهد. بیشتر افراد مسن به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند، بنابراین در معرض نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. علاوه بر این، سیستم ایمنی افراد با افزایش سن ضعیف می‌شود، به همین دلیل بدن نمی‌تواند مثل قبل با عفونت‌ها و التهاب ایجاد شده در بدن مقابله کند. به همین دلیل افراد مسن در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داشتند، زیرا این گروه از افراد نسبت به افراد جوان‌تر حساس‌تر هستند.

آیا چاقی خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد؟

چاقی و اضافه وزن خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، شاخص توده بدنی (BMI) بالا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که چاقی یک بیماری متابولیک است که احتمالاً مربوط به التهاب مزمن است و پاسخ‌های ایمنی مربوط به عوامل بیماری‌زا و عملکرد ریه را مختل می‌کند. علاوه بر این، دیابت و چاقی کارآیی سیستم ایمنی افراد که مسئول مبارزه با عفونت‌ها است را کاهش می‌دهد. بنابراین نه تنها باید سطح قند خون خود را کنترل کرد، بلکه باید افراد از رژیم غذایی سالم پیروی کنند.

افراد واکسینه نشده در معرض نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند؟

با توجه به پدیدار شدن گونه‌های جدید ویروس کرونا لازم است افراد واکسن کرونا را دریافت کنند، افراد واکسینه نشده بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. البته ممکن است افراد واکسینه شده نیز به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند، اما معمولاً علائم خفیف یا متوسط آن را تجربه می‌کنند. واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آیا دریافت دز تقویت کننده واکسن کرونا ضروری است؟

با توجه به پدیدار شدن گونه‌های جدید ویروس کرونا و کاهش میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها، به نظر می‌رسد که دز تقویت کننده واکسن کرونا ایمنی بیشتری در برابر ویروس کشنده کرونا ایجاد می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آنتی بادی تولید شده پس از دریافت واکسن کرونا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و در این صورت خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ افزایش پیدا می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد