hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بی‌اطلاعی گمرک بوشهر از ارز تخصیصی برای محموله بزرگ آلات موسیقی

بی‌اطلاعی گمرک بوشهر از ارز تخصیصی برای محموله بزرگ آلات موسیقی

پرسش مهم در ماجرای توقیف ۱۱ کانتینر ساز موسیقی این است که آیا این سازها با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده‌اند یا خیر، گمرک بوشهر از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، توقیف 11 کانتینر آلات موسیقی در گمرک بوشهر، در هفته‌های گذشته حاشیه ساز شده است و هر بار هم این ماجرا ابعاد متفاوتی به خود می‌گیرد.

سیدکاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صحبت‌های حاشیه‌سازش درباره ماجرای توقیف سازها در گمرک، از ارز 4200 تومانی سخن به میان آورده بود.

از صحبت‌های او اینگونه برداشت شده که این آلات موسیقی با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده‌اند.

کانتینرهای آلات موسیقی که در گمرک توقیف شده‌اند، شامل پیانو و گیتار هستند. یادمان باشد که پیانو گران‌ترین و لوکس‌ترین ساز در میان سازهای موسیقی است.

برای یافتنِ پاسخ این پرسش که آیا 11 کانتینر سازِ موجود در بندر بوشهر با ارز 4200 تومانی وارد شده‌اند یا خیر، سراغ بهروز قره‌بیگی مدیرکل گمرک بوشهر رفتیم.

قره‌بیگی می‌گوید: ما در جریان نیستیم که این کالاها با چه ارزی وارد کشور شده‌اند. اینکه این کالاها با چه ارزی خریداری شده‌اند به حوزه بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن مربوط است.

او در تشریح ماجرای این سازهای موسیقی تاکید می‌کند: صاحب این کالاها، کالایی برای ورود به کشور داشته که ثبت سفارش آن مغایرت داشته است. گمرک هم جلوی ترخیص این کالا را طبق قانون گرفت. در ادامه دادستان دستور ترخیص داد. اما ما کالاها را ترخیص نکردیم و در مکاتبه با مقامات قضایی، باز هم دستورِ توقیف کالاها در گمرک از سوی دادستان صادر شد.

قره‌بیگی می‌گوید: هر کالایی برای ورود به کشور ثبت سفارش می‌شود. زمانی که کالا به گمرک می‌آید ممکن است ثبت سفارش با نوع کالا مغایرت داشته باشد و در این صورت گمرک طبق قانون جلوی ترخیص آن کالا را می‌گیرد. ممکن است از 100 سند گمرکی 10 یا 20 درصد از این موارد وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: درباره این کالاهای مورد بحث باید بگویم که وارد کننده یا می‌تواند سفارش را اصلاح کند یا خیر؛ در نهایت گمرک باید طبق قانون برخورد کند.

مدیرکل گمرک بوشهر تاکید می‌کند: وارد کننده‌ی این 11  کانتینر ساز موسیقی، کالایی را به صورت شفاف وارد کرده و کارش مخفیانه نبوده است. در وزارت صنعت و معدن هم ثبت سفارش کرده است.

قره‌بیگی ادامه می‌دهد: ثبت سفارش اولیه از نظر شرح کالا و نوع کالا درست بوده اما کد کالا اشتباه بوده است. وقتی که چنین مغایرتی وجود داشته باشد باید از طریق وزارت صنعت و معدن اصلاح شود و اگر این اصلاح انجام نشود، کالای مورد نظر ترخیص نمی‌شود



مدیرکل گمرک بوشهر می‌گوید: این 11 کانتینر ساز موسیقی در دسته‌ی کالاهای گروه چهارم قرار می‌گیرند. کالاهای گروه چهار برای ورود به کشور باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت و معدن بگیرند. ما کالاهای زیادی را در گروه چهارم ترخیص کرده‌ایم که مجوز وزارت صنعت و معدن را داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: هر کالایی که از سوی وزارت صنعت و معدن در سیستم ثبت سفارش شود، به لحاظ قانونی باید ترخیص شوند.

قره‌بیگی تاکید می‌کند: این سازهای موسیقی سه سال پیش وارد گمرک بوشهر شده‌اند. ما این کالا را متروکه اعلام کردیم. بعد وارد پروسه‌ی اصلاح شد. شرح کالا به درستی پیانو و گیتار ثبت شده است. اما کُد کالا اشتباه درج شده است. حال اینکه این اشتباه عمدی یا سهوی بوده است را ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد