hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نوشیدنی‌های فصل سرما را با توجه به مزاج بدنی خود میل کنید

نوشیدنی‌های فصل سرما را با توجه به مزاج بدنی خود میل کنید

متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: گاهی افراد فکر می‌کنند چون فصل سرما فرارسیده باید در مصرف دمنوش‌ها زیاده روی کنند که این امر به علاوه در نظر گرفتن مزاج بدنی یک سم برای بدن است.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نوشیدنی‌های فصل سرما از نگاه طب ایرانی بهتر است گرم باشد؛ گرمای فیزیکی و گرمای مزاجی.

وی افزود: نوشیدنی‌های سرد به شکل دوغ و یا نوشیدنی‌هایی که بسیار سرد و خنک هستند مناسب نیستند و می‌توانند باعث ایجاد گلودردها و یا فرد را به ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا مستعد کند.

این متخصص طب ایرانی با تاکید بر استفاده از آبمیوه‌های طبیعی، تصریح کرد: آب پرتغال و آب هویج طبیعی همراه با مقداری زنجبیل رنده شده تازه و همچنین آب سیب و دارچین مناسب است.

نواب زاده با بیان اینکه یک لیوان آب سیب همراه با یک قاشق چایخوری پودر دارچین و یا با ترکیب عسل نیز مفید است، اظهار کرد: دمنوش پوست پرتغال به این شکل که یک قاشق غذاخوری پوست پرتغال را بصورت رنده شده دم کنند و درآن یک مقدار دارچین و زنجیل بریزند، نیز مفید است.

وی با شاره به ترکیب یک دوم لیوان آب پرتغال به علاوه یک دوم لیوان آب هویج و مقداری زنجبیل رنده شده، افزود: دمنوش مفید دیگر دمنوش انار است؛ افراد می‌توانند دانه‌های انار را داخل یک قوری یا کتری بریزند و این دمنوش را همراه با یک مقداری چوب دارچین و زنجبیل دم کرده و به صورت دمنوش استفاده کنند.

نواب زاده بیان کرد: تحقیقات جدید نشان داده که انار یک ماده ضد سرطان قوی است که سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و برای سرطان پروستات در آقایان و برای سرطان سینه در بانوان در پیشگیری و درمان بسیار مفید است و کاهش التهاب سلولی را در پی دارد.

وی افزود: یک نوشیدنی گرم دیگر شیر داغ بوده که همراه با زردچوبه بسیار مفید است؛ زردچوبه هم یک ادویه ضد التهاب و ضد سرطان و مفید برای بدن به خصوص برای کبد است.

این متخصص طب ایرانی بیان کرد: افراد می‌توانند دو لیوان شیر داغ را با یک قاشق چایخوری زردچوبه و دو عدد هل سابیده شده و یک مقداری پودر دارچین و اگر مایل باشند با یک مقدار زنجبیل مصرف کنند و  برای شیرین کردن هم می‌توانند از شیره انگور، عسل و یا حتی نبات استفاده کرده و به شکل یک نوشیدنی گرم میل کنند.

نواب زاده ادامه داد: توصیه می‌کنیم که مداومت در مصرف یک دمنوش نداشته باشند و اگر قرار است دمنوش استفاده کنند هر دو تا سه روز و یا در هفته‌ای یک یا دو نوبت آن را تغییر دهند چراکه بدن عادت می‌کند.

وی بیان کرد: یک دمنوش مناسب برای سرماخوردگی برای افرادی که شروع علائم سرماخوردگی را احساس می‌کنند و یا حس می‌کنند که علائم سرماخوردگی در آن‌ها ایجاد شده، دمنوشی از عناب سپستان و بنفشه ختمی ناخنک و گل گاوزبان است.

نواب زاده اظهار کرد: آویشن و گیاهانی که گرم هستند مصرف یک هفته‌ای آن‌ها موردی ندارد، اما اگر بخواهند تمام پاییز و زمستان را از یک دمنوش استفاده کنند برای بدنشان مضر است.

وی یادآور شد: دمنوش‌ها باید تنوع داشته و میل به گرمی داشته باشد و دمنوش‌های بسیار خنک در فصل سرما به طور مداوم نباید استفاده شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد