hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خانه‌دار شدن بازنشستگان ارتشی در قزوین منوط به نظر شورای عالی معماری و شهرسازی شد

خانه‌دار شدن بازنشستگان ارتشی در قزوین منوط به نظر شورای عالی معماری و شهرسازی شد

با توجه به مصوبه کارگروه زیربنایی برای تبدیل زمین تعاونی مسکن ارتش در باورس به باغ‌ویلا اجرای این مصوبه و خانه‌دار شدن خانواده ارتشی‌های بازنشسته در قزوین منوط به نظر موافق شورای عالی معماری و شهرسازی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سال 1381 در قالب کمک استانداری به کارکنان لشکر 16 زرهی ارتش در قزوین 138 هکتار از زمین‌های کشاورزی روستای باورس (از توابع شهرستان البرز) برای ساخت‌وساز مسکن برای نیروهای لشکر برای 2800 نفر از اعضای تعاونی مسکن کارکنان ارتش خریداری شد. زمین‌هایی که نیروهای ارتش در قزوین برای خانه‌دار شدن در آنها جمعاً یک میلیارد و 960 تومان به ارزش 19 سال پیش پرداخت کرده بودند. با این حال این زمین‌ها بعد از شهادت استاندار وقت یعنی شهید مسعود امامی بدون تغییر کاربری و به حالت زراعی باقی ماند و با وجود وعده‌های مختلف از سوی مسئولان در طول این سال‌ها برای اعطای زمین معوض یا ساخت واحدهای مسکونی همچنان اعضای تعاونی مسکن ارتش بین نهادهای مسئول یعنی معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه‌وشهرسازی برای به سرانجام رساندن ماجرای خانه‌دار شدن نیروهای بازنشسته لشگر 16 زرهی قزوین سرگردان هستند.

مجوز تغییر کاربری اراضی باورس بعد از 2 دهه صادر نشده است

مدیرعامل تعاونی مسکن کارکنان لشکر 16 زرهی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مشکل اساسی زمین‌های تعاونی مسکن ارتش در باورس را کاربری کشاورزی آنها دانست و گفت: متأسفانه بعد از گذشتن حدود 2 دهه از اعطای این زمین‌ها هنوز تصمیمات در مورد تعویض این زمین با یک زمین در شهرک مهرگان و یا صدور مجوز تغییر کاربری در این اراضی به نتیجه نرسیده است.

خشایار عطایی اضافه کرد: متأسفانه بعد از اینکه در زمان شهیدمسعود امامی این زمین در اختیار ما قرار گرفت، اما به دلیل شهادت این استاندار در عملیات کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آوج وضعیت زمین 138 هکتاری کارکنان ارتش در باورس بلاتکلیف باقی ماند و از آن زمان تا امروز بیش از 80 جلسه با شهرداری محمدیه و دفتر فنی استانداری قزوین برای تعویض این اراضی برگزار شده که هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در نهایت مسعود حق‌لطفی مدیرکل اسبق راه‌وشهرسازی استان موافقت کرد که در قالب تهاتر زمین معوض به ما واگذار کند که بر همین مبنا توافق‌نامه‌ای نوشته شد تا به ازای هر 4 نفر از اعضای تعاونی یک زمین 200 متری با امکان احداث 4 طبقه با پیلوت به اعضای تعاونی مسکن واگذار شود.

توافق‌نامه تهاتر زمین با راه‌وشهرسازی معلق ماند

مدیرعامل تعاونی مسکن ارتش در قزوین یادآور شد: با این حال معاون عمرانی استاندار گفت که زیرساخت‌های اجرای این موافقت‌نامه حاضر نیست. بعد هم مدیرکل راه و شهرسازی تغییر کرد و مدیرکل جدید هم گفت که توافق‌نامه را قبول ندارم و قیمت این زمین باید کارشناسی شود که در نهایت قیمت کارشناسی آن هم مشخص شد؛ ولی هنوز خبری از عملیاتی شدن موضوع تهاتر زمین نیست.

عطایی افزود: این زمین متعلق به بهترین اشخاص این مملکت است که به طور میانگین بیش از 20 ماه در منطقه عملیاتی برای امنیت کشور جانشان را به خطر انداختند و امروز تعدادی از آنها هم فوت کردند. همه می‌دانیم که زمین‌ واگذارشده کاربری کشاورزی دارد، ولی به خاطر وجود پستی‌وبلندی امکان زراعت در آن وجود ندارد؛ بنابراین باید مشکل آن حل شود تا بازنشستگان ارتشی هم بتوانند بعد از عمری تلاش و زحمت زندگی تشکیل دهند.

گذشت زمان تصمیمات را به ضرر تعاونی مسکن ارتش تغییر داد

یکی از اعضای تعاونی مسکن کارکنان ارتش هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: زمین‌های باورس حدود 20 سال پیش با سفارش استاندار وقت شهید امامی و به خاطر حضور کارکنان لشگر 16 زرهی در 8 سال دفاع مقدس، کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شهرستان اوج و نجات در راه‌ماندگان برف و سرما و کولاک تاکستان توسط هیأت انتخابی 5 نفره لشگر 16 خریداری شد.

حسن پسندیده اضافه کرد: برخی اعضای تعاونی برای خریدن این زمین‌ها گوشواره دختر کوچکشان را فروختند تا پول این زمین را تهیه کردیم؛ اما هر چه زمان گذشت و مسئولان تغییر کردند، تصمیمات هم به ضرر و زیان ما عوض شد.

وی ادامه داد: ما عده‌ای ایثارگر، جانباز و معلول و بیمار با فرزندان بیکار و متأهل هستیم که همگی با چندرغاز حقوق ￸ما ارتزاق می‌کنند؛ اما به خاطر ایرادهای بنی‌اسرائیلی بعضی انسانهای منفی در این حوزه سنگ‌اندازی می‌کنند و بهانه‌های مختلف مثل وجود پستی و بلندی در این زمین را مطرح می‌کنند. با ای حال همه می‌دانیم که بیشتر واحدهای مسکن مهر روی پستی و بلندی بنا شده و همچنین شهرهای بومهن و رودهن چنین وضعیتی دارند.

تبدیل زمین باورس به باغ‌ویلا منتظر تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی است

معاون عمرانی سابق استاندار قزوین هم پیش از برکنار شدن در صحبت‌هایی که در رسانه‌های استانی انتشار یافت، درباره مشکلات زمین تعاونی مسکن ارتش در باورس گفت: اگر دولت بودجه‌ای برای خرید زمین‌های تعاونی مسکن ارتش در نظر بگیرد و در قبال آن زمین شهری در اختیارشان قرار دهد، ابتدا باید کارشناسی قیمت‌گذاری شود، اغلب زمین‌ها کشاورزی بوده و قیمت ناچیزی در کارشناسی نسبت به زمین شهری دارد، به همین خاطر به ازای هر 10 قطعه زمین یک قطعه به افراد واگذار می‌شود که مورد رضایت اعضای تعاونی نیست.

علی فرخزاد افزود: اما با توجه به نظر وزیر اسبق راه و شهرسازی قرار شد که برای زمین‌ تعاونی ارتش در باورس در کارگروه زیربنایی تصمیم گرفته شود که در آن کارگروه با حضور استاندار و نماینده مردم قزوین در مجلس مصوب شد که در این زمین به یک شهرک باغ‌ویلایی مبدل شود؛ اما مصوبه کارگروه برای اجرای نیاز به تأیید در شورای عالی معماری و شهرسازی دارد.



وی ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی هم اعلام کرد که 40 درصد از این زمین تعاونی در حریم می‌باشد، اما در خصوص 60 درصد مصوب شد که زمین‌ها باغ ویلا شود که این امر نیاز به مجوز رسمی و تاییدیه از شورای عالی معماری و شهرسازی دارد که با توجه به تعویض وزیر راه و شهرسازی باید وزیر جدید به عنوان ریاست شورای عالی با مصوبه استان موافقت کند.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد بحران مشکلات تعاونی‌های مسکن به ویژه تعاونی مسکن ارتش در استان قزوین نیازمند اخذ تصمیمات در سطح وزارت راه و شهرسازی و ریاست‌جمهوری دارد؛ چرا که پیگیری این مشکلات در درون استان به یک چرخه باطل تبدیل شده که در نهایت با مخالفت یک مسئول مانند مدیر امور اراضی همه کارها گره می‌خورد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد