hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > واگذاری متعدد بناهای تاریخی در یزد موفق نبوده است

واگذاری متعدد بناهای تاریخی در یزد موفق نبوده است

هر چند این سال‌‌ها اکثر افراد جامعه به ویژه سرمایه‌گذاران به ظرفیت و پتانسیل‌های خوب مجموعه‌های تاریخی پی برده‌اند اما همچنان عزم جدی برای احیا و مرمت برخی بناهای تاریخی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، همواره شاهد تخریب برخی از قسمت‌ها و تجمیع زباله در مجموعه‌های تاریخی و مجموعه‌های با قدمت چندین ساله در جای جای کشور به ویژه استان یزد هستیم و این رویدادها یکی از معضلاتی است که دل هر انسانی گردشگر دوستی را محزون و آزرده می‌کند.

مجموعه بافت تاریخی وزیر حجت آباد اشکذر یکی از باغ‌های بزرگ منطقه بوده و یک مجموعه‌های تاریخی، ارزشمند و کم نظیر در شهرستان اشکذر است.

موقعیت مکانی مناسب این مجموعه تاریخی ظرفیت بسیار خوبی در راستای جذب گردشگر دارد و در مسیر ترانزیتی جاده سنتو و محل عبور بسیاری از مسافران در سفر به جای جای کشور قرار دارد.

احیای و مرمت این اثر تاریخی تاکنون انجام نشده و حتی بخشی از این مکان تاریخی تخریب شده و زباله‌های بسیاری هم در آن وارد شده است و گذر زمان آن را بلااستفاده کرده است و شرایط در این مجموعه سبب شده که باغ وزیر حجت آباد تنها نام تاریخی داشته باشد.

یکی از شهروندان منطقه اظهار داشت: واگذاری متعدد این مجموعه نتوانسته است مشکلات این اثر تاریخی را حل کند و تاکنون پیمانکاران متعددی برای این مجموعه اقدامی انجام ندادند که از میراث فرهنگی استان یزد تقاضا داریم به این محل‌هایی که پتاسیم بالایی دارند توجه نموده و در خور شأن آثار تاریخی اقدام مناسب انجام دهند



سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این زمینه اظهار داشت: یکسری از بناهای تاریخی در ابتدای سال‌ها 90 به صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی واگذار شد این صندوق هیئت مدیره‌ای دارد که متشکل از بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و میراث فرهنگی است.

وی گفت: این بخش‌ها در مورد بناهای تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌کنند، بنابراین این بنا در سال 95 به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی واگذار شد و چون اقدام و کاری انجام نداد از آن گرفته شد و به مزایده‌ گذاشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد تصریح کرد: پس از آن که فردی برنده مزایده شد بعد از شش ماه به دلیل اختلاف در منطقه و مشکلاتی که به وجود آمد کار را رها کرد و این بنا همچنان به این شخص واگذار است و خلع ید نشده است.

فاطمی افزود: مکاتبات زیادی با تهران و صندوق حفظ و احیا انجام شده است و اعلام کردیم که بنا به مشکل خورده است و باید خلع ید سرمایه‌گذاری بشود تا به فرد جدید واگذار شود اما به دلیل اینکه قرارداد قانونی برای فرد وجود دارد این امکان میسر نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد خاطرنشان کرد: صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی با دادستان یزد مکاتبه‌ای را انجام داده و خواسته است که برای خلع ید یا ادامه کار تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: این درخواست انجام شده است و بنا اکنون در اختیار ما نیست و در اختیار صندوق حفظ و احیا است اما گزارشات و اخطارها را برای تهران فرستادیم و تصمیم‌گیری نهایی منوط به تصمیم دادگاه است.

قطعا می‌توان با احیا و مرمت جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری و حفظ بناهای ارزشمند تاریخی کشور زمینه رونق و توسعه گردشگری را برای مناطق مختلف به زمینه مناطق کمتر توسعه یافته در دوران پسا کرونا ایجاد کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد