hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پرستارانی که در دوران کرونا خدمت کردند بسته حمایتی دریافت می کنند

پرستارانی که در دوران کرونا خدمت کردند بسته حمایتی دریافت می کنند

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تخصیص بسته حمایتی وزارت بهداشت برای پرستارانی که در دوران کرونا خدمت کرد‌ه‌اند خبر داد و گفت: امیدواریم این وعده‌ها محقق شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، حدود ۲۱ ماه است که دنیا جولانگاه کرونا شده، بحرانی که بیشتر از همه پرستاران را درگیر کرده و امروز پرستاران جز اولین مدافعانی هستند که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار گرفته‌اند، اما حضور کرونا در زندگی همه ما خیلی چیز‌ها را تغییر داد موجب شد با چشم بصیرت شب زنده‌داری فرشتگانی در کسوت مهربانی که از جان خود گذشتند و علیرغم واگیری این ویروس و قدرت زیاد در انتقال سرایت آن، از بیماران مراقبت کردند و چه بسا پرستارانی که در این راه جان خود را از دست دادند را ارج نهیم.

خدمت به همنوع بالاترین نعمتی است که خداوند به انسان عطا کرده که این خصلت در پرستاران تجلی یافته است، این روز‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا و سرعت انتشار آن کادر پزشکی، درمانی و پرستاری روز‌های سختی را می‌گذرانند امروز روز قدردانی از سفیدپوشان ایثارگری است که، چون پروانه بر بالین بیماران می‌چرخند و خم به ابرو نمی‌آورند.

کادر درمانی و حوزه سلامت شب‌زنده‌داران همیشه بیدار، با شناخت دقیق از بیمار، توجه به کانون‌های خطر و پیش‌بینی عارضه آماده جان‌فشانی هستند و جان انسان‌ها را از مرگ رهایی می‌بخشند.

همه می‌دانند کار پرستاری سخت و طاقت‌فرسا است و برای ماندن در این حرفه باید اراده‌ای قوی داشت و عشق برای خدمت، وگرنه نمی‌توان این مسیر را آن به مدت چندین سال تحمل کرد، گذشتن از زندگی راحت، تحمل کردن شرایط سخت کاری و دل کندن از فرزند و دوری از همسر در ساعاتی که همه مشغول استراحت هستند، هزاران مشکل ریز و رشت و نگرانی به همراه دارد تنها گوشه‌ای از مشکلات سفیدپوشانی است که بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و با عشق و ایثار ادامه می‌دهند.

پرستاران این روز‌ها با سخت‌ترین ایام کاری مواجه هستند چراکه ویروس کرونا در بیمارستان‌ها به دلیل حضور افراد ناقل و مثبت کرونایی وجود دارد و در حال تکثیر است و کادر درمانی به ویژه پرستاران باید در این شرایط به عنوان منبعی از انرژی و روحیه هم اوضاع را قابل تحمل کنند و آنقدر قدرت ارتباطی قوی داشته باشند تا ارتباط موثر برقرار کنند و امواجی که از سوی بیمار منتقل می‌شود را به خوبی هدایت و در ضمن از خود در برابر این ویروس محافظت نمایند.

این روز‌ها و پرستاران مرهم درد‌های بیمارانی شدند که هم درد ناشی از بیماری را داشتند و هم ترس از مرگ را، با قلبی آکنده از مهر و خلوص به این فرشتگان زمینی درود و سلام می‌فرستیم و آرزومند صحت و سلامتیشان هستیم.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت حرفه پرستاری با حیدر ایزدی رییس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

ایزدی ضمن گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار این روز خجسته را به همه پرسنل مراکز درمانی، تکنسین‌های اتاق عمل، هوشبری، بهیاران، کمک بهیار و پرستاران تبریک گفت و به تشریح حوزه پرستاری در زمینه تشکیلات پرستاری، تعداد نیروی انسانی ارائه دهنده خدمت به بیماران در این حوزه و مقایسه آن با استاندارد کشوری پرداخت.

او به نقش تأثیرگذار وتاریخی پرستاران در مراقبت و حفاظت از سلامتی جامعه در اپیدمی کرونا گریزی زد و خاطرنشان کرد: ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی این قشر تلاشگر در حفظ و ارتقاء سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، تسهیل در روند بهبودی بیماران و اکنون در نبرد با ویروس هزارچهره کرونا، ستودنی و قابل ستایش است.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تقدیر از پزشکان و کادر پرستاری که در جبهه مقابله به کروناویروس حضور دارند اظهار کرد: سختی و مشقت کار خصوصا حضور در شیفت‌های طولانی پرستاران را درمعرض صدمات روحی و جسمی وآسیب‌های به جا مانده ایی می‌سازد که ممکن است تا آخر عمر گریبانگیر آن‌ها باشد.

فعالیت بیش از ۲۰۰۰ پرستار در کردستان

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه اظهارات خود از فعالیت ۲ هزار و ۶۷۳ پرستار در استان خبر داد و گفت: ۳۱۵ نفر کارشناس اتاق عمل، ۲۶۵ نفر کارشناس هوشبری و ۲۵۴ نفر کمک پرستار و کمک بهیار در مراکز درمانی استان مشغول ارائه خدمات هستند.

ایزدی ضمن اشاره به نوع رابطه استخدامی و مشکلات این حوزه اذعان کرد: متاسفانه یک عقب ماندگی مزمن در چارت و پست سازمانی درحوزه پرستاری وجود دارد به گونه ایی که حدود ۳۵ درصد نیروی انسانی در حوزه پرستاری رامتعهدین به خدمت یا همان نیرو‌های طرحی به خود اختصاص داده اند لذا می‌طلبد دانشگاه در این حوزه برنامه‌ای کوتاه مدت یا میان مدت برای جبران این عقب ماندگی پیش‌بینی کند.

پرستاران رکن اصلی مراکز درمانی هستند

او گفت: حرفه پرستاری بر مبنای مراقبت از بیمار طراحی و تشکیل شده، اما علاوه بر آن پرستار در نقش‌های مختلف از جمله مدیریتی، کارشناسی، آموزشی، حمایتی، هماهنگ کننده، نظارت و کنترل بر فرایند‌های درمانی انجام وظیفه می‌نماید و به جرأت می‌توان گفت که پرستار رکن اصلی مراکز درمانی است.

رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: نسبت پرستاربه تخت‌های بیمارستانی در کردستان در مقایسه با میانگین کشوری بدون در نظر گرفتن نوع رابطه استخدامی وضعیت مطلوبی دارد.

میانگین تخت به پرستار در کردستان نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی دارد

ایزدی به نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی در استان کردستان بر اساس میانگین و استاندارد کشوری گریزی زد و گفت: بر اساس شاخص کشوری ضریب تخت به پرستار ۱/۸ است در کردستان نیز خوشبختانه طی دو سال گذشته با همت و حمایت حوزه‌های مختلف دانشگاه از جمله معاونین توسعه و درمان و حوزه نیروی انسانی، واداره پرستاری وضعیت مناسبی از لحاظ تعداد پرستاران نسبت به میانگین کشوری داریم.

او ادامه داد: میانگین تخت به پرستار در کردستان نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی دارد و حدود ۱/۱ است.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رابطه با رده‌های پرستاری به تعداد کم فارغ التحصیلان بومی در رشته هوشبری و اتاق عمل اشاره و مدیریت پرسنلی در این زمینه را برای بعضی شهرستان‌های استان سخت توصیف کرد و کمبود کمک پرستار را یکی دیگر از مشکلات حوزه پرستاری برشمرد.

ایزدی بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه فراهم کردن امکان جذب نیرو‌ها به صورت شرکتی تا پایان سال انجام می‌شود که اگر به سر انجام برسد اتفاق مبارکی در این زمینه خواهد بود.

او مشکلات و مطالبات حوزه پرستاری را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: مطالبات ملی و استانی از جمله این دغدغه‌هاست.

رییس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: مطالبات ملی را شامل اجرای سریع قانون تعرفه گذاری پرستاری، تخصیص فوق‌العاده خاص برای همکاران، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری، عملیاتی نمودن مشاغل سخت و زیان آور برای حوزه پرستاری و بهره‌مندی از این مزایا دانست.

ایزدی در خصوص مطالبات استانی به مشکلاتی همچون معوقاتی که به صورت معنی داری این حوزه را دچار عقب ماندگی کرده که متاثر از عدم درامد‌های دانشگاه ناشی از شیوع کرونا است اشاره کرد و گفت: بیشترین مطالبه همکاران در زمینه تأخیر در پرداخت معوقات است وهمچنین فراهم نمودن بستر ایمن برای ارائه خدمات در مراکز درمانی استان خصوصا در بخش‌های پر ازدحام که تمهیدات لازم در شرف انجام و عملیاتی نمودن است.

او در ادامه به سایر مشکلات حوزه درمان از جمله، ساختاری، تجهیزاتی و حفاظتی در مراکز درمانی و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره نمود.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان از وعده معاونت پرستاری وزارت متبوع و سازمان نظام پرستاری در قالب بسته‌های حمایتی خبر داد و گفت: فوق العاده خاص و تبدیل قانون ایثارگری برای همکاران که در بخش‌های کرونا کار کرده اند، تبدیل وضعیت نیرو‌هایی که در این مدت در بخش‌های کرونا فعالیت داشته اند و پلکانی شدن حقوق این فعالان عرصه عشق و ایثار از جمله نیرو‌های طرحی، شرکتی و قراردادی از جمله مواردی است که در قالب این بسته حمایتی اجرا خواهد شد و امیدواریم به این وعده‌ها جامه عمل بپوشانند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد