hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > نگاه پروژه‌محور برای نجات هرمزگان از محرومیت/اطلس جامع رفع فقر در هرمزگان تدوین می‌شود

نگاه پروژه‌محور برای نجات هرمزگان از محرومیت/اطلس جامع رفع فقر در هرمزگان تدوین می‌شود

هرمزگان یکی از استان‌های صدرنشین در بحث فقر و بیکاری بوده و به همین منظور بناست اطلس جامع رفع فقر در هرمزگان تدوین شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس؛ هرمزگان استانی سرشار از منابع و منافع است اما آنطور که باید و شاید موفق نشده است از منابع موجود برای اعتلای خود و حل مشکلاتش استفاده کند و علت آن هم اقدامات نمایشی برخی از مسئولان در هرمزگان و نگاه آنها به استان به عنوان حیات خلوت سیاسیون و سکوی پرش مدیریتی به بالا بوده است. 

هر مسئولی که به هرمزگان آمده خود را پشت درآمدهای سرشار هرمزگان پنهان کرده و به مدیریت عالی کشور همه چیز را گل و بلبل نشان داده است؛ در حالی که اینچنین نیست هرمزگان رکوردار فقر و بیکاری و نماد محرومیت کشور یعنی بشاگرد در آن قرار گرفته است.

با وجود صنایع غول پیکر و معادن سرشار و پر درآمد این استان محروم هنوز بسیار تا رسیدن به هم ردیف استان‌های کرمان، یزد و اصفهان فاصله دارد؛ در مدیریت شهری و خدمات شهری مرکز استان هرمزگان هیچ تعریف مفهوم داری از یک شهر ساحلیِ توریستی ندارد، در بهداشت و درمان مردم هرمزگان مجبورند جور سفر به استان‌های همجوار را به جان بخرند، در آموزش نه مدارس هرمزگان توان رقابت با مدارس استان‌های همجوار را دارند و نه دانشگاه‌های استان! در کشاورزی همه ساله تناژ بالایی از محصولات به دلیل عدم نظارت صحیح خوراک دام یا دفن می‌شوند؛ در مدیریت منابع آب با وجود اینکه مناطق مختلفی از هرمزگان دچار بی‌آبی شدید هستند هرمزگان به مبدا اجرای پروژه‌های انتقال آب به سایر استان‌ها تبدیل شده است و شمار دشت‌های ممنوعه استان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

هرمزگان ظرفیت‌های عظیمی دارد که مردمش بهره‌ای از آن نبرده‌اند؛ به همین منظور باید این استان از لاک درآمدزا بودن برای پایتخت دربیاید و کمی به خودش هم برسد. 

ظاهر سخنان و حرکات مهدی دوستی استاندار جدید هرمزگان نشان می‌دهد که او مشکل‌ها و چالش‌‌ها را شناخته است و به دنبال حل نمایشی مشکلات برای رضایت بالادستی‌ها و به دست آوردن صندلی بزرگتر نیست.

وی در این باره گفت: از روزی که وارد هرمزگان شدم عزم خودم را جزم کرده‌ام که به مردم استان هرمزگان خدمت کنم و در شاخص‌های محرومیت با تلاش شبانه روزی و برنامه ریزی مستمر با کمک دیگر نیروها مشکلات را مرتفع کنیم. 

دوستی با اشاره به مشکل آب و همچنین کمبودها و پایین بودن سطح آموزشی در استان هرمزگان اظهارداشت: تأمین و مدیریت آب و ارتقاء آموزشی دو اولویت اصلی برنامه‌های من در استان هرمزگان است و به دنبال این هستم که پیشرفت در هرمزگان توام با عدالت پیش رود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: برنامه پیشرفت مردم نهاد هرمزگان را تدوین کرده‌ایم که به زودی رونمایی می‌شود این برنامه تلفیقی از برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی است و مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی همچون امکان تردد خودروهای مناطق آزاد، رونق گلخانه‌ها، افزایش زنجیره‌های خرد اقتصادی و ... را در دل آن گنجانده‌ایم.

وی افزود: برنامه پیشرفت مردم نهاد هرمزگان پروژه محور است و هر پروژه نیز دارای یک مسئول پروژه است که در شهرستان‌ها فرمانداران این مسئولیت را بر دوش دارند و باید اهداف آن پیش ببرند.

دوستی ادامه داد: مسئله دیگر حائز اهمیت برای ما کمک گرفتن از دیپلماسی برای توسعه و رونق اقتصادی استان است و به همین منظور تاکنون با 10 نفر از سُفرای کشورهای خارجی نشست و دیدار داشته‌ایم، همچنین تربیت نیرو در رشته‌های مرتبط با دریا، متالوژی، شیلات و ... از جمله نیازهای مهم آینده استان است و در این زمینه با آقای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور هم صحبت کردم تا بتوانیم یک سری رشته‌های جدید را به دانشگاه‌های استان اضافه کنیم.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: در حال پایش وضعیت فقر در استان و تدوین اطلس جامع برای رفع این مشکل هستیم و با کمک فرمانداران، 10 روستای کم برخوردار هر شهرستان را احصا کرده‌ایم تا بتوانیم در قالب یک پروژه، برخی اقدامات مهم در مورد آنها انجام دهیم همچنین 46 محله کم برخوردار در شهرهای استان نیز احصا شده‌اند و اقداماتی را در این مناطق شروع کرده‌ایم ولی اصل ماجرا اول حل مشکل اسناد مالکیت در این محلات است. 

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: در پیشرفت توأم با عدالت واگذاری زمین 600 و 700 هکتاری معنا ندارد؛ اگر قرار بر پرورش میگو باشد، مشارکت مردم این استان در مالکیت مهم است و باید مردم هرمزگان در مالکیت این مزارع سهیم باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد