hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مصوبه حذف مالیات طلا باعث رونق بازار نمی‌شود

مصوبه حذف مالیات طلا باعث رونق بازار نمی‌شود

رئیس اتاق اصناف قزوین با بیان اینکه مصوبه حذف مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران طلا باعث ارزانی طلا و رونق بازار نخواهد شد، گفت: شایعاتی در سطح کشور مطرح شده است که می‌گویند با حذف مالیات بر ارزش افزوده، طلا ارزان می‎شود، اما این امر صحت ندارد و طلا ارزان نمی‌شود.

محمد فرج‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون ارزش افزوده اشتباهی بود که نمایندگان ادوار گذشته آن را تصویب کردند چون در هیچ جای دنیا از طلا مالیات نمی‌گیرند چون طلا سرمایه است، با پیگیری‌هایی که اتحادیه طلا در کشور انجام دادند این مصوبه اصلاح شد تا از دی ماه ۱۴۰۰ خریداران طلا نسبت به اجرت و سود مالیات پرداخت کنند و دیگر نسبت به اصل طلا مالیالت پرداخت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: مصوبه حذف مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران طلا باعث ارزانی طلا و رونق بازار نخواهد شد، شایعاتی در سطح کشور شده است که می‌گویند با حذف مالیات بر ارزش افزوده، طلا ارزان می‎شود، اما این امر صحت ندارد و طلا ارزان نمی‌شود. البته باید بگوییم که بسیاری از طلافروشان به دلیل رکود شدید در بازار ارزش افزوده را از مشتری دریافت نمی‌کردند و در نظام صنفی نیز جرم محسوب نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف قزوین تصریح کرد: اجرت‌ها و دستمزدها مشخص است و هیچ طلافروشی نمی‌تواند سود و اجرتی بیش از حد معمول استفاده کند و امکان تخلف وجود ندارد چراکه از تهران فاکتور می‌گیرند و اجرت‌ها و دستمزها مشخص است بنابراین امکان تخلف وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان طلا باید در فاکتور فروش اجرت و سود را درج کنند، اشاره کرد: از مسئولین درخواست داریم تا تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های مربوطه در مقوله اجرت طلا ورود پیدا کنند، سازندگان طلا نباید اجرت را به طلا بگیرند چون کارگر، آب و برق به ریال است اما اجرت را به طلا می‌گیرند.

فرج‌زاه‌ها اضافه کرد: تعزیرات حکومتی باید جلوی سازندگان طلا را بگیرد چون تخلف می‌کنند؛ از قوه قضائیه می‌خواهیم به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده و دریافت اجرت به طلا را حذف کند چون این یک تخلف صنفی است.

ریال باید ارزش پیدا کند

وی یادآور شد: بازار زمانی ارزانی را خواهد دید که ریال ارزش پیدا کند و به جایگاه واقعی‌اش برسد، الان با افزایش نرخ دلار نه تنها طلا بلکه هیچ کالایی ارزان نخواهد شد چون اقتصاد ما به دلار وابسته است.

رئیس اتاق اصناف قزوین تشریح کرد: نخستین وظیفه رئیس بانک مرکزی این است که ارزش ریال را ارتقا دهد، ریال به‌دلیل افزایش قیمت دلار بی‌ارزش شده است؛ طی یک هفته اخیر سکه یک میلیون تومان افزایش و از ارزش ریال کاسته شده است، اقتصاد و کالاهای اساسی به دلار وابسته است چون صادرکنندگان با دلار صادر می‌کنند و مواد اولیه نیز با دلار خریداری می‌شوند، تا زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا نکند هیچ کالایی ارزان نخواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر قیمت ارز بر همین منوال پیش رود باید منتظر افزایش قیمت‌هایی بیش از این باشیم، افزایش ارز و افزایش هزینه‌های تولید منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا خواهد شد تا زمانی که این ۲ فاکتور اصلاح نشود هیچ قیمتی کاهش پیدا نخواهد کرد.

فرج‌زاده‌ها مطرح کرد: افزایش قیمت دلار ناشی از بحث‌های سیاسی منطقه است، قیمت دلار در دست دولت است و بازار نمی‌تواند هیچ‌گونه تصمیمی در خصوص نرخ ارز بگیرد، تنها بانک مرکزی می‌تواند در خصوص نرخ ارز تصمیم بگیرد، بانک مرکزی هر روز صبح از طریق صرافی‌ها نرخ ارز را اعلام می‌کند.

رئیس اتاق اصناف قزوین در پایان سخنانش متذکر شد: برای افزایش ارزش ریال باید قیمت دلار کاسته شود اما در ماه‌های اخیر بانک مرکزی نرخ دلار را کاهش نداده است و تا زمانی که نرخ ارز کاهش پیدا نکند و هزینه‌های تولید منظم نشود کاهش قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد