hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یک گام تا تکمیل متروی پرند/ گرهی که به دست استانداری باز می‌شود

یک گام تا تکمیل متروی پرند/ گرهی که به دست استانداری باز می‌شود

ایستگاه متروی پرند با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌تواند یک‌سال دیگر به بهره‌برداری برسد؛ اگر شورای برنامه‌ریزی استان تهران، برای تغییر کاربری و واگذاری زمین ۲۵ هکتاری مجاور مترو به پیمانکار هرچه زودتر آستین‌ها را بالا بزند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اهمیت و فواید حمل و نقل عمومی در عصر حاضر بر هیچکس پوشیده نیست و در سراسر دنیا برای آن جایگاه ویژه‌ای قائل هستند چراکه به حمل و نقل عمومی فقط به دید یک وسیله برای جا‌به‌جایی شهروندان نگاه نمی‌کنند و سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف به تأثیرات آن در اقتصاد کشور، توسعه پایدار، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ... واقف هستند.

بر همین اساسهم در دهه‌ای که محمدباقر قالیباف سکان اداره شهر را بر عهده داشت تحول قابل توجهی در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گرفت و شاهد توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی بودیم؛ در این مقطع بیش از 200 کیلومتر با 114 ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسید و در حالی که تعداد واگن‌های مترو در سال 84 کمتر از 300 دستگاه بود تا مردادماه 96 از مرز 1300 واگن گذشت. در حوزه اتوبوسرانی نیز 10 خط بی آر تی از سال 84 در تهران راه‌اندازی و 1200 دستگاه اتوبوس دو کابین به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده شد.

اما حاصل اقدامات مسئولان شهری دوره پنجم در بخش اتوبوسرانی تأمین حدود 400 دستگاه اتوبوس بود که بخشی از آن توسط بخش خصوصی انجام شد و تعداد اتوبوس‌های فعال از حدود 5 هزار دستگاه به حدود 2 هزار دستگاه رسید. در حوزه مترو نیز 30 ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسید که 7 ایستگاه آن در زمان فعالیت قالیباف بهره‌برداری شده بود و مسئولان وقت شهرداری بعد از وقفه‌ای چند ماهه با انجام برخی اقدامات آنها دوباره افتتاح کردند!

اگرچه در دوره مدیریت سابق شهر تهران حوزه حمل و نقل عمومی پیشرفت چندانی نداشت و حوزه اتوبوسرانی هم با پسرفت مواجه شد؛ اما مدیریت جدید عزم خود را برای جبران پسرفت‌ها جزم کرده و بر تکمیل خطوط مترو و نوسازی حوزه اتوبوسرانی متمرکز شده است.

یکی از کارهای نیمه تمامی که مدیریت شهری قصد تکمیل و به سرانجام رساندن آن را دارد، ایستگاه متروی پرند است که البته تأمین بودجه آن بر عهده شهرداری تهران نیست اما از آنجایی که مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد در تلاش است با جذب منابع از سوی دولت، سرانجام رساندن این پروژه را تسریع بخشد.

مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.

بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود 20 کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علی‌رغم پیشرفت 90 درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، کامل نشده است. این در حالی است که با تأمین 650 میلیارد تومان اعتبار، امکان بهره‌برداری از متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد.

این در حالی است که به گفته علیرضا کردرستمی مدیر اجرایی متروی پرند، ساکنان پرند روزانه 40 هزار تردد به سمت تهران دارند.

وی اظهار کرد: اگر 20 هزار رفت و 20 هزار تردد بازگشت (که تقریبا برای هر حرکت 50 کیلومتر پیمایش لحاظ می‌شود) و مصرف هر خودرو را 8 لیتر در نظر بگیریم شامل 160 هزار لیتر بنزین می‌شود. با در نظر گرفتن 230 روز کاری رفت و آمد (با لحاظ روزهای تعطیل) سالانه حدود 37 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود که اگر بهای پرداختی مردم را برای آن در نظر بگیریم 110 میلیارد تومان می‌شود و دولت بیش از 8 برابر آن یعنی سالانه 900 میلیارد تومان را به صورت یارانه می‌پردازد.

مدیر اجرایی مترو پرند گفت: از آنجایی که وضعیت شهر پرند 700 هزار نفر پیش‌بینی شده قطعاً با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چرا‌که سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت بیشتر خواهد شد. این در حالی است که دولت می‌تواند با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه عملا پول سه سال صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.

علاوه بر صرفه‌جویی 900 میلیارد تومانی در مصرف سوخت، راه‌اندازی ایستگاه متروی پرند می‌تواند در کاهش تصادفات، کاهش اتلاف وقت مردم، استهلاک خودروهای آنها و حتی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر باشد.

با این حال آخرین پیگیری‌ها حاکی از این است که این پروژه در انتظار تغییر کاربری زمین مجاور مترو است تا با ارائه آن به پیمانکار به عنوان منبع غیر نقد، بتوان متروی پرند را تا سال آینده به سرانجام رساند.

علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، در این باره به تسنیم گفت: چندی پیش جلسه‌ای در وزیر راه و شهرسازی با حضور شهردار تهران و دو نماینده مجلس و جمعی از مدیران برگزار شد و گزارشی درباره روند ساخت و منابع مورد نیاز راه‌اندازی ایستگاه متروی پرند، ارائه کردم.

وی ادامه داد: در این گزارش علاوه بر نیاز پروژه متروی پرند به 650 میلیارد تومان برای بهره‌برداری اعلام کردم با استاندار سابق تهران و مدیرعامل شهر جدید پرند صورتجلسه‌ای امضا کرده بودیم که 25 هکتار زمین مجاور ایستگاه پرند ارائه شود تا با تغییر کاربری آن بتوانیم هزینه تکمیل پروژه را از طریق واگذاری زمین، به صورت غیر نقد به پیمانکار ارائه دهیم.اس



امام افزود: همچنین اعلام کردم این موضوع باید در شورای برنامه‌ریزی استان باید مصوب و ابلاغ شود تا شرکت عمرانی شهر جدید پرند زمین‌ها را واگذار کند. در جلسه اخیر مقرر شد رسیدگی به این موضوع تسریع شود اما هنوز شورای برنامه‌ریزی استان هنوز آن را ابلاغ نکرده است.

تحقق این امر گام مهمی در رفع موانع راه‌اندازی متروی پرند محسوب می‌شود و اگر این منابع به موقع تأمین شود، آمادگی بهره‌برداری از متروی پرند طی یکسال آینده وجود دارد.  

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد