hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > احتمال گرانی مسکن در پی تداوم افزایش قیمت ارز

احتمال گرانی مسکن در پی تداوم افزایش قیمت ارز

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: تداوم افزایش قیمت ارز به احتمال زیاد باعث گرانی مسکن در ماه‌های آینده می‌شود.

علی مراد زاده رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: بازار مسکن نسبت به تغییرات قیمت ارز با فاصله جواب می‌دهد. معمولا بخشی از مصالح هر ساختمان که تکنولوژی بالاتری دارد مثل کابل، سیم یا فولاد وارداتی است و با ارز تأمین می‌شود. هنگامی که یک سازنده مسکن با دلار گران‌تر این مصالح را خریداری می‌کند این امر بلافاصله خود را در قیمت مسکن نشان نمی‌دهد.

او گفت: هنگامی که سازنده مسکن قصد فروش واحد خود را دارد، آن زمان تأثیر گرانی ارز بر مصالح ساختمان به صورت افزایش قیمت مسکن ساخته شده خود را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: بنابراین اگر گرانی قیمت ارز تداوم داشته باشد در ماه‌های آینده باید منتظر گرانی واحد‌های مسکونی تازه ساز باشیم.

مراد زاده گفت: اگرچه سازندگان مسکن قیمت تمام شده یک واحد مسکونی را با دلار یا ریال محاسبه می‌کنند، اما عرضه مسکن تابع بازار است.

او گفت: ممکن است قیمت تمام شده یک واحد مسکونی با احتساب سود برای سازنده مسکن به طور مثال متری ۱۰ میلیون تومان تمام شود، اما هنگام فروش شرایط بازار به گونه‌ای باشد که خریدار واحد مسکونی را با قیمت ۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع خریداری کند در چنین شرایطی سازنده مسکن اگر در شرایط اضطراری باشد مجبور است واحد مسکونی را با قیمت تعیین شده از سوی خریدار بفروشد.

رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: از سوی دیگر ممکن است سازنده مسکن به طور مثال ۱۰ سال پیش واحد مسکونی را با قیمت پایین تری ساخته باشد، اما هنگام فروش سازنده نیز از شرایط بازار تبعیت می‌کند و با قیمت تمام شده ۱۰ سال پیش واحد مسکونی خود را نمی‌فروشد بلکه با توجه به کشش بازار واحد خود را به فروش می‌رساند.

مراد زاده گفت: در حال حاضر بازار مسکن بسیار راکد است و خریداران و فروشندگان فعلا منتظر نتایج مذاکرات دیپلماسی کشورمان است و به همین دلیل خرید و فروشی انجام نمی‌شود.در واقع بازار مسکن در کشور ما تابع سیاست خارجی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد