hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سایه گرانی بر بازار گوشت قرمز در استان کردستان/ مسئولان شائبه دخالت دلالان را بررسی کنند

سایه گرانی بر بازار گوشت قرمز در استان کردستان/ مسئولان شائبه دخالت دلالان را بررسی کنند

این‌روزها با گرانی‌گوشت کام دلالان شیرین و کام مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه تلخ و تلخ‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، این روزها همه جا و در هر محفلی صحبت از «گرانی» و «افزایش قیمت کالاها» است؛ افزایش قیمتی که کل جامعه علی‌الخصوص قشر ضعیف و کم‌درآمد را تحت‌الشعاع قرار داده و گرانی و تورم جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده است و عدم نظارت بر عملکرد برخی از فروشندگان نیز بر این امر دامن زده به نحوه‌ی که در بازار شاهد گرانی و قیمت‌های متفاوت از یک نوع کالا هستیم.

گوشت قرمز یکی از این کالاها و از اقلام ضروری است که از قافله گرانی جا نمانده و متاسفانه این روزها از سبد غذایی قشر ضعیف جامعه حذف شده و وجود آن در سبد غذایی دیگر خانوارها هم کمرنگ‌تر از قبل!

قیمت گوشت قرمز همانند کالاهای دیگر در بازار ثبات ندارد و با گشت و گذاری در بازار شهر سنندج علاوه بر سیر صعودی قیمت‌، شاهد چند قیمتی بودن آن هستیم و برخی از مسئولان در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار تسنیم مبنی بر چرایی این وضعیت، وجود واسطه‌ها و دلال‌ها را دلیل این امر می‌دانند. 

بنا به گفته مسئولان در حال حاضر گوشت گوسفندی درجه یک 130هزار تومان و گوشت گوساله درجه یک نیز 155 هزار تومان است اما این قیمت با قیمتی که در قصابی برای هرکیلو گوشت اعلام می‌کنند تفاوت بسیاری دارد و در زمان تهیه این گزارش در برخی از قصابی‌ها با قیمت 175 هزار تومان برای هر کیلو گوشت گوساله نیز روبرو شدیم!

گرچه مسئولان متولی هر بار وعده از افزایش نظارت‌ها و ارائه راهکارهایی برای کاهش قیمت کالاها در آینده نزدیک می‌دهند اما واضح و گویاست که در حال حاضر نبود نظارت کافی بر مسیر عرضه و توزیع کالاها باعث شده فروشنده و مصرف‌‌کننده متضرر شوند؛ در این بین آن‌هایی که همواره با کمترین زحمت بیشترین سود را به جیب زده‌اند دلالان و واسطه‌ها هستند.

قیمت افسارگسیخته گوشت قرمز

صباح رنجبر یکی از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از نبود نظارت کافی بر بازار گوشت گلایه کرد و گفت: گوشت قرمز یکی از کالاهای مهم در سبد غذایی محسوب می‌شود اما گرانی و قیمت افسارگسیخته این کالا باعث حذف آن از سبد غذایی مردم شده است.

وی افزود: قیمت‌ها متفاوت است و هر مغازه قصاب‌فروشی برای خود قیمتی دارد و همین یکسان نبودن قیمت‌ها دلیل محکم و مناسبی برای نبود نظارت بر این بازار است.

رنجبر خواستار رسیدگی بر بازار گوشت و دیگر اقلام و کالا شد و اظهار کرد: علی‌رغم اینکه بارها مسئولان و بازرسان وعده برخورد با متخلفان و گرانفروشان را داده‌اند اما همچنان قیمت کالاها سلیقه‌ای و روز به روز گران‌تر می‌شود و توان خرید مردم به شدت پایین آمده و متولیان این حوزه نیز تنها نظاره‌گر هستند.

کوچک‌شدن سفره مردم در پی گرانی کالا

ثنا میرکی از دیگر شهروندان سنندجی است که در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گرانی را معضل و مشکل بزرگ خواند و گفت: گرانی تنها بازار سنندج را در بر نگرفته بلکه این مشکل کشوری است و البته مسئولان استان و محلی بی‌خیال‌تر و باید وارد عمل شده و جلوی گرانفروشی برخی از سودجویان را بگیرند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید در راس مشکل این موج گرانی و عدم ثبات قیمت‌ها را کنترل کنند، افزود: خریدار نباید خرده‌فروش را عامل اصلی گرانی بداند چراکه این گرانی از واحدهای تولیدکننده و عمده فروش آغاز شده و در نهایت به مصرف‌کننده ختم می‌شود.

میرکی بیان کرد: گوشت قرمز قیمتی سرسام‌آور داشته و قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده و نوسان شدید قیمت‌ها و عدم مدیریت و بی‌نظارتی مسئولان آنان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

این شهروند سنندجی تصریح کرد: بی‌تردید افزایش قیمت‌ها در کنار ثابت ماندن یا حتی کاهش درآمد گروه‌های مردم، منجر به کوچک شدن سبد کالای اساسی خانواده‌ها شده و دیگر گوشت و اقلامی  مانند مرغ و ماهی کمتر در سفره خانوار یافت می‌شود.

دلال عامل اصلی افزایش قیمت گوشت در کردستان است

قصاب‌ها هم دل خوش به گرانی نیستند، آنان اعتقاد دارند که سودشان در رونق بازار و این رونق نیز گیر ارزانی و فراوانیست اما گرانی رونق از کسب و کارشان گرفته و از شمار مشتریانشان کاسته است و برخی از این قصاب‌ معتقدند قیمت مصوب فعلی برای گوشت قرمز برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

یکی از قصابان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ تسنیم دلالان و واسطه‌ها را دلیل گرانی گوشت و چند قیمتی بودن آن در بازار عنوان کرد و گفت: جولان واسطه‌‎ها در بازار دام و عدم نظارت قوی در این حوزه، موجب اختلاف چشمگیر قیمت دام زنده با گوشت قرمزی که در قصابی‌‎ها فروخته می‌‎شود، شده است.

این فروشنده گوشت در بازار کردستان تنها راه کاهش قیمت گوشت اصلاح زنجیره از تولید تا مصرف عنوان کرد و افزود: بعد از کشتار دام در کشتارگاه فرآیندی توسط دلالان طی می شود که منجر به افزایش قیمت گوشت در استان شده و تازمانی که حلقه اضافه دلالان در چرخه تولید گوشت قرمز حذف نشود قیمت این محصول با ارزش نیز کاهش نمی‌یابد.

دلالان بازار گوشت کردستان را قبضه کردند

شهریار حنیفی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بر اساس ابلاغیه ستاد تنظیم بازار کشور و همچنین دستور معاون اجرایی ریاست جمهوری نظارت بر تعدادی از اقلام محصولات کشاوری بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

وی افزود: بر اساس این ابلاغیه باید 9 نفر از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به سازمان جهاد کشاورزی منتقل شوند شوند و علاوه بر آن از وجود 9 نفر از بسیجیان نیز در این نظارت‌ها بهره‌مند می‌شویم به طوری‌که در هر شهرستان یک نفر بازرس و یک نفر بسیجی در این بازرسی‌ها حضور دارند.

حنیفی از تشکیل قرارگاه امنیت غذایی در استان خبر داد و گفت: گرانی‌های مطرح شده در بازار گوشت استان وجود دارد اما با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی در چند روز آینده نظارت بر بازار بصورت جدی آغاز خواهد شد!

وی به قیمت مصوب گوشت اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر گوشت گوسفندی درجه یک 130 هزار تومان و گوشت گوساله درجه یک نیز با 155 هزار تومان است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان از مصوبه تنظیم قیمت گوشت خبر داد و خاطرنشان کرد: مقرر شده در راستای حذف دلالان، اتحادیه دامداران دام زنده خریداری کند و پس از کشتار، در مراکزی که مشخص شده، گوشت به واحدهای عرضه و اصناف تحویل دهد. در اصل این طرح به دنبال این است که با حذف دلالان و واسطه‌های اضافه، موجب کاهش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده شود اما وجود دلال‌ها و واسطه‌ها مانع آن شده است.

وی اذعان کرد: یکی از عمده مشکلات ما در بازار گوشت قرمز چوبداران هستند که از استان‌های قم و اراک دام تهیه کرده و آن را بصورت مدت‌دار در اختیار قصابان کردستانی قرار می‌دهند، بدین صورت اکثر قصابان بدهکار چوبداران هستند و به دلیل وجود همین بدهی بسیاری از قصابان در فراخوان جهاد کشاورزی مبنی خرید از اتحادیه دامداران بدون حضور دلال شرکت نکرده و به ناچار دام را از همین چوبدارانی که بازار کوشت استان را قبضه کردند، تهیه می‌کنند و این امر گرانی بازار گوشت را به همراه دارد.

حنیفی نوید نظارت دقیق بر بازار گوشت داد و یادآور شد: قرارگاه امنیت غذایی متشکل از ارگان‌های نطارتی بر بازار از طریق وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و فعلا در ابتدای شروع کار بوده و به صورت جدی پیگیر مشکلات و نطارت بر بازار خواهیم بود.

مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم از سطح بازار و گفت‌وگو با شهروندان حاکی از آن است که این‌روزها گرانی و چندنرخی بودن قیمت اقلام اساسی سبد خانوار بیش از پیش اقشار ضعیف و متوسط جامعه را در تامین نیازهای حداقلی خود دچار چالش کرده و از همه مهم‌تر چوب نبود نظارت و سوءمدیریت مسئولان متولی این حوزه باعث نارضایتی مردمی و کوچک‌شدن سفره خانواده‌های کردستانی شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد