hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گذران زمستان در سرمای سرد ‌و سخت زنجان/گاز‌رسانی به روستاهای "طارم"‌ معطل چیست؟

گذران زمستان در سرمای سرد ‌و سخت زنجان/گاز‌رسانی به روستاهای "طارم"‌ معطل چیست؟

 عملیات گازرسانی به برخی‌ روستا‌ها همچون پاوه‌رود، میرزاخانلو و سرخه سنگ شهرستان طارم با اینکه دو سال است کلنگ‌زنی شده اما عملا اقدام موثری انجام نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، بهره‌مندی از حامل‌های انرژی یکی از نیاز‌های اولیه تمام جوامع از جمله جوامع روستایی است تا با فراهم آمدن امکانات لازم برای زندگی، روستائیان با دغدغه کمتری قدم در راستای تولید گذاشته و به این امر مبادرت نمایند.

گاه نبود همین حداقل‌های زندگی سبب می‌شود تا روستانشینان که به عنوان قشر مولّد در جامعه محسوب می‌شوند شغل غالب خود را که کشاورزی و دامداری است رها کرده و به حاشیه‌نشینی در شهر و اشتغال به کار‌های دیگر روی آورند.

اما متأسفانه مشکلات بسیاری دامن‌گیر روستا و روستانشینان استان زنجان از جمله نبود آب آشامیدنی، عدم گازرسانی، عدم اشتغال پایدار، نداشتن راه دسترسی مناسب است که اگر بحث نبود آب آشامیدنی در روستاهای زنجان را کنار بگذاریم، نبود گاز در تعدادی از روستا‌های دارای سَکَنه استان، همواره مشکلات و مسائلی را برای روستانشینان ایجاد می‌کند.

در استان زنجان روستا‌های بسیاری در بخش قره‌پشتلو، ماهنشان و طارم همچنان در انتظار گاز‌رسانی هستند و در فصول گرم و سرد سال همواره در حال زندگی با مشکلات و نبود حداقل امکانات اولیه زندگی‌اند. اما در طول سالیان اخیر در سطح استان زنجان در امر گازرسانی به مناطق مختلف مسائلی وجود داشته که در نهایت سبب شده تا عقب‌ماندگی‌هایی در بهره‌مندی از این حامل انرژی در برخی از روستا‌ها تحمیل گردد.



در این میان بیشتر روستا‌های شهرستان طارم به دلیل قرارگیری در مناطق صعب‌العبور در انتظار گاز‌رسانی بوده و رسیدگی به این موضوع به یکی از درخواست‌های روستانشینان هندوستان ایران که نقش بسزایی در تولید انواع محصولات کشاورزی دارند تبدیل شده است.

شهرستان طارم دارای 97 روستای بالای 20 خانوار است که 35 روستا هنوز گاز‌رسانی نشده است. این در حالی است که عملیات گازرسانی به برخی‌ روستا‌ها همچون پاوه‌رود، میرزاخانلو و سرخه سنگ با اینکه دو سال است کلنگ‌زنی شده اما عملاً اقدام موثری انجام نگرفته است چرا که مسائلی بین پیمانکار و شرکت گاز وجود داردکه سبب شده تا دود این کم‌کاری‌ها به چشم مردم و روستانشینان ذکر شده رود. 

با این حال پیش از این رسول اکبری بخشدار چورزق طارم در این باره اظهار کرده بود: گاز‌رسانی در بخش چورزق شهرستان طارم در دو فاز با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در حال اجرا است که اعتبارات فاز اول اختصاص یافته است.

به گفته وی، به دلیل وجود معارض پیمانکار کار را ترک کرده است و پروژه راکد مانده است. اما بر اساس پیگیری‌های انجام شده اگر پیمانکار جدید مشخص شود در مدت یک ماه آینده پروژه مجددا آغاز به فعالیت خواهد کرد. 

در این باره موسی احمدلو، مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به این‌که از 911 روستای استان 603 روستا گاز رسانی شده که نزدیک به 88.4 درصد خانوارها در این روستاها ساکن هستند اظهار داشت: در روستا‌هایی که در حال گاز‌رسانی است پروژه با پیشرفت 10 تا 95 درصدی در حال پیشروی هستند؛ با این حال 76 روستا نیز در دست بررسی برای طراحی و پیمان‌سپاری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه 308 روستا فاقد گازطبیعی است که 35 روستا مربوط به شهرستان طارم است گفت: شهرستان طارم درای 97 روستا است که به لحاظ جغرافیایی دارای شرایط ویژه‌ای است. به طوری که 26 روستای بالای 20 خانوار طارم، در شرایط خاص جغرافیایی که عمدتا مسیر‌های صعب‌ا‌لعبور و ارتفاعات هستند قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه در خصوص پروژه گاز‌رسانی به روستا‌های طارم هم‌اکنون 80 درصد از خانوارهای روستایی این شهرستان بهره‌مند از گاز طبیعی هستند، گفت: عملیات اجرایی گاز‌رسانی در چهار روستا در حال انجام بوده و پیمانکاران مشغول به کار هستند.

وی در ارتباط با روستا‌های پاوه‌رود و میرزاخانلو و دو روستای دیگر که در مسیر گاز‌رسانی قرار دارند، عنوان کرد: سال گذشته شرکت گاز پیمانکار اجرایی پروژه را انتخاب کرد اما معارضینی که در مسیر قرار داشتند از ادامه فعالیت پیمانکار ممانعت کردند و زمان پیمان به اتمام رسید.

احمدلو ادامه داد: با شرایط تورم پیمانکار حاضر به ادامه کار نشد و شرکت گاز مجبور شد پیمانکار دیگری را انتخاب کند و این امر هنوز انجام نشده و در دست اقدام است اما امیدواریم قبل از سال 1401 پیمانکار جدید انتخاب شده و عملیات گاز‌رسانی این روستا‌ها آغاز شود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد