hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تاکید رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور بر استفاده از ظرفیت جوامع محلی در مدیریت عرصه های بیابانی

تاکید رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور بر استفاده از ظرفیت جوامع محلی در مدیریت عرصه های بیابانی

رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور  در بازدید از پروژه های بیابان زدایی شهرستان گناباد بر استفاده از ظرفیت جوامع محلی و بهره برداری عرفی و قانونی عرصه های بیابان به منظور مشارکت فعال در مدیریت این عرصه ها تاکید کرد.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-منصور اجرای الگوی مشارکتی مدیریت بیابانی را نقطه عطفی در ارتقای حفاظت از این عرصه ها و بهره برداری پایدار از خدمات منحصر به فرد مناطق بیابانی برشمرد.

جعفریان مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان متبوع در این زمینه اعلام کرد در سال جاری ۵۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی کشور در قالب الگوی مشارکتی و سرمایه گذاری بخش های غیردولتی نظیر صنایع و معادن، مدیریت خواهد شد.

وی افزود بررسی و معرفی مواد و روش های جایگزین مالچ نفتی از اولویت های امور بیابان سازمان در سال جاری در نظر گرفته شده و این اقدام با همکاری بخش های ذیربط نظیر سازمان حفاظت محیط زیست و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در دستور کار قرار دارد.

الگوی بادشکن شطرنجی از جمله روشهای مبتنی بر دانش بومی در کشور جهت تثبیت ماسه های روان می باشد، و طی سال ۹۹ بیش از ۵۰۰ کیلومتر از تپه های ماسه ای فعال در کشور با بهره گیری از این روش که از جمله روشهای سازگار با محیط زیست است با مشارکت جوامع محلی صورت گرفته است

محمود زنگنه رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت :حرکت شن های روان در مناطق بیابانی یکی از معضلاتی است که علاوه بر مخاطرات زیستی خسارات زیادی به تاسیسات، ابنیه و... وارد میکند، از سوی دیگر استفاده از مالچ بدلیل استفاده از مواد نفتی و به تبع مشکلات زیست محیطی  در سالهای اخیر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه واقع شده است.

 بادشکن غیر زنده شطرنجی یکی از پروژه هایی است که جهت بیابانزدایی در مناطق بیابانی اجرا می شود.  این پروژه با استفاده از بقایا و سرشاخه های خشک درختان با تکیه بر دانش بومی ، جایگزین بسیار خوبی برای مالچ پاشی و استفاده از مواد نفتی  جهت تثبیت تپه های  شن روان در موارد خاص می باشد.

محمدرضا نخعی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد افزود: بادشکن غیرزنده در منطقه عمرانی شهرستان گناباد برروی تپه های شن روان در مجاورت جاده بین المللی زاهدان_مشهد اجرا شده و اثربخشی بسیار خوبی در کنترل و تثبیت تپه شن های روان دارد و مانع حرکت شن بر روی جاده شده است.  این پروژه علاوه بر جلوگیری از حرکت شن های روان باعث کاهش گردوغبار در این مناطق می شود.

گفتنی است درسال جاری 30 کیلومتر بادشکن غیرزنده در شهرستانهای خواف و گناباد از محل اعتبارات ملی اجرا خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد