hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > عده ای تمایل به واکسیناسیون ندارند/ارائه خدمات اجتماعی مشروط به ارائه کارت واکسن شود

عده ای تمایل به واکسیناسیون ندارند/ارائه خدمات اجتماعی مشروط به ارائه کارت واکسن شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به اینکه عده ای تمایل به دریافت واکسن ندارند، پیشنهاد می شود که ارائه برخی از خدمات اجتماعی مشروط به ارائه کارت واکسن باشد.
دکتر سید محمد جمالیان سوم مهرماه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با ابراز نگرانی نسبت به سوار شدن پیک ششم بر پیک پنجم که هنوز به پایان نرسیده است، اظهار کرد: از همه فرمانداران تقاضا داریم که این وضعیت را جدی بگیرند، متاسفانه در اواخر تابستان شاهد رشد سفرها بوده ایم و مراسم اربعین نیز پیش روست.
وی بیان کرد: درست است که تست کرونا از زائرین گرفته می شود، اما این حجم رفت و آمد نگران کننده است و نمونه این نگرانی در محلات به منصه ظهور رسید که به دلیل سفرها و رفت و آمدها مجددا در وضعیت قرمز قرار گرفت و ساوه نیز همچنان در وضعیت قرار دارد و با کوچکترین غلفت وضعیت دیگر مناطق نیز قرمز می شود.
جمالیان تصریح کرد: در حال حاضر طبق گزارش کارشناسان شهرستان ها به ویژه در  محلات و ساوه، باشگاه های ورزشی و شهرهای بازی فعالند و این شرایط با رنگ بندی شهر تطابقی ندارد و امیدواریم با مدیریت درست، این دو شهرستان از وضیعت قرمز خارج شود.      
جمالیان با اشاره به تلاش همه فرمانداران، افزود: ۲۹ شهرستان قرمز در کشور وجود دارد که دو شهرستان از این تعداد در استان مرکزی است و این امر پسندیده نیست، درست است که قسمت بالایی سرچشمه محلات تعطیل است اما در قسمت پایینی ازدحام جمعیت بالایی وجود دارد که عموما هم مربوط به پلاک های غیربومی است و باید این رفت و آمد تحت کنترل درآید.
وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد که مداخله صورت نگرفته است که شرایط کنترل شود و روال بیماری در حال پیشروی است، افزود: در بحث واکسیناسیون تاکنون در رنج سنی بالای ۱۸ سال، ۶۸.۱۵ درصد یک دوز واکسن دریافت کرده اند و ۳۲ درصد جمعیت هدف نیز دو دوز دریافت کرده اند به طوری که از ۷۲۴ هزار و ۹۱۹ افراد بالای ۱۸ سال در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ۴۹۳ هزار و ۱۸۱ نفر یک دوز و ۲۳۱ هزار و ۷۳۸ نفر نیز دو دوز تزریق کرده اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: در افراد بالای ۸۰ سال، ۸۵ درصد نوبت اول و ۸۱ درصد نیز دو نوبت را دریافت کرده اند و در واقع ۱۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال واکسن نزده اند، ۷۵ تا ۷۹ سال، ۹۱ درصد، ۷۰ تا ۷۵ سال ۹۴ درصد، ۶۵ تا ۶۹ سال؛ ۹۷ درصد، ۶۰ تا ۶۴ سال؛ ۹۶ درصد، ۵۵ تا ۵۹ سال، ۹۴ درصد و ۵۰ تا ۵۵ سال؛ ۸۸ درصد و ۴۵ تا ۵۰ سال؛ ۷۶ درصد، ۴۰ تا ۴۵ سال؛ ۶۵ درصد، ۳۵ تا ۴۰ سال؛ ۵۴ درصد واکسن دریافت کرده اند.
وی تصریح کرد: عده ای به هیچ عنوان تمایلی به دریافت واکسن ندارند و نمی توان مسئله را اجباری کرد، گفت: پیشنهاد می شود که افرادی که به حقوق اجتماعی توجهی ندارند، از برخی حقوق اجتماعی نیز محروم شوند و لازم است برای مثال برای گرفتن خدمات بانکی در کنار کارت ملی، کارت واکسن نیز دریافت شود که حداقل این چنین، این عده نیز متمایل به واکسیناسیون شوند.
جمالیان با اشاره به مطالعات انجام شده در میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، گفت: با وجود آنکه سن مرگ و میر کاهش یافت، اما در پیک پنجم همچنان ۵۰ درصد موارد فوتی سنین بالایی داشتند و پیک پنجم ثابت کرد که واکسیناسیون به شدت در کاهش مرگ موثر بوده است و باید از تمام توانمندی رسانه ای استفاده شود تا استقبال از واکسیناسیون بیشتر شود.
وی اضافه کرد: در سطح شهر تعداد سگ های ولگرد بالا رفته است که از نظر بهداشتی و سلامت خوب نیست، میدان سرداران، میدان ولیعصر در شب و حتی ابتدای صبح شاهد تردد سگ های ولگرد هستیم، در رودخانه شهر شمار حیوانات موذی بیشتر شده است و باید شهرداری مواجهه جدی با این امر داشته باشد تا حداقل با بیماری های دیگر درگیر نشویم.
به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان مرکزی، گفت: ۴۹۶۷ مورد مثبت ابتلا به کرونا در هفته چهارم شهریورماه در هفته اول مهرماه با ۱۷ درصد کاهش به ۴۱۰۴ مورد رسیده است.
وی افزود: با کاهش ۱۷ درصدی، شمار بیماران سرپایی از ۴۵۱۴ نفر به ۳۷۴۶ رسیده است، همچنین موارد بستری از ۴۵۳ به ۳۵۸ نفر کاهش یافت که گویای کاهش ۲۱ درصدی موارد بستری در استان است.
علیمحمدی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی موارد فوتی از ۶۸ نفر در هفته چهارم شهریورماه ۱۴۰۰ به ۶۱ نفر در هفته اول مهرماه، گفت: از آذرماه سال گذشته تا پایان شهریورماه سال جاری ۲۱۴ هزار و ۱۶۲ رپید تست در استان انجام شد که ۴۱۵۱۵ برابر با ۱۹ درصد موارد مثبت شناسایی شدند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد