hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > دعا کنیم باران ببارد

دعا کنیم باران ببارد

 دیر زمانی است زنگ خطر بحرانی بودن وضعیت سدها به صدا درآمده است، اما گویا گوش شنوایی برای آن وجود ندارد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت که «باید دعا کرد که بارندگی خوبی در فصل پاییز داشته باشیم تا این وضعیت سر و سامان پیدا کند.»
اما درحالی این اظهارنظر صورت می‌گیرد که چندی پیش برخی مسئولان نگرانی خود را از پاییز خشک ابراز داشته و گفته بودند اگر در میانه آبان، بارش‌های سال آبی 98-97 آغاز نشود، تنش‌های آبی سخت‌‌تری در انتظار کشور خواهد بود. بحران آب در بسیاری از شهرهای کشورمان به مرحله هشدار رسیده است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو در اردیبهشت سال جاری عنوان کرد که براساس بررسی‌ها، 165 شهر با جمعیت 5/10میلیون نفری در وضعیت زرد، 62 شهر با جمعیت 8/6 میلیون نفری در وضعیت نارنجی و 107 شهر با جمعیت 2/17 میلیون نفری در وضعیت قرمز و درمجموع این 334 شهر در معرض تنش آبی قرار دارند. او همچنین اظهار کرد که در 50 سال گذشته وارد چرخه‌های بلند خشکسالی شدیم و البته امسال سخت‌ترین سال است که این گفته وزیر نیرو بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف داشت. اظهارنظر دیگری که اخیرا خبرساز شد، از زبان رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست شنیده شد. عیسی کلانتری با تاکید بر اینکه وضعیت آب در کشور از آنچه گفته می‌شود، بسیار بدتر است، اعلام کرد کمتر از 50 سال آینده آب تمام می‌شود. البته آنطور که وزیر نیرو گفته این بحران قابل مدیریت است و تغییر شیوه مصرف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
براساس اطلاعات منتشر شده از وزارت نیرو، کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا به‌رغم رشد 12درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در شش حوضه آبریز دریای خزر، خلیج‌‌فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 29/21 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 15درصدی پیدا کرده است. ورودی و خروجی آب از سدها نیز متأثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند، به‌طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 33 درصد و خروجی از آنها نیز نسبت به سال گذشته 27 درصد افت داشته است و هم‌اکنون به‌طور میانگین 43 درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است. کارشناسان بحران آب ایران را قطعی می‌دانند و نسبت به بحران امنیتی در پی بحران آبی هشدار می‌دهند. در همین زمینه یک کارشناس مدیریت منابع آب تاکید کرد که بحران آب در ایران با عدد و آمار قابل اثبات است و این امر قطعی است. علی مریدی در مورد نتیجه بررسی این شاخص‌ها در ایران نیز به ایسنا گفت: با سنجش شاخص سرانه آب همچنین بررسی نسبت میزان مصرف و آب موجود کشور متوجه می‌شویم که ایران وارد مرحله بحران آب شده است چون در کشور ما هیچ کنترلی روی مصرف آب وجود ندارد و خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها همچنین وقوع گرد و خاک ناشی از خشکی این اکوسیستم‌ها بحران آب را در ایران تایید می‌کند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه نفت تا ۴۰ سال آینده و آب تا ۵۰ سال دیگر در ایران تمام می‌شود، گفت: وضعیت آب کشور از آنچه که گفته می‌شود، بسیار بدتر است. عیسی کلانتری ماه گذشته در گفت‌وگو با ایلنا خاطرنشان کرد: اگرچه میانگین بارش کاهش پیدا کرده و با تغییرات اقلیم مواجه هستیم، اما متاسفانه در مقابل مصرف آب روز‌به‌‌روز بیشتر می‌شود. آب مانند نفت نیست که با توجه به نیاز مصرف شود و به اندازه نیاز و فروش بازار برداشت شود. او ادامه داد: آب از حد نیاز ما کمتر است، اما نفت بیشتر از حد نیاز ماست، اگر بیشتر هم تولید شود، بازار از ما خریداری نمی‌کند، از همین رو برداشت و استخراج نفت براساس نیاز است، چراکه نمی‌توانیم آن را بفروشیم و بازار خرید وجود ندارند. کلانتری با بیان اینکه بازار تقاضای نفت میزان عرضه آن را به تعادل می‌رساند، تصریح کرد: متاسفانه در مورد آب اینگونه نیست و هرچه داشته باشیم می‌خواهیم مصرف کنیم و نیاز ما بیشتر از آبی است که وجود دارد.
وضعیت سدها بحرانی است
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران روز گذشته گفت: در حال حاضر وضعیت سدهای ایران بحرانی است و باید دعا کرد که بارندگی خوبی در فصل پاییز داشته باشیم تا بتوانیم این وضعیت را سر و سامان دهیم. محمد حاج رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نسبت به متوسط درازمدت شاهد ۳۱ درصد کاهش بارندگی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه منابع آبی شرایط خوبی پیش‌روی کشور قرار ندارد. او با تاکید بر اینکه تا آذر که ورودی مخازن سدها کمتر از مصرف است به ناچار از ذخایر سدها استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: همین مساله موجب شده که سدها شرایط خوبی را نداشته باشند. به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، براساس آمار، امسال نسبت به سال قبل ورودی آب به سدها ۳۳ درصد کاهش داشته که این عدد قابل قبول نیست. حاج‌ رسولی‌ها با بیان اینکه ایران چندین سال است که با بحران آب دست و پنچه نرم می‌کند، ادامه داد: برای این مساله تدابیری اندیشیده و از سوی دولت در نظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم چالش‌ها را در این حوزه پشت سر بگذاریم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد