hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان| تالاب گمیشان دوباره زنده شد

گلستان| تالاب گمیشان دوباره زنده شد

درحالی‌که اکثر تالاب‌های کشور در مسیر خشکسالی قرارگرفته خبرهای خوشی از تالاب گمیشان گلستان به گوش می‌رسد.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان بابیان این‎‌که امسال وضعیت بارندگی گلستان نسبت به سایر استان‌ها بهتر بود، گفت: در کنار بارندگی‌های مناسب، لایروبی به‌موقع کانال‌های آبرسان در اسفندماه و هدایت سیلاب‌ها، هر سه تالاب آلاگل، آجی گل و آلماگل که در آستانه خشکی مطلق قرارگرفته بودند، آبگیری شدند.

امیر عبدوس افزود: تالاب بین‌المللی گمیشان سال‌ها خشک‌شده بود به‌رغم این‌که آب دریای خزر بالا نیامده با اجرای پروژه‌ای جلوی فرار آب را گرفتیم و آب زهکشی که جهاد کشاورزی اجرا کرده را به تالاب هدایت کردیم و خوشبختانه تالاب گمیشان احیاء شد.

وی اضافه کرد: وضعیت گلستان در آلودگی‌های صنعتی هم نسبت به دو استان شمالی دیگر بهتر است و هم‌اکنون هیچ فاضلاب صنعتی در گلستان به رودخانه‌ها تخلیه نمی‌شود. وی برخلاف دربیکی که از کارخانه سیمان گالیکش به‌عنوان واحد آلاینده در استان نام می‌برد، معتقد بود با تعطیلی این کارخانه در تابستان، مهر و آبان سال گذشته، این واحد تولیدی مسئله آلودگی هوا را حل کرده است و هم‌اکنون این واحد صنعتی آلاینده‌ نیست. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان اوضاع مناطق تحت پوشش محیط‌زیست گلستان را هم نسبت به سایر استان‌ها بهتر دانست و تصریح کرد: هنوز پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما ازنظر جمعیت حیات‌وحش و بکر بودن زیستگاه و همچنین تنوع زیستی در کشور حرف اول را می‌زند و حتی زیستگاه‌های آزاد ما مانند علی‌آباد بیشترین جمعیت مَرال کشور را داراست. وی تعرض به زیستگاه‌های گلستان را نسبت به سایر استان‌ها کمتر دانست و گفت: این‌که بگوییم حال محیط‌زیست گلستان خوب است؛ این‌گونه نیست چراکه تغییر اقلیم بر محیط‌زیست استان تأثیر گذاشته است. عبدوس با یادآوری این‌که در تابستان ۹۶ باران نبارید و بسیاری از درخت‌های پارک جنگلی ناهارخوران و پارک ملی گلستان خشک‌شده است، بیان کرد: ما تأثیرات تغییر اقلیم جهانی را نمی‌توانیم کنترل کنیم اما در کنترل و تشدید نکردن این تغییرات در گلستان تا حدودی موفق بوده‌ایم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد