hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تأثیر خواب خوب شبانه بر پیری سالم

تأثیر خواب خوب شبانه بر پیری سالم

نداشتن خواب باکیفیت کافی می‌تواند فرد را تحریک‌پذیر، افسرده، فراموش‌کار و احتمال سقوط یا حوادث دیگر را بیشتر کند.

 رویداد ایران- آزاده پناهی:خواب کافی به شما کمک می‌کند سالم و هوشیار بمانید. حتی اگر بزرگسالان مسن‌تر به همان ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند، اما اغلب به‌اندازه کافی نمی‌خوابند. احساس بیماری یا درد می‌تواند خواب را سخت‌تر کند و برخی داروها نیز ممکن است شما را بیدار نگه دارند. نداشتن خواب باکیفیت کافی می‌تواند فرد را تحریک‌پذیر، افسرده، فراموش‌کار و احتمال سقوط یا حوادث دیگر را بیشتر کند.

 کیفیت خواب برای حافظه و خلق‌وخوی مهم است. در یک مطالعه روی بزرگسالان بالای 65 سال، محققان دریافتند کسانی باکیفیت خواب پایین، مشکل حل مسئله داشته و تمرکز سخت‌تری نسبت به افراد دارای خواب باکیفیت داشتند. مطالعه دیگری که داده‌های نزدیک به 8000 نفر را مورد بررسی قرارداد، نشان داد افرادی که در دهه 50 و 60 زندگی خود شش ساعت یا کمتر در شبانه‌روز می‌خوابیدند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که خواب ناکافی با تجمع بتا آمیلوئید، پروتئینی که در بیماری آلزایمر نقش دارد، مرتبط است. همچنین خواب کم ممکن است علائم افسردگی را در افراد مسن شدیدتر کند. شواهد در حال ظهور نشان می‌دهد که افراد مسن‌تری که درگذشته مبتلا به افسردگی بوده و خواب باکیفیتی نداشته‌اند، ممکن است بیشتر علائم افسردگی خود را دوباره تجربه کنند.

 به‌طورکلی، یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که افراد مسنی که خوب نمی‌خوابند و اغلب چرت می‌زنند، در معرض خطر بیشتری برای مرگ در پنج سال آینده قرار دارند. برعکس، داشتن خواب خوب با میزان کمتر مقاومت به انسولین، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است. خواب همچنین می‌تواند خلاقیت و مهارت‌های تصمیم‌گیری و حتی سطح قند خون شما را بهبود بخشد .

 چه کاری می‌توان انجام داد؟

 کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خواب بهتر انجام دهید، مانند پیروی از یک برنامه منظم خواب. سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید. از چرت‌زدن در اواخر روز خودداری کنید، زیرا ممکن است شما را در شب‌بیدار نگه دارد. اگر زمان خواب خیلی نزدیک نباشد، ورزش نیز می‌تواند به خواب بهتر شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مداخلات رفتاری، مانند مدیتیشن و ذهن‌آگاهی، می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد