hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > تغذیه و رژیم > رژیم لاغری تا عید 1402؛ 38 راهکار کاهش وزن سریع تا عید نوروز

رژیم لاغری تا عید 1402؛ 38 راهکار کاهش وزن سریع تا عید نوروز

برنامه رژیم لاغری تا عید 1402 را در ادامه توضیح می دهیم و به معرفی روش های برای کاهش وزن سریع تا عید نوروز به همراه 3رژیم کاهش وزن سریع پرداخته ایم.

لاغری تا عید یکی از هدف ها و دغدغه های همیشگی افراد به ویژه خانم ها هست تا در این مدت کوتاه تا قبل از عید نوروز بتوانند وزن خود را کاهش بدهند و در مهمانی ها استایل زیبایی داشته باشند.اما لاغری تا عید امکان پذیر است؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با جدیدترین روش های لاغری آشنا شوید.

رژیم لاغری
رژیم لاغری 

شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی (Body Mass Index) که به صورت خلاصه به آن BMI گفته می‌شود از تقسیم وزن افراد (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (قد ضربدر قد بر حسب متر) به دست می آید که به شما میزان سالم، نرمال بودن یا ناسالم بودن وزنتان را نشان دهد.

مثلا اگر BMIتان بین 15 تا 19 باشد شما لاغر هستید.با کمک فرمول شاخص توده بدنی، BMI وزن خود را به دست بیاورید و ببینید که در کدامیک از بازه های زیر قرار دارید؟

وضعیت وزنی محدوده شاخص توده بدنی
کمبود وزن کمتر از ۱۸.۵
وزن ایده آل ۱۸.۵ – ۲۴.۹
اضافه وزن ۲۵– ۳۰
چاقی نوع ۱ ۳۰– ۳۵
چاقی نوع ۲ ۳۵– ۴۰
چاقی نوع ۳ (بیمارگونه) بیشتر از ۴۰


رژیم لاغری تا عید

رژیم لاغری تا عید امکان پذیر است و اصلا سخت نمی باشد. همه ما چه مرد و چه زن قبل از عید نوروز دوست داریم تغییری در ظاهر خود به ویژه اگر دچار اضافه وزن یا چاق هستیم ایجاد کنیم تا با تناسب اندام جذاب تر از همیشه باشیم و بتونیم لباس های دلخواهمان را بپوشیم.مهم ترین ویژگی برنامه رژیم لاغری تا عید رعایت فهرست تغذیه شامل پروتئین بدون چربی، چربی‌های سالم، حذف فست و فود و فعالیت‌هایی مثل ورزش هوازی است.

رژیم لاغری
رژیم لاغری 

 38 قدم ساده برای رژیم لاغری تا عید

  1. مشخص کردن هدف: هدف خود را برای کاهش وزن تا قبل از عید نوروز روی کاغذ بنویسید تا با اراده محکم برای آن قدم بردارید.این کار باعث می شود زمانی که انگیزه شما از بین رفته بتوانید تا با دیدن هدفتان دوباره انگیزه پیدا کنید.
  2. یاداشت نوع و مقدار مواد غذایی مصرفی در روز: تمام مواد غذایی که در طول روز میل می کنید را یاداشت کنید تا متوجه شوید کدام مواد غذایی سالم و کدام را (فست و فود ها، نوشابه،شیرنی ها و...) را باید حذف کرد.
  3. کاهش حجم وعده غذایی: اگر شما حجم وعده های غذایی خود را نسبت به قبل از رژیم کاهش دید،تقریبا 100 کالری در روز صرفه جویی کرده اید و مانع اضافه وزن خود می شوید.
  4. کالری بسوزانید: برای لاغر شدن و کاهش وزن شما باید غذاهای کم کالری میل نمایید.این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که باید بیشتر از میزان مصرف خود کالری بسوزایند. شما با یک ساعت پیاده روی در روز با سرعت 5 کیلومتر در ساعت می توانید حدود 14 کالری بسوزانید.
  5. قبل از صبحانه آب بنوشید: اگر شما قبل از صبحانه یک لیوان آب ولرم همراه یک قاشق چای خوری عسل و مقدار کمی آب لیمو بنوشید به کاهش وزنتان کمک می کنید زیرا این کار باعث سم زدایی بدن می شود.
  6. خوردن صبحانه مفصل: حتما برای کاهش وزن صبحانه مفصل(شامل لبنیات، نان های سبوس دار و تخم مرغ) بخورید تا در طول روز انرژی داشته باشید و کمتر گرسنه شوید.
  7. حذف غذاهای پر چرب: غذاهای پر چرب و پرکالری را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید تا از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنید.
  8. حذف تنقلات: برای جلوگیری از چاقی بهتر است تنقلات که فاقد ارزش غذایی هستند(شیرینی، قند، شکلات، چیپس، پفک، بیسکوئیت، آبنبات) را حذف کنید.
  9. میان وعده سالم: بهتر است برای لاغر شدن در میان وعده ها خوراکی های سالم( میوه،آجیل،دمنوش های گیاهی،شکلات تلخ) بخورید.
  10. کمتر تلویزیون ببینید: شما هم قطعا متوجه شدید که تماشای بیش از حد تلویزیون باعث می شود که به ریزه خواری و پر خوری روی آورید و در کل روز کالری بیشتری دریافت کنید.
  11. بوییدن مواد غذایی در زمان احساس گرسنگی: اگر شما یک مواد غذایی را در زمان گرسنگی مانند سیب، نعناع و موز را بو بکشید،ذهنتان گول می خورد و احساس می کند که واقعا در حال خوردن آن ماده غذایی است.پس برای وزن کم کردن مواد غذایی را بو بکشید.
  12. حذف قند و شکر: برای دست یابی به هدفتان بهتر است قند و شکر را حذف کنید تا تاثیر آن را در کاهش قند خون و کنترل میزان دیابت ببنید.
  13. برنج قهوه ای: بهتر است در رژیم غذایی به جای برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید زیرا کالری کمتر و فیبر بیشتری دارد و سبب سیری شما می شود.همچنین میزان کلسترول خون شما را کاهش می دهد.
  14. قهوه: نوشیدن قهوه در صبح باعث افزایش متابولیسم بدن و تسریع فرایند چربی سوزی می شود.
  15. چای سبز: نوشیدن روزانه چای سبز به لاغرشدن شما کمک می کند زیرا دارای مقادیری کافئین است که در چربی سوزی نقش بسیار مهمی دارد.
  16. کاهش مصرف کربوهیدرات: کاهش مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا مانند ماکارونی،برنج، سیب زمینی و افزایش مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.
  17. بشقاب کوچک: برای رژیم لاغری بهتر است در بشقاب کوچکتر غذا بخورید زیرا سبب می شود غذای کمتری بکشید و کالری کمتری دریافت می کنید.
  18. مصرف ادویه: همان طور که می دانید برخی از ادویه ها مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز، زیره سبز، زردچوبه، خردل و… به کاهش وزن کمک می کند.بنابراین غذاهای پر ادویه به خصوص تند و فلفلی بخوریدزیرا باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و به کاهش اشتهای شما کمک می کند.

  19. فیبر: مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات شما را بیشتر سیر نگه می دارد و مانع از پرخوری می شود.
  20. آهسته غذا جویدن: غذاها را آهسته بجوید تا کالری کمتری مصرف کنید.
  21. خواب کافی: خواب کافی و با کیفیت در کاهش وزن موثر است.
  22. نوشیدن آب: اگر احساس گرسنگی می کنید آب بنوشید زیرا بیشتر به خاطر تشنگیه که بدن هوس چیزی می کند تا بخورد. بهتر است به جای نوشیدن آبمیوه و نوشابه که دارای قند است و بسیار چاق کننده می باشد، آب بنوشید.
  23. مصرف پروتئین: اگر در رژیم غذایی مصرف پروتئین را بیشتر از قبل کنید باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوید. در نهایت احساس سیری می کنید و کمتر به غذاخوردن روی می آورید.
  24. رنگ آبی: همان طور که می دانید رنگ آبی اشتها را کور می کند.بنابراین می توانید از رو میزی ها و بشقاب آبی رنگ استفاده کنید.در هنگام غذا خوردن از رنگ های قرمز، زرد و نارنجی استفاده نکنید زیرا باعث می شود بیشتر غذا بخورید.

  25. غذا خوردن جلوی آیینه: بهتر است موقع غذا خوردن مقابل آینه بشیند تا اهدافی که برای کاهش وزن داشته اید را به خاطر آورید و انگیزه تان برای اینکه زودتر از پشت میز بلند شوند، بیشتر شود.
  26. گرسنگی نکشید: برای کاهش وزن گرسنگی نکشید زیرا بدن شما فکر می کند که شما در حال تحمل گرسنگی هستید و سعی می کند به جای سوزاندن کالری، آنها را ذخیره کند.
  27. مصرف شام سبک: برای کاهش وزن بهتر است شبها زودتر شام سبک بخورید.شام سنگین و دیر هنگام خواب باعث افزایش وزن می شود.
  28. کاهش مصرف غذاهای نمکی: نمک برای کاهش وزن خوب نیست زیرا باعث حفظ آب در بدن و نفخ می شود.
  29. ورزش های هوازی: برای کاهش وزن بهتر است ورزش های هوازی مانند پیاده روی سریع، دوییدن، دوچرخه سواری و طناب زن را انجام دهید. 45 دقیقه پیاده روی تند روزانه می تواند باعث سوزاندن 300 کالری در روز شود که تقریبا معادل 15 کیلو کاهش وزن در یک سال است.
  30. حذف غذاهای کنسروی: از مصرف غذاهای کنسرو شده یا آماده از جمله سس ها و چاشنی ها خودداری کنید زیرا از نمک به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.
  31. استرس: استرس باعث افزایش ترشح در بدن می شود که سبب برهم خوردن عادت غذایی و افزایش میل به غذاهای شیرین یا شور می شود.
  32. از مصرف غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید: غذاهای سرخ کردنی که کالری و چربی فراوانی دارند و بسیار چاق کننده هستند را حذف کنید و به جای آن از غذاهای آب پز شده و یا بخار پز استفاده کنید.
  33. الکل مصرف نکنید: مصرف الکل به دلیل قند بالای آن باعث افزایش کالری های غیرضروری و چاقی می شود.بنابریان اگر الکل مصرف می کنید آن را حذف کنید.
  34. برای تردد در سطح شهر، دوچرخه سواری کنید.
  35. از پله ها به جای آسانسور یا پله برقی استفاده کنید.
  36. پس از مصرف وعده های غذایی پیاده روی کنید.
  37. از پشت میز کارتان، از جا بلند شوید تا کمی فعالیت کنید.
  38. قبل از غذا سالاد بخورد و از آبلیمو، آبغوره، سرکه طبیعی و روغن زیتون هم می توانید داخل سالاد بریزید.
رژیم لاغری
ورزش کردن 

برنامه ورزشی برای لاغری تا عید نوروز

برنامه ورزشی برای لاغری تا عید نوروز زیاد سخت نیست و این تمرینات را می توانید 3 روز تا 5 روز در هفته در منزل انجام بدهید تا قبل از عیدکاهش وزن چشمگیری داشته باشد.اما اگر کمتر از 30 روز تا سال جدید باقی مانده است درسته که به وزن ایده آل خود نمی رسید ولی تغییرات را احساس می کنید و از روند کار راضی هستید. لازم است این ورزش ها را هر روز منظم و هدفمندی انجام بدهید.

برای رعایت برنامه ورزشی برای لاغری تا عید لازم است 3 تا وسیله شامل حلقه لاغری، چرخونک مسگری و طناب ورزشی را داشته باشید زیرا این محصولات در لاغری و کاهش وزن مکمل همدیگر محسوب می‌شوند.

برنامه تمرینی تا عید نوروز
میزان کالری‌سوزی مدت زمان تمرین نوع تمرین
۱۳۰ ۲۰ دقیقه حلقه لاغری
۱۰۰ ۱۵  دقیقه چرخونک مسگری
۱۲۰ ۱۰ دقیقه طناب ورزشی
بین تمرینات ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید
رژیم لاغری
نوشیدن آب در زمان رژیم لاغری 

3 رژیم کاهش وزن سریع تا عید 1402

1-رژیم شوک برای لاغری ۱٠ روزه

رژیم شوک یکی از بهترین گزینه های روش های کاهش وزن و لاغری است که طی 7 تا 10 می توان آن را انجام دهید اما این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر کلسترول دارید،باید بیخیال این رژیم بشوید. همچنین باید مواد غذایی ذکر شده را به صورت خالی و بدون نان بخورید.

  • قبل از هرکاری برای صبحانه رژیم شوک باید آن را در زمان مناسب میل کنید و آن را به ساعات ظهر موکول نکنید.۲ عدد تخم مرغ آبپز، ۱ عدد سیب و ۱ لیوان چای یا قهوه به عنوان صبحانه لاغری ده روزه برای شما در نظر گرفته شده است.این نکته را به یاد داشته باشید که تخم مرغ‌ها باید به صورت کامل و با زرده خورده شوند، پس اگر کلسترول بالایی دارید، این رژیم برایتان مناسب نیست.
  • برای ناهار رژیم شوک می توانید مقداری گوشت قرمز يا ماهی کبابی يا آب‌پز، سالاد فصل بدون سس مایونز و ۲/۱ لیوان آب کرفس را مصرف کنید.
  • شما می توانید مقداری گوشت قرمز يا ماهي يا مرغ (کبابی يا آب‌پز)، جوانه‌ها و سبزیجات تازه، چند برش لیمو ترش تازه و چای یا قهوه را برای وعده شام در رژیم شوک در نظر بگیرید. اگر در وعده ناهار یک تکه گوشت قرمز خوردید، برای وعده شام گوشت مرغ یا ماهی بپزید. 

2-رژیم لاغری ۷ روز

رژیم لاغری 7 روزه را اگر به خوبی انجام دهید، می‌توانید در عرض یک هفته حدود 8 کیلو وزن کم کنید.

  1. در روز اول رژیم فقط میوه و آب بخورید.یعنی حداقل 8 تا 12 لیوان آب بنوشید و تنها میوه ای که نمی توانید بخورید موز است.
  2. در روز دوم باید به تمام خوراکی‌ها نه بگویید و فقط آب و سبزیجات(به صورت خام، پخته یا آب‌پز ) مصرف کنید. شما می‌توانید سبزیجات مورد علاقه خود رمصرف کنید. لوبیای پخته، هویج، کلم بروکلی، خیار، کدو، کاهو و کلم از جمله سبزیجات مفیدی هستند که می‌توانید آنها را به صورت تکی مصرف کرده یا با ترکیب کردن آنها و کمک گرفتن از چاشنی‌هایی مثل سرکه سیب یا آبلیمو، یک سالاد سبزیجات خوشمزه درست کنید.
  3. در سومین روز این رژیم می توانید از میوه‌ها و سبزیجات به صورت ترکیبی استفاده کنید. البته در این روز نمی‌توانید موز و سیب زمینی با هم مصرف کنید.نوشیدن ۸ الی ۱۲ لیوان آب را هم فراموش نکنید.
  4. در روز چهارم این رژیم تنها می توانید از شیر و موز استفاده کردیدو اجازه ندارید که به سمت هیچ نوع خوراکی دیگری بروید. می‌توانید در این روز ۳ لیوان شیر و حدود ۸ تا ۱۲ عدد موز را مصرف کنید و کاملا احساس سیری می کنید.
  5. در روز پنجم رژیم مجازید که یک پیمانه برنج بدون روغن بخورید. اما نکته مهم ماجرا اینجاست که در این روز باید ۶ تا ۷ عدد گوجه فرنگی تازه را میل کنید. از آنجایی که مصرف گوجه فرنگی اسید اوریک بدنتان را بالاتر می‌برد، باید حتما ۱٠ تا ۱۲ لیوان هم آب بنوشید. سوپ سبزیجات بدون روغن شامل کدو، کلم، هویج و کلم بروکلی نیز غذای دیگری است که می‌توانید یک وعده پنجمین روز رژیم لاغری خود را با آن بگذارنید.
  6. امروز هم باید یک پیمانه برنج بدون روغن را در وعده ناهار میل کنید. اما باید مابقی وعده‌ها را با خوردن سبزیجات پخته یا خام بگذارنید. همچنین از خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب غافل نشوید.
  7. در آخرین روز هم رژیم روز ششم را تکرار کنید و علاوه بر خوردن آب، یک لیوان آبمیوه طبیعی و خانگی را هم میل کنید. سپس به جلوی آینه بروید و از دیدن نتیجه زحمات و پوست شفاف خود لذت ببرید.

 

رژیم لاغری
مواد غذایی در رژیم لاغری 

 3-لاغری در ۱۴ روز

در لاغری 14 روزه باید از غلات سبوس‌دار، چربی‌های سالم، پروتئین بدون چربی و غذاهای کم نمک استفاده کنید و خوراکی‌های مجازی که می‌توانید در طی این دوهفته وعده‌های غذایی خود را با آنها پر کنید شامل: 

  • عسل
  • تخم مرغ
  • شیربادام
  • روغن زیتون
  • چای سبز
  • آووکادو
  • اسفناج
  • لیموترش تازه یا آبلیمو
  • ماست طبیعی ساده یا طعم‌دار
  • غلات با دانه‌های گندم
  • ژلاتین بدون قند
  • بادام خام بدون نمک
  • سبزیجات مختلف مثل هویج، گوجه فرنگی، کاهو، خیار، کرفس
  • انواع توت‌ها مثل توت فرنگی
  • تشمک یا زغال اخته تازه یا یخ زده
  • گوشت کم نمک یا مرغ ،گوشت بوقلمون، ماهی قزل آلا

سخن آخر

در این مطلب 38 قدم ساده برای رژیم لاغری تا عید نوروز را به همراه برنامه ورزشی به شما عزیزان توضیح دادیم و در انتها 3 رژیم برای کاهش وزن سریع تا عید 1402 را به شما معرفی کرده ایم.در صورت تمایل می توانید مطلب رژیم لاغری خیلی سریع، اصولی و علمی شکم و پهلو را مطالعه کنید.اگر شما روشی های متفاوتی برای رژیم لاغری تا عید در نظر دارید یا تجربه خاصی از کاهش وزن و لاغری برای عید دارید با ما و سایر کاربران سایت رویداد ایران در قسمت نظرات مطرح کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد