hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > 30 خاصیت و فایده عجیب آلو و عوارض جانبی مصرف زیاد آن

30 خاصیت و فایده عجیب آلو و عوارض جانبی مصرف زیاد آن

1401/05/5 , 18:06
خواص و طبع آلو را در ادامه با جزئیاتی درباره فواید آلو، مضرات آلو، مصلح آلو و ارزش غذایی میوه آلو همراه با عوارض جانبی مصرف زیاد آلو را در ادامه آورده ایم.

آلو یکی از میوه‌های تابستانی است که در رنگ‌های مختلف مشکی، زرد و قرمز موجود است. آلو چیست؟ خواص و فواید آلو زرد و سیاه چیست؟ طبع آلو سرده یا گرم؟ به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد . با ما همراه باشید.

آلو

آلو (Plum) میوه‌ ای خوشمزه و جذاب از خانواده زردآلو، شلیل و… است. اما این میوه دارای انواعی بسیار متنوع‌تر از هلو و زردآلو است؛ به طوری که امروزه بیش از 2000 گونه از آلو در سراسر جهان وجود دارد. آلوها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند یا دارای پوستی قرمز، بنفش، سبز، زرد یا نارنجی و گوشتی صورتی باشند. این میوه برای اولین بار هزاران سال قبل در کشور چین رشد کرد و بعدها در ژاپن و آمریکا نیز کشت شد. انواع مختلفی از این میوه در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شود


آلو (Prunus subg. Prunus) نام یکی از زیرسرده‌های ششگانه از سرده پرونوس است. این زیرسرده در ایران ۴ گونه گیاه درختی یا درختچه‌ای خودرو دارد. انواع اصلاح شده زیادی در سال‌های اخیر در ایران رایج شده‌است که میوهٔ خوراکی آن‌ها به مصرف تغذیه می‌رسد در ضمن گروه‌های زیادی از سایر مناطق جهان به ایران وارد شده که به صورت زینتی کاشته گردیده‌اند و میوه آن‌ها نیز گاهی به مصرف تغذیه می‌رسند.
آلو، یک میوه تک‌هسته‌ای که از لحاظ رنگ، شکل و اندازه دارای گونه‌های متفاوتی است. آلو ارزش تغذیه‌ای فراوانی دارد. این میوه را هم به صورت خام می‌توان خورد و هم درون انواع خوراک از آن استفاده کرد.

آلو 


انواع آلو:

  1. آلو ژاپنی / آلوی زرد، قرمز و سیاه، آلوی ژاپنی هستند. 
  2. آلو اروپایی /آلوهای اروپایی از نظر ظاهری کشیده‌تر هستند. 


کالری آلو

کالری آلو در حالت خام 46 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

جدول ارزش غذایی آلو خام

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 46 کیلوکالری
کربوهیدرات 11.42 گرم
پروتئین 0.70 گرم
چربی 0.28 گرم
آب 87.23 گرم
فیبر 1.40 گرم
قند 9.92 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم


ویتامین های آلو خام

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 17.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.26 میلی گرم
ویتامین K 6.40 میکروگرم
ویتامین C 9.50 میلی گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.42 میلی گرم
کولین (B4) 1.90میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.14 میلی گرم
ویتامین B6 0.03 میلی گرم
فولات (B9) 5.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

مواد معدنی آلو خام

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 6.00 میلی گرم
آهن 0.17 میلی گرم
منیزیم 7.00 میلی گرم
فسفر 16.00 میلی گرم
پتاسیم 157.00 میلی گرم
سدیم 0.00 میلی گرم
روی 0.10 میلی گرم
مس 0.06 میلی گرم
منگنز 0.05 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم



آلو 

خواص آلو زرد و آلو سیاه

  1. سلامت قلب/آلو دارای آنتی اکسیدان قوی است که مانع از اکسیده شدن کلسترول خون و رادیکال های آزاد مضر می شود و بدین ترتیب به گردش خون در رگ های خونی کمک کرده و سلامت قلب را تضمین می کند.
  2.  ضد سرطان/ آنتوسیانین‌ ها، رنگدانه‌ های موجود در این میوه هستند که با پاکسازی رادیکال‌ های آزاد مضر از بدن در برابر سرطان های سینه ،حفره دهانی، دستگاه تنفس و دستگاه گوارشی محافظت می‌ کنند.
  3.  درمان سرماخوردگی/ آلبو به علت دارا بودن ویتامین C و آهن ترکیب عالی و مفیدی بسیار قوی می باشد که می تواند برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد
  4.  آنتی اکسیدان قوی/ آلو سرشار از آنتی‌ اکسیدان بوده که در برابر اشعه‌ های آفتاب همانند سپری قوی، آسیب خورشید را به حداقل می‌ رساند و به رشد سلوله های جوان در بدن کمک می کند.
  5.  سلامتی چشم/ وجود ویتامین A در میوه آلو به سلامت چشم ها و تقویت بینایی کمک کرده و شبکه چشم را محافظت می کند.
  6. درمان کم خونی/ آلوی تازه بخصوص آلو بخارا (آلو خشک) به دلیل ترکیبات آهنی غنی، کم خونی را کاهش داده و ویتامین C نیز جذب آهن را افزایش می دهد
  7.  تسکین اعصاب / منیزیم موجود در آلو برای انقباض ماهیچه عصبی و سیگنال‌ های عصبی ضروری است که خود نوعی آرامش و نشاط را به همراه دارد.
  8.  درمان شوره سر/ ویتامین C همراه با فولیکول موجود در آلو اثر شوره سر را کاهش داده و از پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری می کند و باعث تقویت رشد موی جدید می شود.
  9.  سلامت صفرا/فیبر محلول در آلو به دلیل جذب صفرای اضافی در روده و سپس دفع آن و پایین آوردن کلسترول و ادامه این روند به سلامت آن کمک می کند.
  10.  تنظیم کلسترول/ پتاسیم و فیبر موجود در آلو به تنظیم کلسترول موجود بخصوص در کبد کمک کرده و تا حد امکان آن را کاهش می دهند.
  11.  بالا بردن مقاومت بدن/ این میوه سرشار از آهن، پتاسیم، فیبر، آنتی اکسیدان های مفید، سوربیتول و فلوراید و مواد معدنی غنی است که به بالا بردن توانایی و استحکام بدن بصورت کلی کمک می کند.
  12.  درمان اختلالات گوارشی/ ترکیبات سوربیتول و ایزاتین که در آلو موجود است می تواند به تنظیم عملکرد سیستم گوارش و درمان یبوست کمک کرده و مانع از اختلالات گوارشی گردد.
  13.  تقویت حافظه/ آلو سرشار از آنتی اکسیدان بوده که این ترکیبات می توانند رادیکال های مضری که به سلول های مغزی آسیب می رسانند را خنثی کرده و حافظه را بهبود بخشند
  14.  درمان آسم / از میوه هایی که نقش مهم در درمان آسم و تنگی نفس دارد آلو می باشدکه با خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد و وجود آنتی اکسیدانهای قوی در درمان این بیماری می تواند موثر باشد.
  15.  سلامت کلیه و مثانه/ این میوه بدلیل خاصیت آبدار بودن، یک ادرار آور قوی  وشست شو دهنده مناسب برای کلیه و مثانه محسوب و در سلامت آنها موثر می باشد.
  16.  سلامت روده و معده/ آلو حاوی ترکیباتی از هیدروکسی فنیلیاتین است که باعث تحریک عضلات روده بزرگ شده و به حرکت و سرعت دفع مدفوع کمک می‌کند و سوربیتول موجود در این میوه مقوی معده و تنظیم کننده آن است.
  17.  کاهش سکته قلبی/ میوه آلو دارای ویتامین B6 بوده، که از افزایش میزان اسید آمینه هموسیستئین جلوگیری می‌کند و احتمال حمله‌ قلبی و سکته را پایین می‌ آورد.
  18.  کاهش درمان دیابت/ فیتونوترینت‌ های (ترکیبات عالی مفید) موجود در آلو باعث می شود این میوه از لحاظ درصد گلوکز بسیار پایین باشد لذا مقدار قند خون را براحتی کنترل و مانع ار ابتلا به بیماری دیابت بخصوص دیابت نوع 2 می شود.
  19.  بهبود جریان خون / آلو جذب آهن را در بدن افزایش داده و با داشتن آهن و ویتامین C جریان خونی را نرمال و کم خونی  را کاهش می دهند.
  20.  تقویت دستگاه ایمنی/ الو سرشار از ویتامین های  K – A – C و فیبر است که ترکیب این ویتامین ها به تقویت بدن و ایمنی آن در برابر بیماری ها کمک می کند.
  21.  استحکام استخوان/ الو مملو از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها است، به همین خاطر از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری کرده و بدلیل وجود عنصر بور در استخوان‌ سازی نقش مهمی دارد.
  22.  شادابی پوست/ وجود ویتامین E و بتاکاروتن ،خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در آلو موجب شادابی، طراوت و نرمی پوست می شود.
  23.  درمان التهاب و زخم/ میوه آلو با وجود آهن غنی موجب افزایش جریان خون به بافت تشکیل‌ دهنده‌ اثر زخم یا التهاب های دیگر شده و آثار ناشی از آن را محو یا حداقل می کند.
  24.  رفع پیری/ ویتامین E و بتاکاروتن با افزایش سوخت و ساز بدن مانع از پیری زودرس شده و البته ویتامین C درجهت تولید هیدروکسی پرولین و هیدروکسی سیلین در جهت تولید کلاژن نشانه های پیری را کاهش می دهد.
  25.  شادابی و نرمی مو/ براساس خاصیت فولیکولی قوی در آلو به حفظ بافت پیوندی یا کلاژنی پوست سر کمک کرده و از رگهای پوست سر محافظت می کند
  26.  کاهش گرفتگی عضلات/ میوه آلو به دلیل وجود ویتامین پتاسیم و آهن موجوب بهبود قدرت عضلانی شده و گرفتگی ماهیچه ای را بهبود می بخشد
  27.  تنظیم فشار خون/ آلو مملو از ویتامین آهن و پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون می شود بخصوص زمانی که سطح سدیم در بدن بالا باشد برای کنترل آن از پتاسیم موجود در آلو بهره برد.
  28.  رفع بی خوابی/ وجود ویتامین آهن در آلو موجب کاهش کم خونی شده و به این ترتیب با تنظیم خون خواب هم تنظیم و بی خوابی رفع می گردد.
  29.  سلامت دندان و لثه/ فلوراید و ترکیبات فنلی موجود در آلو مشکلات دندان و بیماریهای لثه را کاهش و به رشد و بازسازی دندانها کمک می کند.
  30.  پاکسازی کبد/ سوربیتول موجود درر آلو باعث می شود که اندوخته‌ های قدیمی کلسترول، سنگ‌ های مثانه، سموم، بقایای داروها و مواد زائدی که در کبد ذخیره شده تحریک و دفع و پاکسازی گردد.

 


 

خواص آلو برای کودکان

  1.   آلو، سرشار از ویتامین A بوده و به رشد مطلوب اطفال کمک کرده و باعث تقویت بینایی آنها می شود
  2.  از آلو می توان به عنوان یک کمک غذا یا میان وعده به کودکان داده شود که از خوردن آن لذت می برند.
  3.   در تقویت قوای جسمی کودکان موثر است

 خواص آلو برای زنان باردار

  1.   مانع از زایمان زودرس میشود
  2.  باعث افزایش جذب آهن در زنان باردار می گردد
  3. باعث جلوگیری از یبوست و هموروئید در زنان باردار می شود
  4.  مانع استرس، کم خواب و خستگی در زنان باردار می شود
  5.  باعث کنترل فشارخون و دیابت بارداری در زنان باردار می شود

 

 مضرات مصرف آلو

  • بعضی افراد به میوه ی آلو حساسیت دارند. خارش و التهاب در دهان و گلو از نشانه های این حساسیت غذایی هستند.
  • این میوه حاوی مقادیر فراوانی اگزالات است که جذب کلسیم در بدن را افزایش می دهد. از آنجایی که انباشت اگزالات و کلسیم باعث ایجاد سنگ کلیه و مثانه می شود، افرادی که مستعد این بیماری ها هستند باید میوه ی آلو را با مشورت پزشک مصرف کنند.
  • آلو  ماده ی غذایی اسیدی ای محسوب می شود و مصرف آن برای بعضی افراد باعث ناراحتی معده می شود.
  • میوه ی آلو باعث کاهش قند خون می شود و به همین دلیل خوردن آن به کسانی که عمل جراحی در پیش دارند توصیه نمی شود. در حقیقت این افراد از دو هفته قبل از جراحی نباید آلو مصرف کنند.
  • تومورهای سرطانی باعث افزایش سطح سروتونین خون می شوند و آلو هم حاوی مقدار زیادی سروتونین است. مصرف این میوه قبل از آزمایش تومورهای سرطانی ممکن است نتیجه ی آزمایش را اشتباهاً تغییر دهد.
  • برای خشک کردن آلو از ماده ی سولفیت استفاده می شود تا از اکسید شدن فنول های موجود در آلوی خشک شده جلوگیری شود. افرادی که به ماده ی سلوفیت حساس هستند باید در مصرف آلوی خشک شده احتیاط کنند چون این مسأله ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک و حتی شوک آنافیلاکتیک (واکنش آلرژیک شدیدی که می تواند کشنده باشد) شود.

 

موارد منع مصرف آلو

  •   آلو دارای اسید اسکالیک است، که در صورت مصرف بیش از حد، بخصوص در کسانی که ناراحتی کلیه یا مجاری یا کیسه صفرا دارند به شکل سنگ اگزالات در مجاری ادراری متبلور می شودبنابراین در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کنند
  •  آلوی وحشی برای معده مضر است.
  • آلو برای سرد مزاجان و كسانی كه نفخ شكم دارند مضر است.

تذكرات مهم:

  • مصرف میوه هایی نظیر آلوزرد به علت آنکه پوست آنها کنده نمی‌شود عاملی دخیل در دل درد به ویژه در کودکان است، بنابراین تا حد ممکن از مصرف این میوه ها با پوست خودداری کنید.
  • به علت اینکه بیشتر این میوه ها آلوده به انواع سموم هستند، حتی نمی‌توان با شستشوی آنها مطمئن شد که این میوه ها تمیز هستند در نتیجه مصرف آلو  و دیگر میوه های شبیه آن عامل مهمی در انتقال عفونت ویروسی به کودکان هستند.
  • نوع خشک این میوه، در جای خشک و خنک یا در یخچال به‌ مدت ۶ ماه قابل نگهداری است.

طبع آلو

آلو هایی که طعم شیرینی دارند دارای طبع سرد و تر هستند  و آلو های خشک بیشتر دارای طبع سرد هستند. همچنین برگ آلو دارای طبع سرد و خشک است .

مصلح آلو

زنیان، زیره، روغن زیتون و عسل را  مصلح و بهبود دهنده آلو است.

سخن اخر

آلو میوه‌های بسیار پر خاصیت و غنی است که می‌تواند به صورت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این میوه در دسترس همه افراد است و می‌توان با خشک کردن، از آن در سایر فصول نیز استفاده کرد. در هنگام خرید آلو به سنگینی و توپری آن توجه کنید. آلوهای سنگین‌تر معمولا آبدار و رسیده هستند. بهتر است در هنگام خرید، پوست آلو را از نظر لک و کبودی نیز مورد بررسی قرار داد و ترجیحا آلوهای سالم را جدا کرد. خواص آلو پس از خشک کردن آن نیز همچنان باقی خواهند ماند.

سوالات متدوال درباره آلو


کالری آلو؟
کالری آلو در حالت خام 46 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.کالری آلو قرمز در 100 گرم 46 و کالری آلو زرد در 100 گرم 267 کالری می باشد.


مقدار پتاسیم آلو؟
یک عدد آلو قرمز متوسط حاوی 113 میلی گرم پتاسیم است


آلو باعث کاهش فشار خون میشه؟
آلو مملو از ویتامین آهن و پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون می شود


طبع و مصلح آلو چیست؟

طبع آلو سرد و تر است و مصلح آن زنیان، زیره، روغن زیتون و عسل


چه کسانی نباید آلو مصرف کنند؟

افرادی که ناراحتی معده دارند

برای سرد مزاجان و كسانی كه نفخ شكم دارند

کسانی که ناراحتی کلیه یا مجاری یا کیسه صفرا دارند



آلو برای کاهش وزن خوبه؟
 آلو خشک منبع خوبی برای انرژی است اما برای هضم آن زمان زیادی طول می کشد، بنابراین فرد برای طولانی مدت احساس سیر بودن می کند. این هم یک منبع آلی از فیبر محلول است که به از دست دادن وزن و یا جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند.


مصرف آلو برای دیابت خوبه؟
میزان قند آلو بالاست، به همین دلیل افرادی که دچار دیابت یا قند‌خون بالا هستند، بهتر است از ‌این میوه به صورت کنترل شده استفاده کنند.


مصرف آلو در زنان باردار مفیده؟
مصرف آلو در زنان باردار می توان به رشد بهتر جنین، کاهش خطر بیماری های مادرزادی و نقایص زایمان اشاره کرد. علاوه بر این مصرف آلو باعث تقویت سیستم ایمنی زنان باردار می شود و می تواند از یبوست دوران بارداری نیز جلوگیری کند.


آلو برای یبوست خوبه؟
بله .آلو و آب‌ِ آلو به بهبود یبوست معروف‌اند. هر عدد آلو محتوی تقریباً یک گرم فیبر است. بیشتر فیبر موجود در آلو از نوع غیرمحلول است. یعنی در آب حل نمی‌شود. آلو با افزایش حجم مدفوع موجب پیشگیری از یبوست و افزایش سرعت حرکت ضایعات در دستگاه گوارش می‌شود.


آلو برای بیماران کلیوی خوبه؟

بیماران کلیوی یا کسانی که مستعدد سنگ کلیه و سنگ صفرا هستند توصیه می شود که کمتر از آلو استفاده کنند، زیرا این میوه دارای اگزالات می باشد.


مغز هسته آلو خوردنی است؟
مغز هسته آلو به علت دارا بودن ماده سمی ( اسید سیانیدریک ) خوردنی نیست، اما می توان آنرا به جای مغز بادام تلخ در تهیه روغن و مصارف درمانی که برای بادام تلخ گفته شدهاست بکار برد .


آیا آلو سرشار از قند است؟

آلو به طور طبیعی سرشار از قندهای میوه‌ای مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز است.  وزن متوسط آلو حدود 78 گرم و حاوی حدود 7.4 گرم قند است؛ بنابراین غذای پر قندی نیست 


آیا مصرف آلو می‌تواند باعث بروز حساسیت شود؟
بله ممکن است باعث خارش و تورم دهان یا گلو شود.


 آلو برای حالت تهوع خوبه؟
 آلو حالت تهوع را از بین می برد. از این رو افرادی که به حالت تهوع و سرگیجه مبتلا می باشند ، بهتر است روزانه چند عدد آلو مکند.


ماندگاری آلو؟

 اگر در مکان خشک و خنک یخچال باشد تا 6 ماه ماندگاری دارد .


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد