hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > نحوه کاشت گل ارکیده در آب، گلدان و پرورش و نگهداری آن در خانه

نحوه کاشت گل ارکیده در آب، گلدان و پرورش و نگهداری آن در خانه

طریقه کاشتن گل ارکیده در خانه، پرورش و نگهداری آن در آب و گلدان، حقایقی درباره این گیاه، نماد، معنا و مفهوم و چگونگی تکثیر و بیماری های آن را برایتان آورده ایم.

ارکیده ( به انگلیسی Orchid) ، یک گیاه گلدار با گلبرگ های هندسی طراحی شده و چند رنگ است که بیش از 25000 گونه در سراسر جهان دارد.

گل ارکیده

نام انگلیسی : Orchid

نام علمی: Orchid sp

خانواده: Orchidaceae

زادگاه: سراسر جنوب شرقی آسیا از کوههای هیمالیا به جزایر Polillo ، Palawan و Nor : teZamboanga

در جزیره میندانائو در فیلیپین و شمال استرالیا و مناطق استوایی

گل ارکیده


تاریخچه

کلمه ارکیده، از واژه یونانی Orkhis گرفته شده است. این گل توسط یک گیاه شناس یونانی نامگذاری شده است. طبق باورهای یونان باستان، این گل مربوط به قدرت باروری مردان است. آن‌ها باور داشتند که زن و شوهر می‌توانند توسط این گل جنسیت فرزند خود را تعیین کنند. باور داشتند که اگر پدر یک ارکیده بزرگ را بخورد، فرزند پسر خواهد شد و اگر مادر یک ارکیده ضعیف را بخورد، فرزند آنها دختر خواهد بود.در دوران ویکتوریا، این گل به قدری کمیاب شده بود که مردم آن را مانند وسیله ای گران‌بها نگهداری می‌کردند و به دنبال جمع آوری آن بودند.

حقایقی در مورد گلهای ارکیده

  • بیش از ۲۵۰۰۰ نوع مختلف از ارکیده در طبیعت وجود دارد.
  • گلهای ارکیده بزرگترین گروه از گلهای شکوفه ای بر روی کره زمین هستند.
  • ارکیده ها تقریبا تمام رنگهای رنگین کمان را دارند.
  • ارکیده ها هنوز هم توسط کسانی که به گلها علاقه مند هستند و آنها را جمع آوری می کنند کلکسیونی درست کرده و در سراسر جهان به فروش می رسانند.
  • ارکیده همواره از قدیم به خاطر خاصیت درمانی، ضد بیماری ومحافظت از سلامتی، یک کالای گران قیمت و پر تقاضا بوده و هست.
  • در طب سنتی چین از گل ارکیده برای کمک به درمان سرفه و بیماری های ریوی استفاده می شود.
  • در یونان باستان ، گل های ارکیده با باروری مردان در ارتباط بوده و با این اعتقاد که اگر زنان گل ارکیده بخورند ، قادرند فرزندی برای ادامه سنت خانواده به دست آورند.
  • می گویند مردم انگلیس انواعی از ارکیده های زیبای غیرقابل وصف جمع آوری کرده بودند که آنها را مانند گنجینه های با ارزشی به نمایش می گذاشتند .
  • گونه ای از ارکیده به نام پلانیفولیا که البته قابل خوردن هم هست از آن وانیل تهیه می کنند. شاید کسانی فکر می کردند وانیل یک میوه است اما اینطور نیست بلکه وانیل از گل ارکیده تهیه می شود.


خواص گل ارکیده برای سلامتی

  1. گل ارکیده دی اکسید کربن را جذب می کند و اکسیژن را به هوا منتقل می کند و این حرکتی مفید در جهت تصفیه هوای داخل منزل است، در نتیجه از استرس جلوگیری شده و می تواند به مشکلات قلبی و عروقی افراد کمک کند.
  2. از لحاظ روانشناسی دیدن گل ارکیده برای افرادی که در بیمارستان بستری هستند سبب تقویت روحیه می شود و به فرد بیمار، قدرت تمرکز می دهد تا فرد بیمار بتواند روحیه خود را بالا نگه دارد.
  3. گل ارکیده می تواند رطوبت محیط را افزایش دهد و در فصل هایی که آب و هوا گرم و خشک است و شرایط برای گلو درد، خارش و خشکی پوست فراهم می شود، گیاه با افزایش رطوبت می تواند تا حد زیادی از موارد گفته شده جلو گیری کند.

کاربردهای گل ارکیده

برخی گونه های ارکیده مصارف دارویی دارند. مثلا بومی های استرالیا از میوه نوعی ارکیده به عنوان داروی ضدبارداری استفاده می کنند. وانیل طبیعی که البته در ایران فرهنگ استفاده از آن هنوز جا نیفتاده هم جزیی از یک گل ارکیده است. در چین پیاز یک گونه ارکیده به عنوان یک دمکرده آرامبخش استفاده می شود.

نماد و معانی رنگ‌های ارکیده

گل ارکیده چه معنایی دارد یا کدام ارکیده برای کدام موقعیت مناسب است و معنای دقیقی دارد؟ اگر می‌خواهید مفهوم ارکیده و رنگ‌های مختلف آن‌را بدانید همراه ما باشید.

گل ارکیده نمادی برای باروری، ظرافت و زیبایی است. اما هر رنگ، معنی خاص دیگری را هم منتقل می‌کند.برای مثال ارکیده سفید نماد معصومیت و خالص بودن، ارکیده صورتی نمادی برای دنیای زنانه، لذت و شادمانی، ارکیده زرد یادآور دوستی و ارکیده نارنجی نشانه غرور و افتخار است.

  • ارکیده صورتی ( به انگلیسی Pink Orchid) / رنگ صورتی در ارکیده نمادی از زناشویی است. به صورت سنتی از این گل در چهاردهمین و بیست و هشتمین سالگرد ازدواج استفاده می‌شود. از این گل همچنین برای دوستی و آرزوی سلامتی نیز استفاده می‌شود.
  • ارکیده قرمز ( Red orchid) / ارکیده قرمز نمادی از عشق و احساسات عاشقانه است. این گل می‌تواند یک هدیه عالی برای کسی باشد که احساسات عاشقانه به او دارید. اگر می‌خواهید پیامی از عشق و محبت را به کسی بفرستید که میانه خوبی با گل رز ندارد، ارکیده قرمز انتخاب خوبی است.
  • ارکیده نارنجی ( Orange Orchid)/ رنگ نارنجی در ارکیده نمادی از قدرت، غرور و جسارت است. از این گل می‌توان برای کسی استفاده کرد که در مسابقه‌ای مهم، مراسمی خاص یا رقابتی ارزشمند قرار دارد.
  • ارکیده بنفش(Purple Orchid) /این گل نمادی از مقام و شخصیت است. ارسال ارکیده بنفش برای کسی، نمایانگر قدردانی، تحسین و احترام است.
  • ارکیده سبز(Green Orchid)/ سبز بودن ارکیده نمادی از سلامتی و رفاه است. بنابراین هدیه دادن یک ارکیده سبز به کسی به معنی آرزوی سلامتی و موفقیت برای او است. ارکیده سبز می‌تواند حسادت را در نگاه دیگران برانگیخته کند.
  • ارکیده زرد(Yellow orchid) /شکوهی از خورشید. این گل نمادی از نشاط و آغازی تازه است. از این گل می‌توان برای هدیه دادن به هرکسی استفاده کرد که شروعی با نشاط و تازه را آغاز کرده است، مانند زوج‌های تازه ازدواج کرده، کسی که به خانه‌ای جدید آماده و…
  • ارکیده آبی (Blue orchid) /این رنگ از ارکیده بسیار نایاب و خاص است به همین خاطر این گل نمادی از لوکس و خاص بودن است. دسته گلی از ارکیده‌های آبی می‌تواند جلوه‌ای از خاص و یکتا بودن را به او منتقل کند.
  • ارکیده سفید(White orchid) /هیچ‌گاه برای هدیه دادن ارکیده سفید نامناسب نیست. آدم‌ها خاص بودن و زیبایی ارکیده سفید را تمجید می‌کنند. اما در هر حال ارکیده سفید در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارد که شامل معصومیت، خلوص نیت، امید و تزکیه است.در دوران ویکتوریا در انگلستان ارکیده سفید نمادی از رفاه بود. در ژاپن این گل نمادی از شان و منزلت است.

گل ارکیده




اهمیت ارکیده در فرهنگ‌ها

ارزش‌ها و مفاهیم گل ارکیده به مواردی که گفته شد خلاصه نمی‌شود. در سراسر زمین جوامع مختلف از این گل زیبا استفاده‌های زیادی می‌کنند و آن‌را نمادی از کشور خود می‌دانند. برخی از این کشورها شامل:

کلمبیا، ارکیده کریسمس
کاستاریکا، ارکیده گواریانته اسکیننری
برزیل، ارکیده کُرسیج
اندونزی، ارکیده ماه
بلیز، ارکیده سیاه
سیشل، ارکیده تروپیک‌برد
پاناما، ارکیده پریستریا الاتا
سنگاپور،ارکیده سنگاپوری
ونزوئلا، ارکیده کریسمس

ارکیده‌ها معمولا بومی مناطق گرمسیری هستند. کشورهای مختلف انواع مختلفی از این گیاه را بومی خود کرده‌اند اما فرقی نمی‌کند چه فرهنگ یا چه جامعه ای باشد، ارکیده در تمام فرهنگ‌ها شادی‌آور و زیبا هستند.

گل ارکیده انتخابی مناسب برای هدیه دادن

  • گل ارکیده به دلایل بسیار یک هدیه ارزشمند است، زیرا دارای غنچه های متعدد بوده و برای سال ها می تواند غنچه دهی داشته باشد.
  • مراقبت و نگهداری گل ارکیده و همچنین تکثیر گل ارکیده بسیار آسان تر شده است.
  • گل ارکیده هدیه ای مقرون به صرفه و جذاب است و به راحتی می توان آن را حمل کرد.

6 خصوصیت منحصر به فرد ارکیده

  • گل های زایگومورفیک / گل های ارکیده نوعی خاص از گل های نامنظم به شمار می روند که از نوعی تقارن محوری برخوردارند. تنها یک برش از مکانی خاص قادر به ایجاد دو بخش مشابه و قرینه است و هر نوع برش از قسمتهای دیگر منجر به تولید در بخش نامتشابه می گردد.
  • گرده /گرده گل های ارکیده به کیسه های مخصوص به نام پولنیا چسبیده است که حشرات گرده افشان آنها را پس از گرده افشانی جدا می کنند. تعداد این کیسه ها در هر گل بر حسب جنس از ۲ تا ۱۲ عدد متفاوت است. تعداد و نحوه قرار گیری آنها در گل خود وجه مشخصه شناسایی آنها است مثلا در کاتالیا ۴ کیسه و در الالیا 8 کیسه وجود دارد.
  • بافت گل ارکیده: اندام های تولید مثل گل پرچم و مادگی هر دو درون ستونی متحد به نام اندام های تناسلی نر و ماده قرار دارند. در داخل این ستون مجرایی وجود دارد که از کلاله تا تخمدان کشیده شده است. این ستون حاوی یک بساک بارور در قسمت بالایی و سطح مادگی در بخش زیرین است.
  • شاخک: در سطح زیرین اندام های تناسلی نر و ماده بین بساک و کلاله وجود دارد. این شاخک دو نقش را ایفا می کند:اول اینکه چون سد و مانعی بین اندام زایای نر و ماده قرار گرفته بنابراین مانع خود باروری میشود.دوم آنکه شاخک غده ایست که تولید ماده چسبنده ای می کند که حشرات را به سمت این اندامها جذب می نماید و به نحوی عمل می کند که حشره موقعی که می خواهد از گرده استفاده کند، این ماده پشت او می چسبد. بنابر این گرده یک گل را می تواند به کلاله مادگی دیگر منتقل کند.
  • بذرها: گل های ارکیده مقادیر زیادی بذر تولید می کنند، بنابراین یک غلاف بذری در برگیرنده قریب به ۱۰۰۰۰۰۰- ۵۰۰۰۰۰ بذر است. بذرها هیچ آندوسپرمی ندارند و در طبیعت بدون کمک قارچها قادر به جوانه زنی نیستند و به عنوان بذر برهنه نیز نامیده می شوند. ولی در شرایط آزمایشگاهی می توانند جوانه بزنند. هر گیاهی که حداقل ۴ مشخصه از این ۵ مشخصه را داشته باشد به خانواده ارکیده متعلق است.
  • ریشه: ریشه های هوایی در ارکیده ها علاوه بر وظایف کلی ریشه ها در گیاهان که شامل پابرجایی و تغذیه گیاه است، وظایف دیگری را نیز دارا می باشند مثل ذخیره آب، ذخیره مواد غذایی، تنفس و فتوسنتز. در ارکیده های سیمپودیال، ریشه ها از ریزوم منشأ می گیرند و در مونوپودیال از ساقه بیرون می آیند.در شرایط طبیعی ریشه بسیار شبیه به ساقه است و تقریبا دو سوم توده گیاه را تشکیل میدهد که این علت اصلی سازگار شدن این گیاه به شرایط متفاوت محیطی است. هر چه ریشه ها پیشرفته باشند قدرت جذب نمک و مواد معدنی اندکی که در آب باران و شبنم صبحگاهی است و حل نشدنی می باشند بیشتر است.

انواع گل ارکیده (8 مدل معروف)

شاید خیلی ها با شنیدن نام ارکیده گمان می کنند که با یک گیاه خارجی و زینتی مواجه هستند که در طبیعت ایران پیدا نمی شود، اما واقعیت این است که سرزمین پهناور ایران با تنوع عظیم گونه هایش به هیچ وجه از داشتن این تکامل یافته ترین گل ها بی نصیب نمانده و دست کم ۵۰ گونه مختلف ارکیده را در خود می پروراند. این ۵۰ گونه متعلق به ۱۸ جنس مختلف اند.

1- ارکیده فالانوپسیس phalaenopsis

این نوع ارکیده به ارکیده ی پروانه ای یا ارکیده شاپرکی نیز معروف است. که در حال حاضر از هر دو گونه در گلستان علی موجود است. فصل گلدهی و زمان گلدهی ارکیدها متفاوت است معمولا از دسامبر (دی ماه) شروع می شود و چند ماه گل دارند. پس از گل دهی مدتی استراحت و بازسازی نیاز هست تا دوباره به گل بنشیند.

معمولا فالانوپسیس ها حداقل یکبار و گاهی تا سه بار در سال می توانند گل بدهند. اندازه گل های فالانوپسیس از قطر ۵ سانتی متر تا ۱۲ سانتی متر متغیر است. رنگ گل ها بسیار متنوع است و رنگ سفید، ارغوانی (بنفش) و ارغوانی رگه دار در حال حاضر موجود است (رنگهای صورتی و زرد و ترکیبی از سفید و صورتی و … نیز وجود دارند)

2-ارکیده سیمبیدیوم ( cymbidium)

از واریته های کوچک است که به سادگی می توان آن را پرورش داد. گل هایش به رنگ های صورتی، سبز، سبز و قرمز، قرمز و شاه بلوطی است. ازدیاد آن از طریق جدا کردن و کاشت قطعات ریزوم در بهار هنگام تعویض گلدان صورت می گیرد. ارکیده هایی هستند که در بیرون از ساختمان قادر به رشدند.

آنها در نور کافی تابستان به بهترین نحو گل های خود را آشکار می کنند، همینطور در اوایل پاییز قبل از اینکه برگ ها به زردی بگرایند این نوع ارکیده نیز مانند سایر خویشاوندانش هنگامی که غنچه هایش باز می شود، باید از تابش قوی خورشید در امان باشد.

ارکیده های سیمبیدیوم اولین ارکیده هایی بودند که به عنوان گیاهان آپارتمانی به فروش رسیدند. این ارکیده ها به صورت گلهای شاخه بریدنی عرضه می شوند که در ابتدا اندازه گل ها بسیار بزرگ بوده است. امروزه رقم های جدیدی به نام مینی سیمبیدیوم یا میدی سیمبیدیوم تولید شده اند که گل های کوچکتر و مناسب تری برای داخل آپارتمان تولید می کنند.

این گیاهان دو تا سه ماه در سال گل می دهند. نگهداری این ارکیده ها در خانه خیلی راحت است و در مقابل رفتار بد انسان، تحمل بالایی دارند. این جنس دارای ۵۲ گونه از گیاهان همیشه سبز به رنگ ارغوانی روشن است.

3- ارکیده کاتلیا لابیانا (cattleya labiata)

این نوع ارکیده در ایران کمتر پیدا می شود و به آن ملکه ارکیده ها نیز می گویند، به خاطر گل های معطر و درشتی که دارد و نگهداری آن راحت است. سیکل زندگی کاتلیا بدین صورت است که اول بهار شروع به رشد ریشه و پیازچه های جدید می کند و بعد از پایان گلدهی، ریشه دهی و برگدهی شروع می شود تا زمستان که گیاه استراحت می کند و از جنس های مشهور ارکیده است که دارای ۵۰ گونه و هزاران هیبرید است.

4-ارکیده دندروبیوم ( Dendrobium)

یکی از بزرگترین جنس های خانواده ارکیده است و بعد از جنس بالبوفیلوم بزرگترین جنس از نظر تعداد گونه است. این جنس دارای ۱۴۰۰ گونه و از جزایر اقیانوس آرام تا هیمالیا گسترش دارد. اپیفیت و با فرم رشد سیمپودیال با ریزومهای کوتاه است

بسته به شکل برگ می توان محل رشد آن را مشخص کرد. اگر سطح برگ صاف و شفاف بود نشان میدهد گیاه احتیاج به فصل خواب ندارد و مخصوص مناطق گرم و مرطوب است. در حالی که اگر سطح گیاه ضخیم و دارای کوتیکول بود نشان میدهد مخصوص مناطق گرم با فصل خشک است. تکثیر این گیاه از طریق بچه تاج، تقسیم بوته و برش پیاز مسن است. برای گل انگیزی نیاز به یک ماه شب سرد در پاییز دارد. مدت عمر گل روی گل آذین زیاد است. زمان برداشت گل نیز زمانی است که تمام گلچه ها روی گل آذین باز شده باشند.

Dendrobium orchid

5- سیپریدیوم (cyperipedium)

یکی از مناسب ترین ارکیده های آپارتمانی است. بیشتر گونه ها، واریته ها و هیبریدها را می توان در پرورشگاههای گل از معمولی ترین آنها تا گیگانتیوم’، کایوداتوم”، دالینیوم با گل های بسیار بزرگش (به قطر ۱۸ سانتی متر) که از کمیاب ترین و مشکل ترین نوع پرورشی است، به دست آورد.

cypripedium orchid

60 میلتونیا (miltonia)

دارای هیبریدهای زیبایی است که پرورش آنها ساده است، گلها به رنگ های قرمز و سفید، سفید با رگه های البالویی قرمز، کرم و قهوه ای شاه بلوطی، شرابی و زرد و قرمز با حاشیه های سفید است.

miltonia orchid

7- اودونتو گلسیوم ( odontoglossum)

اصل و منشأ این گل از مکزیک است و دارای گل های خیلی عجیبی است، زیباترین گونه اش گراند با گل های طلایی و قهوه ای بزرگ است.

odontoglossum orchid

8- پافیوپد یلوم (paphiopedilum)

این جنس بومی جنوب شرق آسیا است. به راحتی از طریق تقسیم بوته قابل تکثیر است و برای گلدهی نیاز به سرمای زمستانه دارد. در زمستان گل می دهد و کشت آن آسان است. رنگ گلها قهوهای، شاه بلوطی و قرمز، شکلاتی و سفید یا گلی و سبز است. ازدیاد آن از طریق تقسیم بوته در بهار امکان پذیر است.


آموزش روش تکثیر گل ارکیده در خانه

ارکیده ها را می توان هم به طریق جنسی و هم غیر جنسی تکثیر کرد. از آنجا که بیشتر ارکیده ها از طریق بذر معمولا گل های مناسب و مرغوبی جهت تولید وسیع بوجود نمی آورند بیشترین سعی و تلاش افراد بر تکثیر غیر جنسی این گیاه صورت می گیرد.

1- ازدیاد از طریق قلمه:

  • پس از پایان عمر آخرین گل گیاه آماده قلمه برداری است که محل آن بهتر است حتی الامکان نزدیک پیاز کاذب باشد.
  • بخش راسی ساقه دقیقا از زیر اولین گل قطع می شود و ساقه ای ۳۷ / ۴۵ سانتیمتر باقی گذاشته می شود.
  • سپس قلمه ها را به صورت خوابیده بر بستری از خزه مرطوب به نحوی می خوابانند که بخش انتهایی آنها جهت جلوگیری از خشک شدن با خزه مرطوب پوشیده شده باشد.
  • پس از ۲ تا ۳ ماه گیاهی کوچک از گره ها نمو می کند.
  • زمانی که گیاه ۳ تا ۴ ریشه وجود دارد می توان آن را از پایه مادری جدا کرد در گلدان کاشت و ۲ تا ۳ سال بعد گیاه به حد گل دهی می رسد.
  • در اکثر اوقات بالایی ترین گره که درست زیر اولین گل است واجد یک جوانه گل است و گره پایینی اغلب جوانه با دوامی ندارد بنابراین تنها از گره های وسطی باید استفاده نمود.
  • در زمان قطع براکته ها باید به نحوی دقت نمود که لبه های آن به طور نامنظم بر روی ساقه باقی نماند تا محل اجتماع اسپور قارچ گردد
  • ساقه های قطع شده را در محلول کلرکس ۱۰٪ به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه قرار میدهند.
  • پس از آن ساقه ها را خارج و دوباره انتهای آنها را با چاقوی ضدعفونی شده قطع می کنند.
  • هر یک از این بخش ها را در لوله آزمایش محتوی محلول غذایی قرار میدهند.
  • پس از 3 ماه از گره گیاهی شروع به نمو می کنند با تشکیل ۲ تا ۳ ریشه میتوان گیاه را از محیط خارج و در گلدان کاشت.

2- ازدیاد از طریق تقسیم بوته:

  • کاتالیا و دیگر ارکیده های چند پایه و خمیده را با تقسیم بوته از پایه مادر ازدیاد می کنند این ازدیاد بر روی گیاهانی انجام می گیرد که ۶ پیاز کاذب یا بیشتر داشته باشند.
  • محل برش ریزوم از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب بوده و هر دو قسمت را به صورت گیاهان مجزا در گلدان می کارند.
  • از آنجایی که اکثر کاتالیاها تنها سالی یک برگ بوجود می آورند.
  • تقسیم ریزوم اکثر گیاهان هر ۳ سال یک بار انجام می پذیرد.
  • جنس هایی چون سیمبیدیوم و پافیوپدیلوم را بیشتر می توان با تقسیم ریزوم ازدیاد نمود.

گل ارکیده

آفات و بیماری های گل ارکیده

1-سیاه شدن برگ ها

در بسیاری از ارکیده ها مخصوصا در آب و هوای گرم دیده می شود. برگهای جوان سیاه رنگ شده و این تغییر رنگ از نوک برگ شروع و به دیگر بخش ها توسعه می یابد. برگهای جوان حتی گاهی کاملا سیاه شده و می ریزند و گاهی حتی ساقه متورم شبیه پیاز نیز سیاه می شود.

سطح یک یا چند برگ از گیاه حالت بی رنگ و چروکیده پیدا می کند و بعدا همین قسمت ها زرد و نهایتا سیاه میشود که به نظر نوعی آلودگی ویروسی می آیند، ولی چون دیگر برگها چنین علایمی بروز نمیدهند مشکل ویروسی نیست. این مشکل در شب های سرد زیر ۷ درجه سانتیگراد و یا در زمان پاشیده شدن آب سرد بر سطح برگها حاصل می شود.

2-پوسیدگی طوقه

در این بیماری ابتدا برگها زرد رنگ می شوند و در طی ۱ الى ۲ روز به تمامی قسمتهای گیاه سرایت می کند.

راه حل نسبی آن: در آوردن گیاه از گلدان و فرو کردن تمام قسمت های آن در یک محلول قارچکش است. بهترین راه جلوگیری از بروز این بیماری: رعایت فاصله مناسب بین دو آبیاری است و این که آب روی برگهای این گیاه ریخته نشود و تا جایی که امکان دارد ساقه اصلی گیاه خیس نشود.

آبیاری را باید صبح انجام داد که با فرا رسیدن شب و پایین آمدن دما رطوبت اضافی محیط از بین رفته باشد. در صورت وجود آب و هوای سرد و مرطوب برای جلوگیری موثر از بروز این بیماری می توان از سمومی مانند دیتان ام -۴۵ و کاپتان استفاده کرد و محلول آن را به خاک گیاه داد

3- پوسیدگی ریشه

این بیماری مدتها طول می کشد تا گیاه را از بین ببرد و در طی این مدت گیاه رشد نخواهد کرد.

راه حل: برای گیاهانی که سال ها است رشد نکرده اند باید گلدان تعویض کرد و آنها را در بستری تازه کاشت و در آبیاری آنها زیاده روی نکرد. در گیاهان با ریشه پوسیده غنچه ها می ریزند و برگها خمیده میشوند و از شادابی و استحکام برخوردار نیستند.

نشانه های بارز این بیماری ریشه های سیاه رنگ شده گیاه است.

4- بیماری قارچی بوتریتیس

این بیماری می تواند گلهای گیاه را آلوده کرده و لکه های سفید خاکستری روی آنها ایجاد کند.

بهترین راه جلوگیری: از این بیماری تهویه مناسب هوا است که مانع از جمع شدن رطوبت بیش از اندازه محیط که یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری است، می شود

5- عدم گل دهی و ریزش گل ها

گرما یا سرمای محیط، آبیاری بیش از اندازه با کمتر از حد گیاه، استفاده بیش از اندازه از کودها، نزدیک بودن گیاه به مواد مصنوعی تازه همانند موکت، فرش، پارکت و یا کاغذ دیوارهایی که به تازگی نصب شده اند و کمبود نور نور محیط از دلایل آن است

آفات:

ارکیده نیز مانند دیگر گیاهان، از مشکلاتی مانند شته، تریپس، کرم ریز قرمز، ویروس ها و دیگر آفات گیاهی رنج می برد. یکی از سموم حشره کش مناسب که برای این گیاه معرفی شده است سم ارتان است و بنظر می رسد که سایر سموم به گل های این گیاه آسیب وارد می کنند.

روش نگهداری گل ارکیده

  1. آبیاری: بطور کلی آبیاری ارکیده باید یک بار در هفته در زمستان و دو بار در هفته وقتی هوا گرم و خشک می شود انجام گیرد.
  2. نور: ارکیده در نور زیاد شکوفا میشود ، اما نور مستقیم خورشید می تواند ارکیده ها را بسوزاند. نور روشن ، غیرمستقیم از یک پنجره شرقی یا جنوبی ایده آل است. رنگ برگ نشانگر خوبی از میزان نور ارکیده است: برگهای سبز روشن نشانگر یک گیاه خوشحال و سالم است.
  3. مکان :محل گلدان ارکیده نباید زیاد تاریک و در مقابل نور مستقیم خورشید باشد ، بهترین مکان، نزدیک پنجره های جنوبی و شرقی است که نور بهتری نسبت به سایر پنجره ها دارد. اگر برگ های ارکیده سبز روشن باید یعنی شرایط نور مناسب است و اگر برگ های آن سبز تیره باشد یعنی نور محیط کم است و باید جای گلدان را عوض کنید و اگر برگهای آن زرد یا قهوه ای باشد یعنی نور در محیط زیاد است.
  4. روش کاشت: شما می‌توانید ارکیده را هم در باغچه و هم در گلدان کاشته و در منزل از آن نگهداری کنید.
    برای کاشت ارکیده داخل گلدان، همیشه گلدان بزرگ انتخاب کنید. ریشه این گیاه به هوای زیادی در اطراف خود نیاز دارد. برای آبیاری نیز مثل اکثر گیاهان، اجازه بدهید خاک خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. و به‌عنوان نکته آخر در این بخش نیز از زه کشی مناسب خاک مطمئن شوید.

گل ارکیده

اشتباهات مهلک در آبیاری گیاه ارکیده

اگر اطمینان دارید که رطوبت اتاقی که ارکیده در آن قرار دارد؛ کمتر از 40 درصد است، اسپری کردن را روزی یک مرتبه انجام دهید. از یاد نبرید رطوبت بالای 60 درصد می تواند باعث نابودی ارکیده ها شود. از این رو اگر محیطی که ارکیده در آنجا رشد می کند، رطوبتی بالای 60 درصد داشت، سعی کنید با استفاده از موادی که جاذب رطوبت هستند، این روطوبت را به میزان قابل قبول برای رشد ارکیده ها برسانید.

1- افراط در آبیاری بیش از هر عامل دیگری سبب از بین رفتن ارکیده می گردد.

2- آبیاری و کیفیت آب بسیار مهم است. ارکیده ها را مانند هر گل پرورشی دیگری بایستی به طور کامل آبیاری کرده و پس از آن تا شروع خشک شدن سطح خاک گلدان نبایستی به آن آب داد.

3- شاید روزهایی که طول می کشد تا سطح گلدان شروع به خشک شدن نماید تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، نوع ظرف، نوع خاک، سن محیط کشت و اندازه گیاه در گلدان قرار گیرد.

4- مدت زمان نگهداری ساقه گل دهنده در ارکید فالانوپسیس بسیار زیاد و باور نکردنی است. یعنی زمانی حدود ۳ تا ۶ ماه یک ساقه گل دهنده به شکوفایی ادامه میدهد. حتی شاخه بریده این گل هم یک ماه در آب دوام می آورد. بعد از تمام شدن غنچه ها ساقه گل دهنده را بررسی می گردد.

سمی بودن گل ارکیده

خوشبختانه ارکیده سمی نیست و هیچ خطری برای حیوانات خانگی ندارد، اما توصیه می‌شود آن را دور از دسترس کودکان خود نگه دارید.


سوالات متدوال درباره گل ارکیده

گل ارکیده به انگلیسی؟
Orchid
گل ارکیده نماد چیست؟
گل ارکیده نمادی برای باروری، ظرافت و زیبایی است.
معنی رنگ های مختلف گل ارکیده چیست؟
گل ارکیده ی قرمز نماد عشق، ارکیده ی سفید نشان فروتنی، ارکیده ی بنفش نماد تحسین، احترام و وفاداری و ارکیده ی زرد نماد شادی و شروع دوباره است. عطر ارکیده نماد انسانی با ذات خوب است.
خاک گلدان ارکیده از چه چیزهایی تشکیل میشود؟
ترکیب خاک ها بر حسب نوع ارکیده ها متفاوت است.

برای ارکیده های زمینی: مخلوط دو قسمت خاک برگ، یک قسمت خاک لوم، یک قسمت پیت مناسب است.

برای ارکیده های اپیفیت یا انگلی: اگر در سبد کاشته شوند، بایستی در کف سبد مخلوطی از ۲ قسمت خزه و ۳ قسمت سرخس اوسموندا ریخته شود. سرخس اوسموندا باعث نفوذ هوا به داخل شده، تنفس ریشه ها را ممکن و زهکشی را آسان می سازد.

آیا زمان تغذیه و کوددهی گل ارکیده مهم است؟

کوددهی باید به طور منظم انجام شود و می بایست از کود دارای نسبت بالای نیتروژن یا نسبت مشابه آن (از پوست صنوبر) استفاده شود.
تقویت گل ارکیده؟

گهگاه از کود دارای فسفر زیاد یا تقویت کننده گل دهی بایستی استفاده شود تا جوانه هایی قوی و گل هایی سالم ایجاد گردد. گیاهان دارای رشد فعال، هر دو هفته یک بار به کود نیاز دارند، در غیر این صورت یک بار در ماه این کار را بایستی انجام گردد.

در هر بار آب دهی می توانید کود را از یک چهارم محلول توصیه شده بریزید. هر ماه یک بار با فشار به گل آب بدهید تا از جمع شدن نمک های کود جلوگیری شود. به منظور حداکثر رشد به ارکیده ها هر دو هفته یک بار باید کود داد البته به شرطی که برای آنها نور و دما و آب مناسب فراهم شده باشد.

رطوبت مورد نیاز گل ارکیده چقدر است؟

در بهار و تابستان هر دو روز یکبار با آب ولرم و سبک فاقد املاح گیاه را غبار پاشی باید کرد. جهت تأمین رطوبت دائمی و پایدار به زیر گلدانی حاوی سنگریزه آب اضافه می کنند. در صورت پایین بودن درجه حرارت (۱۳ درجه سانتیگراد) غبارپاشی مضر است.

چطور بفهمیم گلدان ارکیده به آب نیاز دارد یا خیر؟
روش اول : خاک گل های بالغ کاتالیا باید قبل از آب دهی مجدد، کاملا خشک باشد. نهال ها نیز به رطوبت دائمی بیشتری نیاز دارند. گلدانی را که در آن گل کاشته شده، وزن شود و گلدان خالی هم اندازه آن هم وزن شود و وزن آنها مقایسه شود تا متوجه شویم که آیا گیاه نیاز به آب دارد یا خیر و یا مداد تیزی را بایستی در خاک فرو گردد، اگر به راحتی داخل آن رفت، می تواند نشانه مرطوب بودن خاک باشد.

روش دوم: اگر مطمئن نیستید، بهترین کار این است که یک یا دو روز تا زمان آبدهی صبر گردد. گیاهانی که دارای رشد فعالی هستند، بیشتر از گیاهانی که در حال استراحت هستند، نیاز به آب دارند. آب زیر ۱۰ درجه سانتیگراد ممکن است به گیاه آسیب رسانده و خاک را نرم کند.

چطور رطوبت کافی برای گلدان ارکیده فراهم کنیم؟
برای اینکه بهتر بتوانید میزان رطوبت داخلی منزل خود را تشخیص دهید، سعی کنید یک رطوبت سنج تهیه کنید تا همواره از رطوبت مکانی که ارکیده در آنجا رشد می کند، بهتر باخبر باشید. یکی از روش های بالا بردن رطوبت محیط رشد ارکیده ها این است که شما با استفاده از یک اسپری آب پاش رطوبت کافی را به گلدان ارکیده ها برسانید.رطوبت بالا معمولا بهترین مکان را برای رشد انواع باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند و این عوامل به تنهایی می توانند باعث نابودی ارکیده ها شوند.
علت زرد شدن برگهای گل ارکیده چیست؟
زرد شدن برگ گل ارکیده، ممکن است در نتیجه عدم دریافت میزان صحیح نور باشد. ارکیده نباید در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. به طور کلی سعی کنید ارکیده را در مکانی قرار دهید که نور خورشید را به صورت غیرمستقیم اما به طور کافی دریافت کند.
آبیاری بیش از حد نیز ممکن است دلیل دیگر زرد شدن برگهای ارکیده باشد. در واقع آبیاری گیاه بیش از حد مورد نیاز، سبب پوسیدگی ریشه شده و در نهایت منجر به زرد شدن برگها خواهد شد. در این شرایط، باید خاک گیاه را به کلی عوض کرده و گیاه را مجدد بکارید. اگر در حین تعویض گلدان، دیدید که ریشه هنوز دارای بخش‌های سبز و سالم است؛ قبل از کاشت مجدد حتما قسمت‌های پوسیده و آسیب دیده را از آن جدا کنید.
ابتلای گیاه به بیماری‌ها نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل زرد شدن برگهاست. اگر لکه و نقاط مختلف بر سطح برگ ظاهر شد و بوی معمولی داشت، احتمالا گیاه به یک بیماری قارچی دچار شده است. اما اگر متوجه شدید بوی گیاه نامطبوع است، یعنی گیاه درگیر یک بیماری باکتریایی است.در هر دو مورد، ارکیده را از سایر گیاهان دور کرده و بخش‌های مبتلا را با یک قیچی تیز ببرید. در نهایت تمام بخش‌های گیاه را با یک محلول ضد قارچ اسپری کنید.
علت سیاه شدن برگ های برگ های گل ارکیده چیست؟
این تغییر رنگ از نوک برگ شروع و به دیگر بخش ها توسعه می یابد. این مشکل در شب های سرد زیر ۷ درجه سانتیگراد و یا در زمان پاشیده شدن آب سرد بر سطح برگها حاصل می شود.
چرا طوقه گل ارکیده پوسیده میشود؟
در این بیماری ابتدا برگها زرد رنگ می شوند و در طی ۱ الى ۲ روز به تمامی قسمتهای گیاه سرایت می کند.
راه حل :
در آوردن گیاه از گلدان و فرو کردن تمام قسمت های آن در یک محلول قارچکش است.
رعایت فاصله مناسب بین دو آبیاری است.
آب روی برگهای این گیاه ریخته نشود.
ساقه اصلی گیاه خیس نشود.
چرا گلدان ارکیده گل نمیدهد یا گل های آن میریزد؟
گرما یا سرمای محیط، آبیاری بیش از اندازه با کمتر از حد گیاه، استفاده بیش از اندازه از کودها، نزدیک بودن گیاه به مواد مصنوعی تازه همانند موکت، فرش، پارکت و یا کاغذ دیوارهایی که به تازگی نصب شده اند و کمبود نور نور محیط از دلایل آن است.
چه کار کنیم که گلدان ارکیده ما گل بدهد؟
برای اینکه گل ارکیده گل دهی داشته باشد باید ساقه ی گل ارکیده رو از بالا و پایینِ اولین جوانه ببرید تا شاخه ی جدید رشد کنه و حدود 6 الی 9 ماه طول میکشد تا ارکیده مجدد غنچه دهی کند و پس از آن میتواند حدود 3 الی 4 ماه گل داشته باشد
ارکیده چند وقت زنده می‌ماند؟
طول عمر ارکیده کاملا بستگی به نوع آن و نوع مراقبتی که شما گیاه می‌کنید دارد. گل‌های یک ارکیده گلدانی می‌تداند برای دو الی سه ماه باقی بمانند و در صورتی که مراقبت صحیحی از گیاه شود ارکیده می‌تواند برای دهه‌ها زندگی کند.
آیا ارکیده نشانه‌ای از خوش شانسی است؟
بله. در فرهنگ فنگ شویی از ارکیده به عنوان یکی از شانس‌آورترین گیاهان خانگی شناخته می‌شود. کسانی که ارکیده را هدیه می‌دهند در واقع آرزوی شانس خوب و آینده‌ای خوب را می‌کنند.
آیا ارکیده برای مراسم سوگواری مناسب است؟
ارکیده به عنوان نمادی از عشق و علاقه به فرد تازه در گذشته است و به همین خاطر گلی مناسب برای مراسم عزاداری محسوب می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد